شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 10.04.2009, 6:18


رادیو آمریکا: واشنگتن و تهران از جلسات محققين ايرانی و آمريکائی در سويس آگاه بودند.

لس آنجلس تايمز زير عنوان"سويس خبرمذاکرات سری آمريکا و ايران را درز داد" می نويسد به گزارش يک روزنامه سويسی، شش سال است که گروههائی از آمريکائيان و ايرانيان محقق ، و ديگران، برای شرکت در جلساتی در بسته بمنظور تبادل نظر در باره چگونگی راههای پايان دادن به سه دهه خصومت ميان دو کشور، محرمانه به ژنو و ديگر شهرهای اروپائی سفر ميکنند.

لس آنجلس تايمز می نويسد بنا به يک گزارش مفصل و حاوی جزئيات در روزنامه فرانسوی زبان سويسی لو تام، اين جلسات غير رسمی با آگاهی کامل مقامات در واشنگتن و تهران برگزار شده است.

لس آنجلس تايمز می نويسد ميشيلين کالمی روی وزير امورخارجه سويس به خبرنگاران گفت دولت وی کاملا از تماس ها، که آخرين آنها روزهای ششم تا هشتم مارس انجام گرفت، با خبر بوده است.


دیدارهای محرمانه دانشگاهیان ایران و امریکا


اعتماد - پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۸

هنوز مدت زمان زیادی از تکذیب اظهارات وزیر خارجه امریکا توسط وزارت خارجه ایران نمی گذرد که وزیر خارجه سوئیس نیز در ادعایی مشابه هیلاری کلینتون همتای امریکایی خود، مدعی شد دانشگاهیان امریکایی، ایرانی و اروپایی در حال انجام گفت وگوهای منظم و سطح بالا هستند.

به گفته میشلین کالمی ری وزیر خارجه سوئیس مکان این دیدارها از چند سال گذشته تاکنون در ژنو بوده و دولت سوئیس در آن هیچ نقشی را ایفا نمی کند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری سوئیس اینفو، وی گفت؛ این گفت وگوها به شکلی کاملاً غیررسمی برگزار می شود و وزارت خارجه سوئیس در آن مشارکتی ندارد.

همچنین بنا بر ادعای روزنامه «لوتام» که در ژنو منتشر می شود، این نشست ها که به «مسیرـ۲» معروف است میان دانشگاهیان ایران، امریکا و اتحادیه اروپا، سوئیس و کشورهای عربی در ژنو برگزار شده است. این روزنامه نوشت حدود ۳۰ شرکت کننده در این نشست ها که اغلب در ژنو و گهگاه در دیگر شهرهای اروپایی برگزار می‌شود، حاضر می‌شوند.

بنابر این گزارش آخرین دور این گفت وگوها بین شش تا هشتم مارس برگزار شده است. در کل حدود ۴۰۰ تن در این گفت وگوها حضور داشته اند اما گفته می شود می خواهند همچنان بی نام و نشان باقی بمانند.

این روزنامه همچنین به نقل از یک استاد دانشگاه که در این مذاکرات حاضر بوده و خواست به نامش اشاره یی نشود، نوشت، این گفت و گوها می تواند به تفاهم دوجانبه بیشتر کمک کند. بنا به گفته وی شرکت کنندگان می توانند آزادانه صحبت کنند و تمایلی به موضع گیری های سیاسی در نشست های پشت درهای بسته ندارند.

این روزنامه مدعی است این نشست ها با تایید تهران و واشنگتن انجام می گیرد.بنابرگزارش لوتام، این مذاکرات غیررسمی در حال حاضر در ژنو انجام نمی شود و ظاهراً دلیل آن افزایش تمایل عمومی به این گفت وگوها است. با این وجود ممکن است این گفت وگوها مجدداً در ژنو صورت گیرد.

از سوی دیگر روزنامه لوتمپس نیز با اشاره به برگزاری چنین دیدارهایی از حضور دانشگاهیان اسرائیلی علاوه بر شرکت کنندگان ایرانی، امریکایی و عربی خبر داد و به نقل از یکی از شرکت کنندگان در این نشست های محرمانه افزود؛ مذاکرات محرمانه مذکور با تایید و موافقت واشنگتن انجام شده است.

