پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.02.2009, 21:30


دویچه وله: ده‌ها تن از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه امیرکبیر در تهران توسط نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت شده‌اند. این بازداشت‌ها در پی اعتراض دانشجویان به پروژه‌ی "دفن شهید" در محوطه‌ی دانشگاه صورت گرفت.

مراسم "دفن شهید" روز دوشنبه (۵ اسفند ماه) در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. این پروژه که از مدت‌ها پیش از سوی وزارت علوم و مدیریت دانشگاه امیرکبیر برنامه‌ریزی شده بود، با اعتراض دانشجویان این دانشگاه مواجه شد. در میان معترضان، از جمله دانشجویانی از خانواده‌های قربانیان جنگ نیز حضور داشتند که مخالف سوء استفاده‌ی حکومت از اجساد قربانیان جنگ هستند.

دانشجويان معترض برعلیه تبدیل دانشگاه‌ها به "قبرستان" یا "زندان" شعار می‌دادند. به باور دانشجویان مخالف، هدف پروژه‌ی "دفن شهید" در محوطه‌ی دانشگاه‌ها، امنیتی کردن فضای دانشگاه و گسترش فضای سرکوب و خفقان در محیط‌های علمی است.

نیروهای امنیتی و بسیجی‌های حاضر در مراسم دفن شهید وقتی با اعتراض‌های دانشجویان مواجه شدند، به آنها حمله‌ور شده و به ضرب و شتم دانشجویان پرداختند. خبرنامه‌ی "امیرکبیر" که توسط دانشجویان دانشگاه امیرکبیر اداره می‌شود، نوشته است: «بیش از۶۰ دانشجو بر اثر ضرب و شتم مجروح شدند که در حدود ۲۰ نفر از آنان به بیمارستان‌های مختلف انتقال داده شدند.» بنا به این گزارش، شماری از دانشجویان به وسیله‌ی چاقو و پنجه بوکس زخمی شده‌اند.

بازداشت دانشجویان

پس از ضرب و شتم دانشجویان، شمار زیادی از آنها بازداشت شدند. خبرنامه‌ی امیرکبیر نوشته است، مامورین اطلاعاتی با همکاری حراست دانشگاه امیرکبیر با استقرار در خروجی‌های دانشگاه، دانشجویان متعرض را هنگام خروج شناسایی و بازداشت می‌کردند. بنا به این گزارش، بیش از ۷۰ نفر از دانشجویان بازداشت شده‌اند که بیشتر آنان به کلانتری ۱۰۷ میدان فلسطین منتقل شدند، اما از محل نگهداری برخی از بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست.

روز سه‌شنبه (۶ اسفند)، خبرنامه‌ی دانشجویی امیرکبیر گزارش داد که شماری دیگر از دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک بازداشت شده‌اند. بنا به این گزارش، نیروهای امنیتی پیش ازظهر روز سه‌شنبه با حمله به خانه‌های اعضای کنونی و سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر، شماری از آنها را بازداشت کرده‌اند.

تاکنون احمد قصابان، نریمان مصطفوی و مهدی مشایخی، ۳ دانشجوی عضو انجمن اسلامی امیرکبیر (پلی تکنیک) و همچنین عباس حکیم زاده، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و عضو سابق انجمن اسلامی پلی تکنیک، بازداشت شده‌اند. خبرنامه‌ی امیرکبیر در گزارش خود افزوده است که از وضعیت برخی دیگر از دانشجویان اطلاعی در دست نیست.

حسین ترکاشوند، مجید توکلی، کوروش دانشیار و اسماعیل سلمان‌پور ۴ دانشجوی دیگر انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیراز حدود یک ماه پیش در بازداشت به سر می‌برند.

نظر کاربران:

در مملکتی که جنگ که برابر است با کشتار ویرانی دربدری آوارگی وقتی‌ نعمت تلقی می‌شود دیگر ایجاد چند قبر در دانشگاه کار عجیبی‌ نیست. این آقایان که برای شهیدان سینه می‌زنند حتا یک ساعت هم در جبهه نبودند. یادم می‌آید یکی‌ از هموطنان خوزستانی ما که بخاطر جنگ در تهران ساکن شدند تفسیر جالبی از ختم جنگ دادند که عینا اتفاق افتاد. او گفت جنگ باید به تهران کشیده شود تا آقایان برای ختم آن رضایت دهند. دیدیم که همین شد. وقتی‌ صدام اعلام می‌کرد که در چه ساعتی کجای تهران را خواهد زد، دیدیم که ۲ ماه هم نشد که جام زهر نوشیده شد. حالا بعد از ۲۰ سال از خاتمه جنگ یاد شهیدان کردند. اگر موضوع با همین چند قبر تمام می‌شد یه چیزی ولی وای به روزی که این قبر‌ها با گلدسته و گنبد امامزاده شوند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024