جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 13.04.2009, 22:35


روزنامه اعتماد: توضیح کوتاهی که اداره اخبار و رسانه های گروهی مجلس درباره مسدود شدن سایت های پارلمان منتشر کرد پشت پرده فیلترینگ گسترده اینترنت در روزهای اخیر را افشا کرد. بنابر این جوابیه «مسدود کردن سایت ها در راستای طرح مبارزه با مفاسد اجتماعی است که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعمال شده است.»

این توضیح پس از آن به دفتر برخی رسانه ها ارسال شد که مطبوعات و خبرگزاری ها روز گذشته از مسدود شدن سایت های اینترنتی برای نمایندگان خبر داده بودند.

بنابر این گزارش ها نمایندگان مجلس در نخستین روزهای کاری خود متوجه شدند دسترسی به بسیاری از سایت ها برایشان مقدور نیست و بسیاری از آدرس های اینترنتی مسدود و این سایت ها از دسترس کاربران خارج شده است. البته این تنها نمایندگان نبودند که با سایت های فیلترشده در سال جدید مورد استقبال قرار گرفتند. از چند روز گذشته اعمال گسترده فیلترینگ دسترسی کاربران به سایت های پرشماری را غیرممکن ساخته و دامنه این اعمال محدودیت تا آنجا پیش رفت که فیلترشکن ها نیز مسدود و جست وجوی کلمه «فیلترشکن» نیز در جست وجوگرهای اینترنتی بلوکه شد.

اگرچه هیچ منبع رسمی در این باره اظهارنظر نکرده است اما اداره اخبار مجلس در لابه لای جوابیه‌اش توضیح مختصری در این باره ارائه کرد. «فیلترینگ و مسدود کردن سایت ها در راستای طرح مبارزه با مفاسد اجتماعی است که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز سال جدید نسبت به توزیع کنندگان کلان اینترنت اعمال شده است.»

اعمال محدودیت های گسترده در استفاده کاربران از فضای اینترنتی در حالی تشدید می شود که در نخستین روزهای کاری بعد از تعطیلات نوروز خبرگزاری «الف» اعلام کرد واپسین روزهای اسفند ماه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با دعوت مدیران سایت ها بخشنامه یی از «نبایدهای انتخابات» را به آنان ابلاغ کرد و در فهرست بلندبالایی گوشی را دست سایت ها داد و ضوابط برخورد با خبرگزاری ها و سایت های متخلف را گوشزد کرد.

در این راستا مرکز جرائم سازمان یافته سایبری سپاه پاسداران طی پنج اطلاعیه در فاصله ۲۰ روز از انهدام ۹۰ سایت مستهجن و بازداشت گردانندگان آن خبر داد. این اطلاعیه ها همچنین درباره پروژه براندازی هلندی که به گفته سپاه از سوی برخی سایت ها دنبال می شد، هشدار داد. اندکی پس از هشدارها بود که نه تنها امکان دسترسی کاربران به برخی آدرس ها محال شد بلکه این فیلترینگ دامن پارلمان نشینان را گرفت.

انتشار خبر اعمال محدودیت برای نمایندگان که از سوی برخی رسانه ها از سوی مجلس عنوان شده بود به توضیحی انجامید که پشت پرده فیلترینگ گسترده را افشا کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024