سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.03.2009, 19:24


بازداشت نجاتی در مکانی نا معلوم

(۲۷ اسفند ۱۳۸۷) کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امروز از قوه قضاییه خواست که علی نجاتی از رهبران سندیکای کارخانه نیشکر هفت تپه را فورا آزاد کند و به آزار واذیت و محاکمه تمامی فعالین کارگری پایان دهد.

مامورین اطلاعاتی نجاتی را در خانه وی در روز یکشنبه ۱۸ اسفند دستگیر کردند. وی هم اکنون در مکانی نامعلوم و بدون تماس با دنیای خارج بسر میبرد. مسئولین هیچ اطلاعاتی در این زمینه به خانواده وی نداده اند. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران برای سلامتی و امنیت نجاتی نگرانیهای جدی دارد.

هادی قائمی سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در این زمینه گفت: "با عدم ارائه اطلاعات ، امکان بدرفتاری و شکنجه نجاتی قوت می‌گیرد . با فرا رسیدن شب عید نوروز، بازداشت نجاتی ودور نگهداشتن وی از خانواده اش رفتاری غیرانسانی است. وی باید سریعا آزاد شود و به حقوق فعالان سندیکا‌های مستقل احترام گذاشته شود."

نجاتی از رهبران سندیکای نیشکر هفت تپه در شوش میباشد. پس از تجسس خانه وی و ضبط مدارک سندیکا، مامورین اطلاعاتی نجاتی را در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در شوش حبس کردند. در روز پنجشنبه ۲۲ اسفند، قاضی کشیک دادگاه انقلاب شوش قرار بازداشت وی را صادر کرد و به خانواده وی گفته شد که او به زندان دزفول انتقال داده شده است.

پس از پیگیری همسر وی در زندان دزفول در آن روز، وی شاهد انتقال نجاتی به بیرون از زندان دزفول به مکان نامعلومی بود. پس از درخواست از دادگاه انقلاب شوش، مسئولین قضایی به وی گفتند که قاضی مربوطه تا پس از ۱۳ فروردین در دسترس نخواهد بود و از دادن هر اطلاعات دیگری خودداری کردند.

قائمی گفت: "اینگونه عدم اطلاع رسانی به خانواده کاملا غیر قابل قبول است. مقامات قضایی مسئول تضمین سلامتی و امنیت نجاتی می‌باشند و نمیتوانند وی را در محلی مجهول بازداشت کنند."

کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه سالهاست که برای سندیکایی مستقل که از حقوق مشروط آنان دفاع کند تلاش میکنند. در طی چند هفته گذشته چندین عضو دیگر این سندیکا بازداشت موقت شده و با صدور وثیقه آزاد شدند. نجاتی و سه نفر دیگر همچنین برای فعالیتهای سندیکایی در ۲۹ بهمن و ۵ اسفند محاکمه شدند.

مقامات ایران در سالهای اخیر با سیاستهای سرکوبگرانه ای با جنبش کارگری برای تاسیس سندیکا‌های مستقل برخورد کرده اند. در ۳۰ بهمن ماه دو فعال زن کارگر به جرم گرامیداشت اول ماه می، روز کارگر شلاق خوردند. سوسن رازانی ۷۰ ضربه و شیوا خیرآبادی ۱۵ ضربه شلاق در زندان سنندج دریافت کردند.

دو تن از رهبران سندیکای اتوبوسرانان تهران و حومه، منصور اسانلو و ابراهیم مددی بخاطر فعالیتهای سندیکایی محاکمه و زندانی می‌باشند. محسن کریمی، عضو انجمن نویسندگان ایران و فعال کارگری در دوم دی ماه بازداشت شد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مقامات ایرانی خواست که به الزامات حقوقی بین‌المللی خود در به رسمیت شناختن حقوق بنیادین کارگران در آزادی تشکل و تشکیل اتحادیه‌های کارگری برای حفاظت از منافع کارگران پایبند باشد. این حقوق در ماه ۲۲ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران از امضا کنندگان آن است به رسمیت شناخته شده است. همچنین ایران که از اولین اعضای سازمان جهانی کار میباشد موظف به رعایت این حقوق میباشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024