پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.01.2009, 9:40



اطلاعیه مطبوعاتی

ایران: بازداشت خانم ژینوس سبحانی، یکی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر

۱۵ ژانویه ۲۰۰۹

پاریس، ژنو- برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر، به عنوان برنامه‌ای مشترک از "فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر" (FIDH) و "سازمان جهانی مبارزه با شکنجه" (OMCT)، دستگیری خانم ژینوس سبحانی، منشی اداری "کانون مدافعان حقوق بشر" (DHRC) و "کانون مشارکت برای پاکسازی مین" (CMCP) را به شدت محکوم می‌کند. این دو کانون که توسط شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، تأسیس شده‌اند در اواخر ماه دسامبر ۲۰۰۸ به شکلی خودسرانه از سوی دولتمردان جمهوری اسلامی تعطیل شدند.

خانم ژینوس سبحانی صبح روز ۱۴ ژانویه ۲۰۰۹ در منزل خود دستگیر شد. این دستگیری به دنبال تفتیش منزل و ضبط اموال شخصی وی و شوهرش توسط مأموران امنیتی انجام گرفت و این درحالی بود که هیچ حکمی مبنی بر بازداشت یا تفتیش منزل به آنها ارائه نگردید.

در زمان انتشار این اطلاعیه مطبوعاتی هیچ گونه اطلاعی از محل بازداشت او در دست نیست.

برنامه نظارت این بازداشت خودسرانه را که بار دیگر نشان دهنده تصمیم دولتمردان جمهوری اسلامی به تشدید سرکوب جامعه مدنی است به شدت محکوم می‌کند. کانون مدافعان حقوق بشر و خانم عبادی دو نمونه آشکار از این سرکوب‌ها هستند.

در این رابطه، برنامه نظارت خاطرنشان می‌سازد که اقداماتی به منظور بدنام کردن خانم عبادی انجام شده و وی اخیراً نیز مورد اذیت و آزار قرار گرفته است. درحقیقت، این اقدامات در راستای پرونده سازی برای ایشان انجام می‌شوند تا وی را ناگزیر از سکوت و ترک فعالیت‌های حقوق بشری سازند.

برنامه نظارت بدینوسیله از دولتمردان جمهوری اسلامی می‌خواهد که موارد ذیل را در چارچوب تعهدات بین المللی شان رعایت کنند:
۱. تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی خانم ژینوس سبحانی را تضمین کنند.
۲. هرچه سریعتر محل حبس خانم سبحانی را مشخص و او را آزاد کنند، زیرا بازداشت او کاملاً خودسرانه است و صرفاً به دلیل فعالیت‌های وی در زمینه حقوق بشر صورت گرفته.
۳. سریعا به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده در قبال خانم سبحانی و دیگر اعضای کانون مدافعان حقوق بشر و همچنین تمامی مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند.
۴. هرچه سریعتر امکان باز شدن مجدد "کانون مدافعان حقوق بشر" و "کانون مشارکت برای پاکسازی مین" را فراهم نمایند، زیرا تعطیل شدن این دو کانون کاملاً خودسرانه و در تناقض کامل عهدنامه‌های بین المللی حقوق بشر در آزادی تشکیل انجمن می‌باشد.
۵. به طور کلی، مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر، اعلامیه بین المللی حمایت از مدافعان حقوق بشر و دیگر عهدنامه‌های حقوق بشر که ایران متعاهد آنهاست را رعایت نمایند.




***************

مصر می‌گوید اسراییل به پیشنهاد آتش بس در غزه پاسخ مثبت داده است


رادیو آمریکا: مقامات مصر می‌گویند اسراییل به پیشنهاد‌های مصر برای آتش بس در جنگ با ستیزه گران حماس درغزه پاسخ مثبت داده است، اما در این باره که اسراییل طرح مصر را قبول کرده گزارشی نرسیده است.

آموس گیلدا، مقام ارشد وزارت دفاع اسراییل روز پنجشنبه چهار ساعت با میانجیگران مصری در قاهره گفت و گو کرد.

مقامات حماس روز چهارشنبه دیداری مشابه انجام دادند و نسبت به رئوس طرح آتش بس مصر ابراز علاقه کردند، اما آنرا نپذیرفتند. «صلاح برداویل» عضو هیات حماس می‌گوید او در انتظار پاسخ اسراییل به موضع گروه نسبت به آتش بس است.

در این میان، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد با گفت و گو با مقامات اسراییل در تل آویو به ماموریت صلح خود ادامه می‌دهد.

بان درخواست خود را از ستیزه گران فلسطینی برای متوقف ساختن پرتاب راکت به اسراییل تکرار کرد و گفت او همیشه چنین حملاتی را بعنوان تروریسم محکوم کرده است. بان همچنین گفت اسراییل باید به هجوم به غزه پایان دهد و یاد آور شد در آنجا رنج مردم به نقطه‌ای غیر قابل تحمل رسیده است.

بان گفت ترک مخاصمه باید بادوام باشد، ستیزه گران غزه نباید بار دیگر مسلح شوند و گذرگاه‌های مری غزه باید برای عبور کالاها دوباره باز شوند.

امروز، پنجشنبه، همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد جلسه فوق العاده‌ای برای بررسی وضعت غزه تشکیل داد. دیپلمات‌های اسراییلی قانونی بودن جلسه را زیرسوال کشیدند و آنرا با مقررات سازمان ملل متحد مغایر دانستند. رییس مجع عمومی از این سازمان خواست برای پایان دادن به « مرگ و ویرانی» در غزه به دیگران در سراسر جهان ملحق شود.

کوشش‌های قطر برای تشکیل جلسه فوق العاده اتحادیه عرب در روز جمعه بجایی نرسید زیرا چندین کشور عرب حاضر نشدند در آن شرکت کنند.

عربستان سعودی نیز کشورهای حاشیه خلیج فارس را به تشکیل جلسه فوق العاده‌ای در روز پنجشنبه فراخواند. عمر موسی دبیر کل اتحادیه عرب از نبود وحدت در میان رهبران عرب درباره چگونگی مقابله با بحران ابراز تاسف کرد.

در این میان محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به پادشاه عربستان برخی از کشورهای مسلمان را متهم ساخت که به آنچه او آنرا نسل کشی در غزه نامید با رضایت لبخند می‌زنند. احمدی نژاد از ملک عبداله، خواست سکوت خود را در برابر حمله اسراییل بشکند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024