پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.01.2009, 9:06



شورای اتحادیه اروپا
بروکسل، 8 بهمن ماه 1387
09/5694 (مطبوعات 17)
پ 8

بیانیه ریاست از طرف اتحادیه اروپا در مورد
اعدام نوجوان ملا گل حسن و اعدام دسته جمعی درایران


اتحادیه اروپا اعدام ملا گل حسن، تبعه افغان را که به اتهام انجام جرمی که در ۱۷ سالگی مرتکب شده است، محکوم گردیده، قویا مورد اعتراض قرار می دهد. وی در تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۳۸۷ در زندان اوین، تهران، اعدام گردید.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا اعدام ۲۱ تن در ایران را در تاریخ های ۱ و ۲ بهمن ماه: ۱۰ تن در تهران، 9 تن در استان یزد، و ۲ تن در اصفهان، به شدت محکوم می نماید. اتحادیه اروپا مقامات ایرانی را همچنان به از میان برداشتن کلی مجازات اعدام، و در عین حال، احراز مهلت قانونی برای اعدامها، همان طور که مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه های ۱۴۹/۶۲ و ۱۶۸/۶۳ بر آن اصرار می ورزد، فرا می خواند.

برای استفاده از مجازات مرگ توسط مقامات ایرانی در مورد متخلفان نوجوان، که به صراحت خلاف مقررات الزام آور قوانین بین المللی است، مطلقا نمی توان هیچ توجیهی یافت. اتحادیه اروپا، این واقعیت را که ایران در سال ۲۰۰۸ (۸۷-۱۳۸۶) حداقل ۹ نوجوان را اعدام نمود، محکوم می نماید و مصرا از جمهوری اسلامی ایران می خواهد استفاده از مجازات مرگ را در مورد متخلفان نوجوان فورا متوقف سازد.

اتحادیه اروپا، همچنین، جمهوری اسلامی ایران را به همسو ساختن قوانین و رسوم داخلی خود با عهدنامه‌های بین المللی حقوق بشر، که ایران آزادانه به عضویت آنها درآمده و آنها را به تصویب رسانده است، شامل پیمان نامه حقوق کودک و میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی، فرا می خواند. این دو ساز و کار بین المللی حقوق بشر، اعدام اشخاص نابالغ یا کسانی را که محکوم به ارتکاب جرم در سنین عدم بلوغ شده اند، به وضوح ممنوع نموده است.

کشورهای نامزد مانند ترکیه، کرواسی* و جمهوری سابق یوگسلاو مقدونیه*، کشورهای فرایند ثبات و همبستگی، و نامزدهای بالقوهء آلبانی و مونتنگرو، همچنین ایسلند، لیختنشتاین و نروژ که کشورهای عضو EFTA هستند، اعضای منطقه اقتصادی اروپا و نیز جمهوری مولداوی موافقت خود را با این بیانیه ابراز می دارند.

* کرواسی و جمهوری سابق یوگوسلاو مقدونیه همچنان بخشی از فرایند ثبات و همبستگی می باشند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024