جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.03.2009, 20:08


رادیو فردا: مقامات ايرانی رکسانا صابری، خبرنگار آمريکايی-ايرانی را که برای رسانه‌هايی از جمله رادیو ان پی آر و بی‌بی‌سی گزارش تهيه می‌کرد، دستگير و زندانی کرده‌اند.

به گزارش ان‌پی‌آر، رادیوی ملی آمریکا، خانم صابری ۳۱ ساله که از حدود شش سال پيش در ايران زندگی می‌کرد حدود يک ماه پيش دستگير شده است.

رضا صابری، پدر اين روزنامه‌نگار زندانی که در آمريکا زندگی می‌کند، در گفت‌وگويی با ان‌پی‌آر گفت که آخرين تماسی که با دخترش داشته ۱۰ فوريه، ۲۲ بهمن‌ماه، بوده است. وی افزود در اين تاريخ رکسانا از محل نامعلومی تلفن زده و اطلاع داده که زندانی شده است.

خانم صابری در اين گفت‌وگو با پدرش همچنين گفت که به اتهام داشتن يک بطری شراب دستگير شده است.

آقای صابری اين اتهام را فقط بهانه‌ای برای دستگيری دخترش دانسته است. وی می‌گوید که تا اين لحظه معلوم نيست که دخترش «در کجا زندانی است و اتهامش چيست».

رضا صابری همچنین می‌گوید دليل سکوت وی تا اين لحظه «اميدواری به آزادی دخترش» بوده است.

به گفته وب‌سایت‌های خبری، دولت ایران بیش از یک سال پیش جواز فعالیت خانم صابری را لغو کرده است، اما او تا زمان دستگیری اجازه تهیه گزارش‌های کوتاه را داشته است.

خانم صابری از پدری ايرانی و مادری ژاپنی در داکوتای شمالی در آمريکا متولد شده و در سال ۱۹۹۷ موفق شد به عنوان دختر شايسته ايالت داکوتای شمالی انتخاب شود.

رضا صابری می‌گويد دخترش قصد داشته در سال جاری ميلادی به آمريکا بازگردد.

«کميته حمايت از خبرنگاران» ايران را ششمين زندان مهم خبرنگاران در سال ۲۰۰۸ خوانده است. به گزارش اين گروه بيش از ۳۰ خبرنگار در سال ۲۰۰۸ در ايران زندانی شده‌اند.

قشقاوی: فعالیت رکسانا صابری غیرمجاز بوده است

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود در مورد دستگيری رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی-آمريکايی گفت که فعاليت وی از سال ۱۳۸۵ غيرمجاز بوده است.

به گزارش ان‌پی‌آر، راديوی ملی آمريکا، خانم صابری ۳۱ ساله که از حدود شش سال پيش در ايران زندگی می‌کرد حدود يک ماه پيش دستگير شده است.

آقای قشقاوی همچنين افزود که کارت خبرنگاری اين خانم از سال ۱۳۸۵ به وزارت ارشاد مسترد شده و او مجوز لازم برای دريافت اخبار و اطلاعات را نداشته است.

ماشالله شمس الواعظين، سخنگوی انجمن دفاع از مطبوعات ايران، در اين رابطه به راديو فردا گفت : «نکته جالب اين است که نه اتهام وی و نه مکان بازداشتش معلوم نشده و اين امر موجب نگرانی انجمن است.»

خانم صابری به تاریخ ۲۲ بهمن ماه، در آخرين گفت‌وگوی تلفنی با پدرش، آقای رضا صابری که مقیم آمريکا است، گفته بود که فردی به او بطری شرابی فروخته و سپس این موضوع را گزارش کرده و همین امر منجر به دستگيری او شده است.

رضا صابری در مورد اين گفت و گو به راديو فردا گفت که «دخترش از خانواده‌اش خواسته بود تا در مورد دستگيريش اطلاع رسانی نکنند چرا که به او قول داده شده بود که قاضی به زودی به پرونده وی رسيدگی کند.»

آقای صابری می گويد که پس از اين تاريخ هيچ تماسی با دخترش نداشته است.

خرید و فروش مشروبات الکلی در ایران جرم است اما به گفته آقای شمس الواعظين و رضا صابری اتهام داشتن يک بطری مشروب تنها یک بهانه است. سخنگوی انجمن دفاع از مطبوعات می افزايد: « اگر چنين امری هم واقعيت داشته، چرا اين موضوع اعلام نشده و از مطبوعات پنهان نگهداشته شده است.»

حسن قشقاوی همچنين اعلام کرد که خبر بیشتر در مورد دستگيری خانم صابری بر عهده حوزه قضايی مربوطه است.

خانم صابری از پدری ايرانی و مادری ژاپنی در داکوتای شمالی در آمريکا متولد شده و در سال ۱۹۹۷ به دلیل موفقیت‌های ورزشی و هنری خود به عنوان دختر شايسته ايالت داکوتای شمالی انتخاب شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024