جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.02.2009, 23:25


عبدالله منصوری فعال در زمینه حقوق مردم عرب خوزستان که از سال ۱۳۶۷ در کشور هلند زندگی می‌کرد و دارای تابعیت دوگانه ایرانی و هلندی است، از سوی دادگاهی در ایران به ۳۰ سال زندان محکوم شد. این دادگاه پشت درهای بسته برگزار شد و به متهم اجازه استفاده از وکیل نداد. دولت هلند به شدت با صدور چنین حکمی مخالفت کرد و از ایران درخواست نمود زمینه لازم برای برگزاری عادلانه یک دادگاه با معیارهای قانونی برای ایشان فراهم کند.

براساس گزارش رادیو بین‌المللی هلند که برنامه آن در تاریخ ۲۴ فوریه سال میلادی جاری پخش شد، عبدالله منصوری در سال ۲۰۰۶ هنگامی که به یک سفر توریستی به دمشق رفته بود، دستگیر و تحویل مقامات ایرانی شد. این دستگیری بنا به درخواست مقامات امنیتی جمهوری اسلامی و توسط پلیس سوریه صورت گرفت.در این سفر عبدالله منصوری با گذرنامه هلندی رفت و آمد می‌کرد و هیچ برنامه سیاسی در اهداف زیارت وی به سوریه گنجانده نشده بود. به دنبال چنین حکمی ماکسیم ورهاگن وزیر خارجه هلند گفته است کشور متبوع وی به فشارهای خود بر ضد تصمیم دادگاهی در ایران درباره عبدالله منصوری ادامه خواهد داد.این مقام هلندی اضافه کرده است که دولت وی تمام امکانات را به کار خواهد گرفت تا بتواند دادگاهی عادلانه برای عبدالله منصوری ترتیب دهد اما دولت ایران تاکنون از هرگونه کمک حقوقی به وی از سوی وکلای هلندی جلوگیری کرده است. در این زمینه مقامات ایرانی گفته اند که تابعیت هلندی عبدالله منصوری را قبول نداشته و براساس تابعیت ایرانی او عمل می‌کنند.

از سوی دیگر دفترسازمان حقوق بشر اهواز در واشنگتن به شدت این حکم را محکوم کرده و دولت سوریه را به خاطر تحویل دادن عبدالله منصوری به ایران مورد نکوهش قرار داده است.دکتر کریم عبدیان رئیس سازمان حقوق بشر اهواز در واشنگتن به سایت العربیه گفته است که دولت سوریه نباید ایشان را به نظامی تحویل می‌داد که خطر مرگ و شکنجه برای زندانیان در آن وجود دارد. بر این اساس دولت سوریه مرتکب یک تخلف بین‌المللی شده است و حکم دادگاه ایرانی بی اساس و پوچ است.

براساس گزارش سازمان عفو بین‌المللی منتشر شده در تاریخ ۱۱ اگوست ۲۰۰۶ ، علاوه بر عبدالله منصوری ،جوانان عرب خوزستانی دیگری به همراه وی دستگیر شدند که از جمله می‌توان از رسول مزرعه ، طاهر مزرعه ،جمال عبدوی و موسی سواری و سه دانشجو بنام های احمد عبدالجلبر آبیت ،جمال عبیدی و عیسی موسوی نام برد که براساس همین گزارش سه نفر از این دستگیر شدگان بعدها آزاد شدند و بقیه تا به امروز در بازداشت به سر می‌برند.

خشم مردم عرب خوزستان

دستگیری فعالان مردم عرب خوزستان از سوی دولت علوی-بعثی حاکم بر سوریه به شدت مردم خوزستان را خشمگین کرده است. به خصوص که این نخستین بار نیست که جمهوری وراثتی سوریه اقدام به دستگیری اعراب خوزستان و تحویل آنان به مقام های امنیتی جمهوری اسلامی میکند. در یک عمل غیرانسانی و به دور از ارزش های معروف عربی، قبلا دولت سوریه زنی بنام معصومه کعبی همراه با 5 کودک خردسال وی را دستگیر و به ایران تحویل داد. این زن و کودکان وی از کمیته عالی امور پناهندگان حق پناهندگی گرفته بود و قصد داشت به کشور دانمارک برود اما دولت سوریه از سفر وی و کودکان خردسالش ممانعت به عمل آورد و آنها را تحویل دولت ایران داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024