جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 25.02.2009, 7:07


۷ اسفند ماه ۱۳۸۷- کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که در تاریخ ۵ اسفند ماه ۱۳۸۷، نیروهای دولتی به صدها دانشجوی معترض در دانشگاه امیرکبیر در تهران حمله کردند و دهها نفر از آنها را بازداشت کردند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نگرانی جدی خود را در باره سلامتی بازداشت شدگان و احتمال شکنجه و بدرفتاری با آنها ابراز کرد. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از دولت ایران خواست که فورا همه دانشجویان امیرکبیر را آزاد کند و به آزارو اذیت و محاکمه دانشجویان پایان بدهد.

دانشجویان امیرکبیر به دفن "شهدای گمنام" جنگ ایران و عراق در محوطه دانشگاه معترض بودند چرا که اعتقاد دارند که این یک دستآویز دولتی با منشاء سیاسی است و توهین به شهداست که مورد سوء استفاده بعنوان "ابزار سیاسی" قرار بگیرند.

هادی قائمی در این مورد گفت: "دولت آقای احمدی نژاد از فرط استیصال سعی می کند که قبل از انتخابات پیش رو در ماه خرداد، همه صداهای مستقل را به هر بهانه قابل تصوری خفه کند. دانشجویان دانشگاه بخاطر حمایت و دفاع صریحشان از آزادی بیان، هدف قرار گرفته اند."

نیروهای دولتی که توسط بسیج دانشجویی و چماق بدستانی که از خارج از دانشگاه به محیط دانشگاه آورده شده بودند، پشتیبانی می شدند، بطور خشونت باری با دانشجویان معترض برخورد کردند. بر اساس اطلاعات خبرنامه امیرکبیر، چماق بدستان که به "چاقو، اسپری فلفل و وسایل ورزش های رزمی مجهز بودند" به دانشجویان معترض حمله کردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

نیروهای امنیتی ۷۰ دانشجو را بازداشت کردند و آنها را برای بازجویی به کلانتری محل در میدان فلسطین بردند. تا روز ششم اسفند ماه ۴۰ نفر از دانشجویان بازداشتی آزاد شدند و طبق گزارشها ۳۰ دانشجو به زندان اوین در تهران منتقل شدند.

صبح روز ششم اسفند ماه نیروهای امنیتی به خانه ۴ دانشجوی امیرکبیر؛ احمد قصابان، نریمان مصطفوی، مهدی مشایخی و عباس حکیم زاده حمله کرده و آنها را بازداشت کردند.این 4 دانشجو از اعضای سابق و فعلی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هستند. ماموران هیچ اطلاعاتی در مورد این بازداشت به خانواده این دانشجویان ندادند.

۴ دانشجوی دیگر دانشگاه امیرکبیر؛ مجید توکلی، حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمانپور، و کورش دانشیار از تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۱۳۸۷ تاکنون در اوین در بازداشت هستند و طبق گزارشها در اعتصاب غذا بسر می برند.

به نقل از خبرنامه امیرکبیر ، مهدی کروبی؛ کاندیدای ریاست جمهوری و سخنگوی سابق مجلس شورای اسلامی، در نشستی با خانواده ها و وکلای دانشجویان بازداشتی با دفن شهدا در محوطه دانشگاه مخالفت کرد و گفت: "آنها می خواهند به هر شکل ممکن دانشجویان را سرکوب کنند."



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024