پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 16.04.2009, 20:56


محاکمه ، حبس و آزار و اذیت فعالان حقوق زن در یک سال گذشته شدت گرفته است

۲۷ فروردین ماه ۱۳۸۸- گزارش منتشره از سوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از شدت گرفتن آزار و اذیت مدافعان حقوق زن در ایران در یکسال گذشته حکایت می‌کند.

عالیه اقدام دوست، اولین مدافع حقوق زن است که سه سال حکم زندان او بخاطر شرکت در تجمع مسالمت آمیز برای حقوق برابر زنان در سال ۱۳۸۵ که در آن ۷۰ نفر دستگیر شده بودند، در سال گذشته به اجرا درآمد.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در باره وضعیت مدافعان حقوق زن در یکسال گذشته گفت: "عملا از آنجا که مقامات ایرانی هیچ احساس نیازی برای تغییر اتهام امنیتی یا مشابه آن در مورد مدافعان حقوق زن نمی کنند، ابراز حمایت علنی از حقوق زن در ایران تبدیل به جرم شده است." وی در ادامه گفت:" وقتی که عالیه اقدام دوست صرفا بخاطر تقاضای حقوق تضمین شده بین المللی خود به زندان فرستاده می شود، می توان تصور کرد که صدها مدافع دیگر حقوق بشر نیز سرنوشت مشابهی دارند."

مقامات در ایران در سال گذشته دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را پلمپ کردند. این کانون از نهادهای اصلی تامین دفاع قانونی رایگان و سایر حمایت ها از جنبش حقوق زن در ایران است.حمله به خانم شیرین عبادی؛ وکیل مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل و از بنیانگذاران کانون مدافعان حقوق بشر، و مصادره پرونده های حقوقی ایشان از افزایش خشونت در سرکوب جنبش زنان در سال گذشته حکایت دارد.

در طول سال گذشته، تعداد بیشماری از اعضای کمپین یک میلیون امضا و سایر گروههایی که برای تغییر قوانین تبعیض آمیز بطور مسالمت آمیز و قانونی فعالیت می کنند، بازداشت شدند، مورد بازپرسی و بازجویی قرار گرفتند، از برگزاری نشست های آنها جلوگیری شد، و مانع سفر آنها به خارج از کشور شدند.

متن کامل این گزارش در این پیوند موجود است:



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024