شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 31.03.2009, 15:57


رادیو فردا: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که نماینده آمریکا و ایران در حاشیه اجلاس افغانستان با یکدیگر دیدار کردند.

وی در یک نشست خبری در حاشیه کنفرانس لاهه گفت: «در کنفرانس امروز، ریچارد هالبروک، نمانیده ویژه ما در امور افغانستان تماسی کوتاه و صمیمی با سرپرست هیئت ایرانی داشت.»

به گفته خانم کلینتون، این دیدار بدون برنامه ریزی صورت گرفت اما هالبروک و محمد مهدی آخوندزاده، نماینده ایران در نشست افغانستان موافقت کردند که «تماس های خود را ادامه دهند.»

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: حضور ایران در کنفرانس لاهه، «نشانه ای از تمایل این کشور برای همکاری در آینده است.»

ديدار نمايندگان ايران و آمريكا در حاشيه اجلاس افغانستان نخستين تماس رسمى میان آنها از زمان روى كار آمدن دولت باراك اوباما محسوب مى شود.

پيش از اين و در تابستان سال ۱۳۸۶ سفيران دو كشور در بغداد چندين دور مذاكره رو در رو براى بحث در باره برقرارى ثبات و امنيت در عراق انجام دادند ولى اين گفت و گوها به دليل اتهام زدن طرفين به يكديگر ادامه نيافت.

ديدار نمايندگان ايران و آمريكا در حاشيه اجلاس افغانستان نخستين تماس رسمى میان آنها از زمان روى كار آمدن دولت باراك اوباما محسوب مى شود.كنفرانس افغانستان روز سه شنبه در شهر لاهه هلند برگزار شد و در آن علاوه بر ايران و آمريكا، نمايندگان ۸۰ كشور دنيا براى گفت و گو در باره برقرارى امنيت و ثبات در افغانستان و پاكستان و به طور كلى در منطقه خاورميانه گرد هم آمدند.

خانم كلينتون پيش از آغاز نشست افغانستان ابراز اميدوارى كرده بود كه ايران با «ايده هاى سازنده» براى برقرارى ثبات در افغانستان در اين كنفرانس شركت كند.

محمد مهدى آخوند زاده، معاون وزير امور خارجه ايران، در اين كنفرانس گفت: «حضور قواى خارجى كمكى به بهبود اوضاع افغانستان نكرده و به نظر نمى رسد كه افزايش اين نيروها نيز موثر باشد.»

به گفته وى، «هزينه هاى نظامى بايستى بيشتر به سوى آموزش ارتش و پليس افغانستان سوق داده شود و افغانيزه شدن امور در برنامه دولت سازى افغانستان قرار گيرد.»

اظهارات اين مقام ايرانى واكنشى به سياست تازه دولت باراك اوباما در قبال افغانستان است كه از اعزام چهار هزار نيروى اضافى براى تقويت امنيت در اين كشور خبر داده بود.

دولت آمريكا پيشتر اعلام كرده بود كه تا قبل از انتخابات رياست جمهورى افغانستان در ماه اوت ۱۷ هزار سرباز ديگر به اين كشور اعزام خواهد كرد.

افزايش نا امنى هاى و حملات گروه طالبان به نيروهاى خارجى و شهروندان افغانستان به يك نگرانى عمده در سياست خارجى آمريكا تبديل شده است و باراك اوباما اميدوار است كه كشورهاى اروپايى و ايران براى توقيت ثبات در اين كشور تلاش بيشترى به خرج دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024