پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 30.04.2009, 13:24


قاضی حداد دانشجویان را به همکاری با سازمان مجاهدین خلق متهم کرد

اخذ اعترافات تحت شکنجه


۸ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸- معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران؛ قاضی حداد، در روز ۷ اردیبهشت ماه در مصاحبه ای با ایسنا اعلام کرد که ۸ دانشجوی بازداشت شده امیرکبیر به همکاری با مجاهدین خلق، که ایران و بسیاری از دولت های غربی آنها را تروریست قلمداد می کنند، متهم شده اند.همه این هشت دانشجو از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هستند: مجید توکلی، حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمانپور و کورش دانشیار در ۲۴ بهمن ماه بازداشت شدند، و احمد قصابان، نریمان مصطفوی، مهدی مشایخی، و عباس حکیم زاده در ۶ اسفند ماه بازداشت شدند.

قاضی حداد تاکید کرد که این اتهامات بر اساس اعتراف اخذ شده اند و گفت "اعتراف این افراد باعث شد اطلاعات دیگری نیز به دست آوریم" که حکایت از این دارد که این افراد قصد داشتند با توجه به انتخابات آتی در سطح دانشگاه دست به اقداماتی بزنند." قاضی حداد اضافه کرد که "با دستگیری این چند نفر تقریبا جریان های تند دانشجویی برچیده شده است."

دانشجویان بازداشتی از زمان بازداشت در وضعیت بدون ارتباط با دنیای خارج زندانی بودند و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بر این باور است که اتهامات جدید مطرح شده علیه این دانشجویان بر اساس اعترافات جعلی اخذ شده تحت شکنجه در ده روز گذشته است. کمپین قبلا در باره احتمال خطر شکنجه دانشجویان برای گرفتن اعتراف جعلی ابراز نگرانی کرده بود.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد سخنان اخیر قاضی حداد گفت: "شکل و محتوای این اظهارات گواهی است بر این که در ایران هیچ تمایزی بین سازمان های امنیتی و دادگاه ها وجود ندارد." وی چنین ادامه داد که" قاضی حداد اساسا هیچ ارزشی برای الزامات استقلال تشکیلات قضایی قائل نیست و در حقیقت برای رسانه ها از این راز پرده بر می دارد که دانشجویان هیچ شانسی برای برخورداری از یک دادرسی عادلانه ندارند و به جای آن، با اتهاماتی ساختگی آنها را بد نام می کند؛ اتهاماتی با منشاء سیاسی به آنها نسبت داده شده که باعث تباهی وضعیت تحصیلی و حرفه ای آنها شده و می تواند باعث مرگ آنها بشود."

قاضی حداد ادعا کرد که دانشجویان می توانند به هر تعدادی که می خواهند به وکیل دسترسی داشته باشند و ملاقات خانواده با دانشجویان "هیچ مشکلی ندارد". قاضی حداد تاکید کرد:"ما هیچ مشکلی با فعالیت های دانشجویی نداریم."

طبق اطلاعات کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، دانشجویان بدون اینکه اتهامی متوجه آنها باشد، دستگیر شدند. آنها بدون اینکه به وکلا و خانواده‌های خود دسترسی داشته باشند، در سلول های انفرادی زندانی بودند.

اظهارات علنی قاضی حداد توسط رهبران فعالان دانشجویی که کمپین بین المللی حقوق بشر با آنها مصاحبه کرده است، بشدت تکذیب شد. میلاد اسدی؛ از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت گفت "همه صحبت های قاضی حداد در مصاحبه ایشان کاملا تکذیب می شود. انجمن های اسلامی دانشگاه ها و دفتر تحکیم وحدت مطلقا هیچ ارتباط مستقیم یا غیر مستقیمی با مجاهدین ندارند. تمام مشغله ما مسائل مربوط به حقوق جمعی ما دانشجویان است؛ حق ما در تحصیل، حق ما در آزادی بیان، آزادی تجمع و تشکل که همه دانشجویان در سراسر دنیا از آن بهره مند هستند. این یک اتهام جدید برای حذف فعالان دانشجویی است. آنها نمی توانند دانشجویان را به جاسوسی متهم کنند چون دانشجویان هیچ ارتباطی با مراکز قدرت ندارند. بنابراین آنها اخیرا این اتهام جدید را اختراع کردند. ما همواره همه اقدامات تروریستی را توسط هر گروهی از جمله مجاهدین محکوم کرده ایم."

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به قوه قضائیه در این مورد اعتراض دارد و از قوه قضائیه می خواهد که در باره دستگیری، بازداشت و بازجویی این هشت دانشجو برای تضمین حقوق بشر آنها تحقیق و تفحص کرده و هویت مستقل تشکیلات قضایی را اثبات کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024