جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.04.2009, 20:07


متن کامل نامه‌ی مهدی کروبی:

اعضای محترم شورای نگهبان قانون اساسی
فقهای بزرگوار و حقوق‌دانان گرامی

با سلام و احترام
جايگاه قانونی آن نهاد محترم در پاسداری از دين و قانون همواره به شورای نگهبان موقعيتی منحصربفرد داده است. اين شورا در قانون اساسی جمهوری اسلامی نهادی فرادست نهادهای ديگر تعريف شده که متناسب با شرايط علمی و دينی و اخلاقی لازم برای تصدی عضويت در شورا دارای قدرتی قانونی و نظارتی عالی به‌ويژه در انتخابات است. انتخابات به عنوان مجرای جمهوريت نظام از اين حيث تحت نظارت شورای نگهبان قرار گرفته که اين شورا به علت جايگاه فراجناحی و بی‌طرفی سياسی برآمده از قانون و مختصات اعضای خود به سلامت برگزار شود و در معرض ديدگاه فردی و جناحی قرار نگيرد. اين نقش به‌خصوص در انتخابات رياست‌جمهوری برجسته‌تر می‌شود چراکه اگرچه براساس قانون اساسی نظارت بر انتخابات مجلس به شورای نگهبان سپرده شده اما کيفيت آن را قانون مصوب مجلس تعيين می‌کند. اين در حالی است که نظارت بر انتخابات رياست‌جمهوری و ضمانت قانونيت آن کاملا برعهده شورای نگهبان است. بديهی است نقش شورای نگهبان در اين مورد حساس‌تر خواهد بود و از اين رو ناظران اين شورا بايد کاملا بی‌طرف باشند و از جايگاه قانونی آن پاسداری کنند و اين جز فلسفه وجودی ناظر نيست که ناظر جانبدار اصولا ناظر نيست، بازيگر است.

اکنون در شرايطی که دو ماه و اندی به انتخابات مانده است و در موقعيتی که فضای جامعه ايران به ‌شدت سياسی و تحت تاثير انتخابات رياست‌جمهوری در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ است متاسفانه از برخی اعضای شورای نگهبان رفتاری ديده می‌شود که ناقض جايگاه قانونی اين نهاد است.

قديمی‌ترين عضو شورای نگهبان که در جايگاه دبيری آن هم نشسته است در جلسه‌ای که اخيرا برای ناظران اين شورا در انتخابات ۲۲ خرداد برگزار شده است به ستايش يکی از نامزدهای انتخابات (شخصی که هم‌اکنون رئيس‌دولت است) می‌پردازد و از سياست‌های او در محو فقر و تبعيض و محروميت‌زدايی تجليل می‌کند گرچه حتی در مضمون سخنان جناب آيت‌الله جنتی درباره آقای محمود احمدی‌نژاد اختلاف‌نظر وجود دارد اما مهمتر از آن، اصل و نفس جانبداری دبير شورای نگهبان از يکی از نامزدها آن هم در جلسه‌ناظران شورای نگهبان است که طبق قانون بايد بی‌طرف باشند.

اين تخلف آشکار از جايگاه قانون شورای نگهبان درست در زمانی رخ می‌دهد که مقام معظم رهبری در سخنرانی مهم خود در آغاز سال جديد در مشهد مقدس بر بی‌طرفی همه نهادهای حکومتی در انتخابات ۲۲ خرداد تاکيد کرده‌اند و ميان رای شخصی و وظيفه قانونی نهادهای حکومتی تفکيک قائل شده‌اند.

ممکن است گمان کنيم سخنان رهبری به گوش آيت‌الله جنتی نرسيده باشد و ايشان به علت طولانی بودن تعطيلات نوروز موفق به دريافت سخنان رهبری نشده‌اند، اما آيت‌الله جنتی در همان جلسه از اينکه رهبر انقلاب امسال را سال اصلاح الگوی مصرف ناميده‌اند سخن رانده‌اند و اين نشان می‌دهد که متاسفانه در برخورد با راهبردهای بيان شده توسط رهبری برخورد گزينشی و سليقه‌ای دارند.

اگر جناب آقای جنتی از مقام عضويت در شورای نگهبان استعفا می‌دادند و در نقش رهبر يک حزب يا جناح سياسی اين‌گونه از نامزدی خاص تجليل می‌کردند نه‌تنها از مواضع ايشان انتقاد نمی‌کرديم بلکه از اينکه به رفتاری شفاف دست زده‌اند از ايشان تقدير می‌کرديم اما اکنون که قصد دارند شورای نگهبان را از نهادی قانونی به حزبی سياسی تغيير دهند اين حق را برای خود قائل هستيم که از سلامت انتخابات نگران باشيم. در واقع هنگامی که پير شورای نگهبان از نامزدی خاص در جمع ناظران دفاع می‌کند از ناظران جوان آن چه انتظاری می‌توان داشت که جز اين دريابند که بايد همان فرد خاص برنده انتخابات ۲۲ خرداد باشد؟

نمی‌دانم که آيا اعضای محترم شورای نگهبان به رسانه‌های بيگانه توجه دارند که تا چه اندازه، از اين سخنان سوء‌استفاده کرده و نه تنها شورای نگهبان که نظام را به جانبداری در انتخابات متهم کرده‌اند؟ آيا نبايد از حيثيت نظام در اين مورد دفاع کرد؟

شورای نگهبان برای اين تاسيس شده که اگر نهادی يا گروهی تخلفی را در انتخابات انجام داده به آن شکايت ببريم اکنون ما از جناب آقای جنتی دبير محترم شورای نگهبان به کجا شکايت بريم؟

بدين‌ترتيب چاره‌ای نمی‌ماند جز از آنکه از خود اعضای شورای نگهبان به‌ويژه آيات محترم آقايان مؤمن و يزدی بخواهم به جناب آقای جنتی تذکر داده شود و تاکيد می‌کنم که ورود به انتخابات به‌ويژه اين دوره مستلزم سختی‌های بسياری است که بخشی از آن به رقابت‌های درونی جناح‌ها و بخشی ديگر به جناح‌های سياسی مقابل باز می‌گردد. اينجانب در اين انتخابات و دوره گذشته از گروه‌های همسو و از مسوولين اجرايی و نظارتی بی‌مهری‌های بسياری ديده‌ام و تحمل کرده‌ام و با نقض حقوق قانونی و ناديده گرفتن آرای مردمی روبه‌رو بوده‌ام. لکن هشدار می‌دهم که با مشاهده هرگونه نشانه‌ای از تخلف و بی‌طرفی نهادهای اجرايی و نظارتی برخورد علنی می‌کنم و آن را با مردم و رهبری در ميان می‌گذارم و اجازه نمی‌دهم در حق کسانی که از رای خود استفاده می‌کنند اجحاف و ظلم شود. نتيجه انتخابات می‌تواند خلاف رای من تحقق يابد و هر کس که رای مردم را به دست آورد رئيس‌جمهور قانونی کشور است و ما نيز به رای مردم تمکين می‌کنيم اما تسليم تخلف نخواهيم شد.

هشدار فقهای بزرگ و حقوقدانان گرامی شورای نگهبان به اعضايی که از جايگاه و حدود قانونی خود تجاوز می‌کنند پاسداری از جايگاه شورای محترم نگهبان است و پاسداری از جايگاه شورای نگهبان پاسداری از سلامت و آزادی انتخابات است.

با احترام
مهدی کروبی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024