چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 31.01.2009, 0:43


جامعه دفاع از حقوق بشر ایران- جنوب كالیفرنیا
Society for Human Rights in Iran-Southern California
اطلاعیه مطبوعاتی

٠١ \٢٠٠٩
01/22/2009

از دستگیری دكتر آرش و دكتر كامیار علایی نزدیك به هفت ماه می گذرد. در طی اینمدت برابر اظهارات والدین و وكیل آنها، این دو برادر بیش از دو ماه را در سلول انفرادی گذرانده اند. آنان مورد شكنجه های جسمی و روحی ، و انواع تهمتهای اخلاقی قرار گرفته اند. مراكز درمانی آنان تعطیل ، و سر انجام پس از هفت ماه بی اطلاعی از وضعیتشان، سخنگوی قوه قضایی جمهوری اسلامی ایران در هفته گذ شته، آنان را متهم به ارتباط با" سازمان اطلاعاتی امریكا" و عضویت در" گروه براندازی رژیم از طریق انقلاب مخملی " نمود

دادگاه انقلاب اسلامی تهران در پشت درهای بسته و بدون حضور وكیل و اعضا خانواده متهمان ، دكتر كامیار علایی را به٣ سال و دكتر آرش علایی را به ٦ سال زندان تحت عنوان" ارتباط با دشمنان انقلاب اسلامی" محكوم نمود.

دستگیری، زندان و شكنجه و سرانجام محاكمه برادران علایی موجی از اعتراضات گسترده در داخل و خارج از ایران را به همراه داشته است. سازمان دیده بان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل، فدراسیون جهانی دفاع از حقوق بشر، پزشكان مدافع حقوق بشر، اتحادیه اروپا، وزارت خارجه امریكا و بسیاری از سازمانها و شخصیتهای مدافع حقوق بشر ایران در داخل و خارج از كشور در این اعتراض بین المللی شركت نموده خواهان آزادی این دو پزشك از زندان و اعاده حیثت از آنان شده اند.

بنا به اظهار خانم علایی مادر زندانیان فوق كه پس از مدتها بی اطلاعی از وضعییت آنان سرانجام موفق به دیدار آنان شده است، حال جسمی و روحی آنان را بسیار نامساعد ذكر كرده است. روز دوشنبه، سی ام دی (۱۹ ژانویه) مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ضمن شرکت در یک نشست خبری، در مورد آنچه که "طراحی پروژه براندازی نرم در ایران" می خواند گفت که اعترافات اعضای این شبکه به زودی از شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ایران پخش خواهد شد. خانم علایی تاكید نموده است كه فرزندان وی خود را مبرا از هر گناهی میدانند و اعلام كرده اند كه جزبه بی گناهی خود به چیزی اعتراف نكرده اند. برا ساس گفته های خانم علایی فرزندان وی در زیر فشار و شكنجه وادار به مصاحبه تلویزیونی تحت عنوان اعترافات شده اند.

در اعلامیه رسمی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و بر اساس ماده ٥٨٠ قوانین مجازات كیفری ارتباط برادران علایی با سازمانهای علمی و تحقیقاتی امریكا تحت عنوان" ضدیت با نظام "و به "خطر انداختن امنیت ملی كشور" ذكر شده است، در حالیكه بر اساس اظهارات خود دست اندركاران جمهوری اسلامی ، همه فعالیتهای آنان با هماهنگی مسولین ایرانی انجام شده است.

دکتر کامیار علایی پایه‌گذار برنامه کلینیک‌های مثلثی در جلوگیری از گسترش ایدز در ایران و در سطح كشورهای اسیایی است. وی پژوهشگر دانشگاه هاروارد و کارشناس بین‌المللی بهداشت می‌باشد. آرش علایی نیز متخصص ایدز و اعتیاد و یکی از بنیانگذاران کلینیک‌های مثلثی برای درمان ایدز و اعتیاد در ایران است. این دو پزشك فعالیت علمی و خدمات پزشكی خود را درسال ١٩٨٨در شهرستان كرمانشاه با تاسیس انستیتو پارس برای آموزش، درمان و پیشگیری بیماری ایدز و هپاتیت شروع كردند و به تدریچ به گسترش حیطه فعالیت خود در سطح ایران و منطقه پرداختند .
برادران علایی علاوه بر فعالیت هایشان در ایران، دوره هایی آموزشی را برای کارکنان نهادهای بهداشتی افغانستان و تاجیکستان برگزار کرده و کوشیده اند همکاری های منطقه ای را در زمینه بهداشت میان دوازده کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی ترغیب کنند. فعالیت علمی آنان در این زمینه ها مورد توجه نهادهای بین المللی قرار گرفت و توانستند برای گسترش خدمات و پژوهشهای خود از كمكهای سازمان بهداشت جهانی و برنامه همكاریهای علمی و تحقیقاتی امریكا و بعضی از كشورهای آسیای میانه قرار گیرند. سازمان بهداشت جهانی در تایید پروژه و عملكرد آنها، این كلینیك ها را نمونه قابل اجرایی برای خاورمیانه وشمال آفریقا توصیف كرده بود.

جامعه دفاع از حقوق بشر ایران- جنوب كالیفرنیا، همصدا با همه سازمانهای مدافع حقوق بشر، نهادها و شخصیتهای علمی در جهان، مصرانه خواستار آزادی برادران علایی بوده و از نهادهای بین المللی، سازمانها و دولتهای جهان می خواهد كه به هر صورت ممكن به جمهوری اسلامی برای آزادی این پزشكان دلسوز و شناخته شده فشار وارد نمایند.

انجمن ما از همه مدافعان حقوق بشر در ایران و جهان تقاضا دارد كه با ارسال نامه به نمایندگیهای جمهوری اسلامی در سطح جهان، و انعكاس آن در نشریات و رسانه های محلی و بین المللی اعتراض خود را نسبت به دستگیری و محاكمه ناعادلانه این پزشكان دلسوز و آزادی بدون قید و شرط آنان ابراز دارند .
ما از دبیر كل سازمان ملل متحد مصرانه تقاضا داریم كه از امكانات این سازمان در جهت فشار به جمهوری اسلامی ایران برای آزادی بدون قید و شرط برادران علایی استفاده نمایند


جامعه دفاع از حقوق بشر ایران- جنوب كالیفرنیا
برای كسب اطلاعات بیشتر میتوانید با آقای آزاد مرادیان تلفن ٨١٨.٤٣٤.٩٦٩٢تماس بگیرید

Society for Human Rights in Iran-SC
P.O. Box 641875, Los Angeles, CA 90064 , USA , Tel 310.990.1696



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024