پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.04.2009, 17:14



۲ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که مسعود دهقان؛ عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و از فارغ التحصیلان دانشگاه امیرکبیر، امروز صبح در منزلش در کرج بازداشت شد. همچنین منابع موثق از اوین به کمپین اطلاع دادند که اسماعیل سلمانپور؛ دانشجوی زندانی در اوین در حالیکه در وضعیت نیمه هوشیار بوده در بهداری اوین دیده شده است. اسماعیل سلمانپوردر تاریخ ۱۷ بهمن ماه در مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان بازداشت شده بود.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین در مورد بازداشت فعال دانشجویی و وضعیت اسماعیل سلمانپور گفت:"نیروهای امنیتی و قضایی بازداشت دانشجویان را متوقف نکرده اند. ما بشدت نگران ادامه بازداشت خودسرانه دانشجویان هستیم که اغلب برای مدت های طولانی در سلول های انفرادی محبوس می شوند، و بدون هیچ محاکمه ای از دسترسی به خانواده و وکلای خود محروم هستند." هادی قائمی همچنین تاکید کرد : "تحت چنین شرایطی، دانشجویان بازداشتی در خطر شدید شکنجه هستند و در برخی از موارد خود این شرایط بازداشت شکنجه است."

صبح روز سه شنبه اول اردیبهشت ماه، مسعود دهقان که با مادرش زندگی می کند، در منزل تنها بود. وقتی که مادرش به خانه بر می گردد با در شکسته مواجه می شود. مسعود در خانه نبود. خانه کاملا به هم ریخته بود و برخی از وسایل شخصی مسعود از جمله کامپیوترش هم برده شده بود. دوستان مسعود به کمپین بین المللی حقوق بشر گفتند که هنوز بازداشت مسعود توسط وزارت اطلاعات یا قوه قضائیه تائید نشده است.

اسماعیل سلمانپور؛ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر که در تاریخ ۱۷ بهمن ماه در مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان بازداشت شده بود و از آن تاریخ تاکنون در زندان اوین در بازداشت است، صبح روز سه شنبه اول اردیبهشت ماه در حالی که در وضعیت نیمه هوشیاربوده در بهداری اوین دیده شده است. طبق اخبار رسیده به کمپین، اسماعیل بسیار لاغرو رنگ پریده بوده و موهای او کاملا از ته تراشیده شده بود. خانواده اسماعیل به کمپین گفتند که آخرین بار درست یک ماه پیش اسماعیل برای مدت بسیار کوتاهی با آنها تلفنی صحبت کرده و از آن به بعد آنها از اسماعیل خبری ندارند. اسماعیل سلمانپور یکی از ۴ دانشجوی امیر کبیر است که در تاریخ ۱۷ فوریه به همراه مجید توکلی، حسین ترکاشوند و کورش دانشیار بازداشت شد و از آن تاریخ تا کنون در بند ۲۴۰ زندان اوین در حبس است.

در روز ۶ اسفند ماه ۱۳۸۷ نیروهای امنیتی به منزل ۵ دانشجوی دیگر دانشگاه امیرکبیر، احمد قصابان، نریمان مصطفوی، مهدی مشایخی و عباس حکیم زاده حمله کرده و آنها را بازداشت کردند. هر ۸ دانشجوی بازداشت شده عضو انجمن اسلامی دانشگاه هستند. در روز ۱۹ اسفندماه ۱۳۸۷ یاسر ترکمان؛ یکی دیگر از دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر، توسط لباس شخصی ها در مقابل درب دانشگاه در حالی که توسط دو نفر از آنها بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، بازداشت شد. خانواده یاسر از تاریخ بازداشت او تاکنون با او تماسی نداشتند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مقامات ایرانی می خواهد که فورا دانشجویان بازداشتی را آزاد کند و به آزار و اذیت دانشجویان پایان دهد. قوه قضائیه ایران باید سریعا در مورد این بازداشت های خودسرانه و بدرفتاری با دانشجویان تحقیق و تفحص کرده و همه کسانی را که دستور این اقدامات غیر قانونی را صادر واجرا کرده اند، محاکمه کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024