سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 06.03.2009, 15:02


برای پيشبرد خواست انتخابات آزاد
اتحاد جمهوری خواهان ايران خواستار وحدت عمل نيرو های دمکرات
پيرامون يک برنامه، سياست و نامزد مشترک انتخاباتی است.



نيروهای آزاديخواه و دموکرات ايران!
در آستانه دهمين دور انتخابات رياست جمهوری قرار داريم و همان گونه که از سوی همه ما به کرّات تصريح شده است، سياست های نظام در داخل و خارج به انزوای سياسی کشور، وخامت اوضاع اقتصادی و نارضايی بی سابقه اقشار مردم منجر شده است.

تجربه سی سال حاکميت جمهوری اسلامی نشان می دهد که هيچ يک از جريانات شريک در حکومت، اعم از اقتدارگرا يا اصلاح طلب، بدون حضور نمايندگان اقشار تجدد خواه جامعه ما، به تنهايی قادر به اداره صحيح امور کشور، تامين منافع ملی و هدايت جامعه در مسير رشد و شکوفايی نبوده و نيستند. اينک بيم آن می رود که فرصت های جديدی که در صحنه بين المللی پديد آمده اند، از کف بروند و کشور ما بار ديگر در معرض تهديد های تازه قرار گيرد و يا منافع ملی ما در پيشگاه مصالح قدرت قربانی شوند.

درچنين شرايطی خطير، ما بر اين باوريم که به رغم تشديد سرکوب جنبش های مدنی و مردمی و به رغم تحديد بيش از پيش آزادی مطبوعت واحزاب و بسته تر شدن فضای سياسی، می توان با يکه تازی اقتدارگرايان در صحنه انتخابات کشور و انحصار فضای سياسی به طيف نيروهای خودی به مقابله برخاست و با اين باور که „ميهن ما شايسته حکومتی بهترست“، با به صحنه فراخواندن ميليون ها هم ميهنِ ِ خواهان آزادی، جمهوريت، مردم سالاری و جدايی دين از حکومت، روند انتخابات رياست جمهوری را به عرصه کارزار برای انتخابات آزاد و زندگی بهتر تبديل کرد.

برای اين خوش بينی و اميدواری ما دلايلی روشن وجود دارند:
حضور جامعه مدنی نسبتا نيرومند کشورمان که به رغم همه فشار ها به حيات بالنده خود به ويژه در ميان روشنفکران، جوانان، زنان، کارگران و کارفرمايان ادامه داده است. وسعت نارضايی مردم از دولت احمدی نژاد، تشتت در صفوف اقتدارگرايان، تغييرات مثبت در سياست های ايالات متحده و اروپا در قبال ايران از جمله دلايل اين خوش بينی و اميدواری است.

ما در بيانيه انتخاباتی مورخ اول دی ماه ۱۳۸۷ تصريح کرده ايم که:
"شکل گيری ائتلاف وسيع نيروهای سکولار، دمکرات و جمهوريخواه پيرامون يک برنامه، سياست و نامزد مشترک گامی مهم در جهت پيشبرد خواست انتخابات آزاد در کشورمان به شمار می رود. چنين ائتلافی در عين حال می تواند اقدامی موثر در جهت عقب نشاندن اقتدارگرايان و تاثيرگذاری مثبت بر نتايج انتخابات دور دهم رياست جمهوری باشد".

به باور ما مي توان و بايد مجموعه امکانات داخلی و بين المللی را برای حمايت از چنين حرکتی بسيج کرد، صدای آزايخواهان ايران و ندای اتحاد آنان را به گوش مردم ايران و جهان رساند و اميد به تغيير را در جامعه و به ويژه در نسل جوان ايران بارور کرد.

ما به تلاش های شما ياران آزاديخواه که در شرايط دشوار کشور به پيکار در راه آزادی و سر بلندی ايران ادامه می دهيد، چشم دوخته ايم و از هيچ اقدامی در پشتيبانی‌ از کوشش‌های شما دريغ نخواهيم کرد. ما واقفيم که تشکيل کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه که در جريان انتخابات مجلس هشتم نقش آگاهگرانه قابل ملاحظه ای بازی کرد، حاصل تلاش و هم نوايی مدافعان انتخابات آزاد بوده است که در همراهی با بانوی صلح ايران، سرکار خانم عبادی به منصه ظهور رسيد.

در وضعيت فعلی کشور مطالبات، مواضع و عملکرد گرايش‌های دمکرات و تحول خواه می‌تواند نقشی موثر در سرنوشت انتخابات پيش رو ايفا کند. اميد است که با اجماع نيروهای آزاديخواه و دموکرات بر سر يک برنامه، سياست و نامزد مشترک، در راستای پايان دادن به انسداد در فضای سياسی و تامين شرايط انتخابات آزاد گامی به پيش برداشته شود.

هيئت سياسی ـ اجرايی
اتحاد جمهوری خواهان ايران
اسفند ماه ۱۳۸۷



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024