این فرد خاطرنشان کرد؛ در این جلسات، حاضران از اتخاذ مواضع سیاسی هراسی ندارند و در غیاب دوربین ها می توانند آزادانه اظهارنظر کنند.ظاهراً این شرکت کنندگان که کارشناسان استراتژیک و هسته یی و کارشناسان روابط بین الملل را نیز شامل می شد، درباره فناوری هسته یی ایران مذاکره کرده اند.

هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی از رویکرد هماهنگ شده امریکا و روسیه برای دنبال کردن دیپلماسی درباره ایران به جای تمرکز به انزوا و تهدید جمهوری اسلامی استقبال کرد.

بنابر این گزارش، ناظران خاطرنشان کرده اند خیلی زود است گفته شود آیا گفت وگوهای غیررسمی به توافقی منجر می شود یا خیر اما این مذاکرات دامنه تماس ها میان دو کشور را تعمیق کرده است.

همچنین خبرگزاری نووستی در گزارشی در این باره به نقل از «لوتام» نوشت؛ اکنون شش سال است که نخبگان ایران، امریکا، اروپا و کشورهای عربی با وجود محاصره، به طور دائم در اروپا دیدار می کنند. بیشتر این دیدارها در ژنو انجام شدند.

دو دیدار آخر نیز در یکی دیگر از کشورهای اروپایی بود. در دیدار ماه مارس، طرف ایرانی برخلاف دیدارهای پیشین حضور گسترده یی نداشت. به عقیده این روزنامه، دلیلش این است که ایرانیان در انتظار نتایجی مشخص از تغییرات وعده داده شده توسط دولت باراک اوباما رئیس جمهور جدید امریکا هستند.

این گزارش حاکی است تا به امروز در این تماس ها ۴۰۰ دانشمند حضور داشتند. شرکت کنندگان محلی آرام و محقر را معمولاً در روستاها پیدا می کنند، به چند گروه تقسیم می شوند و مشکلات را بررسی می کنند. معمولاً مباحث در زمان قدم زدن ها در هوای آزاد ادامه می یابد. شرکت کنندگان در این دیدارها که به طور معمول سه روز به طول می انجامد، تمام مدت با هم هستند.

این روزنامه می نویسد هنوز مشخص نیست آیا یک چنین دیپلماسی غیررسمی منجر به توافق بین امریکا و جمهوری اسلامی ایران می شود یا خیر. این روزنامه خاطرنشان می کند امتیاز «مسیر- ۲» در این است که خارج از چارچوب دیپلماسی رسمی و سیاست واقعی است که فضای بسیار کمی برای تحرک می گذارد.

استخدام ولی نصر و ری تکیه در وزارت خارجه امریکا

از سوی دیگر روزنامه لس آنجلس تایمز از استخدام کارشناسان ویژه ایران توسط مشاوران و فرستاده های جدید رئیس جمهوری امریکا برای پیشبرد طرح مذاکرات واشنگتن- تهران خبر داد.

به گزارش مهر «ریچارد هالبروک» فرستاده ویژه دولت امریکا به افغانستان و پاکستان در این راه اقدام به استخدام «ولی نصر» و «دنیس راس» مشاور ویژه اوباما در امور جنوب غربی آسیا و ایران اقدام به استخدام «ری تکیه» کرده اند تا از این طریق اطلاعات خود درباره ایران را افزایش داده و مسیر مذاکره با ایران را هموارتر کنند.

«ری تکیه» از کارشناسان ارشد شورای روابط خارجی امریکا در بخش خاورمیانه محسوب می شود. وی مدرک دکترای خود را در سال ۱۹۹۷ از دانشکده سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد اخذ کرده و پیش از حضور در شورای روابط خارجی امریکا در دانشگاه ییل مشغول به تحقیق در امور امنیت بین الملل بود و از استادان دانشکده جنگ ملی و دانشگاه دفاع ملی امریکا محسوب می شد.

ولی نصر نیز از کارشناسان ارشد شورای روابط خارجی امریکا و از استادان دانشکده حقوق و دیپلماسی دانشگاه تافتس محسوب می شود. او تدریس واحدهای سیاست بین الملل را در این دانشگاه برعهده داشته و در دانشگاه هاروارد نیز فعالیت می کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024