شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.02.2009, 11:08


موج بازداشت های اخیر دانشجویان و فعالان سیاسی و اجتماعی و مدافعان حقوق زنان در تهران و مناطق مختلف کشور که در ماه های اخیر روند فزاینده‌ای به خود گرفته موجب نگرانی عمومی شده است.

این بازداشت ها که بعضاً منجر به صدور احکام محکومیت سنگین و تعلیق گروه زیادی از دانشجویان دانشگاه ها در زاهدان، شیراز، همدان و غیره شده، با نقض حقوق بازداشت شدگان و محکومین نیز همراه است، صرفنظر از بیم و هراس خانواده های بازداشت شدگان در جهان بدون مرز ارتباطات از گستره ملی فراتر رفته و انعکاس وسیعی پیدا کرده است. در این میان ممنوعیت و محدودیت فعالیت های صنفی و اجتماعی دانشجویان و عدم رعایت حقوق شهروندی و نقض قانون اساسی کشور و نادیده گرفتن حقوق مشروع مردم که اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های بین المللی اجرای آن را تضمین کرده و با پذیرش آن توسط کشور ما به صورت قانون در آمده و دولت هم متعهد به اجرای آنست به صورت پیاپی گزارش می شود. بازداشت عده ای قصد شرکت در مراسم بزرگداشت مرحوم مهندس بازرگان را داشتند. فشار بر زندانیان سیاسی و عقیدتی و مدافعان حقوق بشر در مناطق مختلف به ویژه استان های مرزی منافع و امنیت ملی کشور را به خطر می اندازد و هر ایرانی وطنخواهی را نگران می کند. مردم انتظار دارند دولت و مقامات قضایی کشور صرفاً به گزارشهای رسمی اکتفا نکنند و آثار زیانبار چین اقداماتی را نیز مد نظر قرار دهند و سخن دگراندیشان را نیز بشنوند.

مواردی چون تعلیق دانشجویان دانشگاهها و محکومیت سنگین شش سال و نیم حبس آقای محمد صیادی دانشجوی همدانی بازداشتی و اعضای سازمانهای مردم نهاد (NGO) چون گروه موسوم به «آل یاسین» بدون دسترسی آنان به وکیل مدافع وبازداشت موقت طولانی اینگونه افراد بدون اطلاع خانواده ها ازوضعیت آنان و به طورکلی نادیده گرفتن حقوق اساسی متهمان ومحکومان حقایقی است که تکرار می شود.

انجمن دفاع از حقوق زندانیان از مقامات قضایی ودولت می خواهد که به این اقدامات پایان داده شود و هر فردی که متهم به ارتکاب جرمی است در چارچوب قوانین جاری کشور و با حضور وکیل او مورد تعقیب و تحقیق قرار گیرد و بر اساس اصل شرعی برائت و قانون اساسی کشورو اعلامیه جهانی حقوق بشر تا زمانی که اتهام متهم ثابت نشده است از بازداشت او خودداری و با متهمان و محکومان بدون تبعیض درمیان آنان ونوع اتهام و براساس قوانین و مقرراتی که درکشورما تصویب شده رفتار شود و از هرگونه اعمال خشونت جلوگیری بعمل آید.

انجمن دفاع از حقوق زندانیان



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024