جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 20.02.2009, 17:24


دوم اسفندماه 1387- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران احکام شلاق دو نفر از زنان مدافع حقوق کارگران در ایران به جرم شرکت در مراسم جشن اول ماه می را محکوم کرد.

بنا بر گزارش منابع محلی، سوسن رازانی و شیوا خیرآبادی در زندان مرکزی سنندج در استان کردستان شلاق خوردند. رازانی 70 ضربه و خیرآبادی 15 ضربه شلاق خوردند.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در این باره گفت: "اجرای این احکام غیر انسانی و سبعانه شلاق نشان دهنده بی احترامی کامل به حقوق شهروندان ایرانی توسط باند تندروهای داخل قوه قضائیه است که مصمم هستند که کارنامه حقوق بشر ایران را به پائین ترین سطح ممکنه برسانند."

شعبه 101 دادگاه جزایی سنندج رازانی را به 9 ماه حبس تعلیقی و 70 ضربه شلاق و خیرآبادی را به 4 ماه حبس تعلیقی و 40 ضربه شلاق محکوم کرده بود. دادگاه تجدید نظر حکم دادگاه بدوی رازانی را تائید کرد و ضمن تائید حکم زندان خیرآبادی، ضربات شلاق او را از 40 ضربه به 15 ضربه کاهش داد. خانم رازانی و خیرآبادی روز 27 بهمن ماه 1387 از نتیجه دادگاه تجدید نظر مطلع شدند. هر دو این افراد بخاطر شرکت در جشن اول ماه می سال 2008 میلادی در سنندج محاکمه شدند.

دادگاه همچنین برای دو نفر دیگر از فعالان حقوق کارگری، عبدالله خانی و سید غالب حسینی که در همان جشن اول ماه می سال 2008 شرکت کرده بودند احکام زندان و شلاق صادر کرد.

سال گذشته قوه قضائیه کارگرانی را که در جشن اول ماه می شرکت کرده بودند محاکمه و به شلاق محکوم کرده بود.دادگاه انقلاب سنندج در تاریخ 27 بهمن ماه 1386 برای یازده نفر از کارگرانی که در جشن اول ماه می شرکت کرده بودند حکم شلاق و جریمه نقدی 200 هزار تومانی صادر کرد.در همان روز احکام ده ضربه شلاق سه نفر از کارگران به نامهای صادق امجدی، فارس گویلیان و حبیب الله کلکانی اجرا شد.

کارگرانی ایرانی که برای تشکیل اتحادیه های مستقل کارگری خود تلاش می کنند با سرکوبهای مستمر دولتی مواجه می شوند. دولت و قوه قضائیه بطور مرتب برای زندانی کردن و به سکوت کشاندن کارگران سیستم قضایی را مورد سوء استفاده قرار داده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مقامات ایرانی خواست که به الزامات حقوقی بین المللی خود در به رسمیت شناختن حقوق بنیادین کارگران در آزادی تشکل و تشکیل اتحادیه های کارگری برای حفاظت از منافع کارگران پایبند باشد. این حقوق در ماه 22 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران از امضا کنندگان آن است به رسمیت شناخته شده است. همچنین ایران که از اولین اعضای سازمان جهانی کار میباشد موظف به رعایت این حقوق میباشد.

هادی قائمی در مورد وضعیت کارگران در ایران گفت: "کارگران در ایران در وضعیت اسفبار موجود اقتصادی در سختی بسیار شدید بسر می برند. در این وضعیت این یک فوریت است که کارگران بتوانند بطور دسته جمعی مذاکره کنند و از حقوق و منافع خودشان حمایت کنند."

کمپین بین المللی حقوق بشر همچنین از مقامات قضایی و نمایندگان مجلس خواست که مجازات غیر انسانی شلاق را از مجموعه قوانین مجازات حذف کنند. قائمی در این مورد چنین ادامه داد: "در حال حاضر که مجلس مشغول بررسی قانون جدید مجازات اسلامی است لازم است که حکم شلاق بعنوان یک مجازات از مجموعه قوانین حذف بشود. "

http://www.iranhumanrights.org/farsi/flogging20feb2009.html



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024