پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.02.2009, 10:57


رادیو فردا: در بازارهای آسيايی قيمت نفت خام سبک برای تحويل در اسفند ماه با ۴۵ سنت کاهش به ۴۸/۳۴ دلار رسيد. روز سه شنبه بازار نفت آسيا شاهد سقوط ۵/۲ دلاری قيمت نفت خام سبک و رسيدن قيمت هر بشکه به ۹۳/۳۴ دلار بود.

کارگزاران و سرمايه گذاران در بخش تجارت نفت برای سنجيدن وضعيت اقتصادی و و رويکرد افکار عمومی به آن، به تحولات بازار بورس سهام نظر دارند. روزنامه وال استريت جورنال روز چهارشنبه علت کاهش بيشتر قيمت نفت را، ادامه انتشار گزارش‌های نااميدکننده از وضعيت اقتصاد جهانی اعلام کرد.

اين روزنامه به طور مثال به گزارشی اشاره می‌کند که روز سه‌شنبه در نيويورک منتشر شد، که بر مبنای آن شاخص منطقه‌ای مربوط به فعاليت‌هايی توليدی که از سال ۲۰۰۱ به طور مستمر اندازه‌گيری و محاسبه شده است، اکنون در پايين‌ترين حد خود قرار دارد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در مهرماه سال جاری تلاش کرد تا برای تثبيت قيمت‌ها توليد خود را کاهش دهد و به همين منظور ۲/۴ ميليون بشکه از توليد نفت خام خود را کاهش داد.

کشورهای عضو اوپک که بيش از ۴۰ درصد نفت جهان را توليد می‌کنند، ممکن است در گردهمايی بعدی خود در ۲۵ اسفند ماه باز هم - در صورت بی‌ثبات بودن بازار و قيمت‌ها- توليد نفت خام خود را کاهش دهند. اين پيش‌بينی حسين الشهرستانی، وزير نفت عراق است که ديروز در حاشيه نشستی در دوحه قطر، خطاب به خبرنگاران اظهار شد.

وزير نفت عراق در همين زمينه افزود: «اگر تقاضا برای نفت پايين بماند، يعنی همين روندی که امروز شاهد آن هستيم، آن وقت لازم خواهد بود که ما هم توليد خود را کاهش دهيم».

بنا بر گزارش سايت خبری بلومبرگ در دی ماه ۱۲ کشور عضو اوپک توليد نفت خام خود را به ميزان ۵/۳ درصد کاهش دادند اما هنوز نتوانسته‌اند به هدف خود يعنی توليد ۸/۲۴ ميليون بشکه در روز برسند.

بر پايه گزارش توليد، که از طرف کشورهای عضو اوپک، به استثناء عراق، ارائه می‌شود توليد اوپک اکنون در حدود ۲/۲۶ ميليون بشکه در روز است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024