پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.01.2009, 8:00



«کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه» به دنبال برخوردهای امنیتی اخیر با سه گروه از فعالان اجتماعی در ایران، اطلاعیه شماره ۱۸ خود را صادر کرد. متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:

در اطلاعیه شماره ۱۸ «کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه» درخواست شد:
توقف صدور گسترده قرارهای بازداشت موقت برای فعالان مدنی

نقض حقوق متهمان و دستگیری فعالان مدنی بدون بهره مندی از حقوق دادرسی عادلانه موجب شده است، نگرانی نهادهای ملی و بین المللی حقوق بشر و از جمله کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه که پیش از این بارها نسبت به نقض حقوق قانونی شهروندان در جریان برخوردهای قضایی و امنیتی هشدار داده و اعتراض کرده بود، همچنان تداوم داشته باشد.

متاسفانه درهفته های اخیر برخوردهای امنیتی و نقض حقوق فردی و جمعی بیش از پیش متوجه سه گروه از فعالان اجتماعی در ایران یعنی «فعالان دانشجویی»، «فعالان صنفی» و «اقلیت های مذهبی» بوده است تا آشکار شود که برخلاف ادعاهای برخی نهادها این تنها تهدید کنندگان امنیت ملی نیستند که مورد برخورد قضایی و امنیتی قرارمی گیرند، چرا که این فعالان بر مبنای حقوق قانونی خود و به طور علنی و مسالمت آمیز در پی کسب حقوق و مطالبات قانونی خویش بوده اند، امری که به هیچ وجه نمی تواند در تناقض با امنیت ملی قرار گیرد.

در هفته گذشته دانشگاه شیراز صحنه برخورد و تحدید دانشجویان منتقد بوده است. ۱۰ دانشجوی این دانشگاه به نام های آرش روستایی، هادی الم لی، محسن زرین کمر، عبدالجلیل رضایی، لقمان قدیری گل تپه ، کاظم رضایی، سعید خلعتبری، عنایت تقوی، عباس رحمتی و احمد کهنسال در سه نوبت همزمان با شدت گرفتن اعتراض ها در این دانشگاه بازداشت شدند و پس از چند روز، تعدادی از آنان آزاد شدند.

همچنین بازداشت ۱۲ نفر از فعالان انجمن های صنفی معلمان به ویژه اعضای «کانون صنفی معلمان ایران» که به منظور پیگیری اجرای قانون خدمات کشوری و سایر مطالبات صنفی با استفاده از شیوه های مسالمت آمیز در برابر مجلس شورای اسلامی اقدام به تجمع کرده بودند، بار دیگر توجه ناظران حقوق بشری و افکار عمومی را نسبت به عدم کارآیی مسئولان تامین امنیت تجمعات و تبدیل شدن آنها به ابزارهای نقض حقوق قانونی شهروندان جلب کرد، هرچند که پس از مدتی آنها آزاد شدند.

از سوی دیگر «ابراهیم مددی» نایب رییس هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و از فعالان برجسته حقوق کارگران در ایران که روز شنبه ۷ دی ماه جهت شرکت در هیات حل اختلاف در اداره کار شمال تهران حاضر شده بود، بازداشت‌‏ شد. وضعیت نامشخص حقوقی مددی و شرایط دشوار جسمی وی نگرانی های عمده ای را موجب شده است. بعلاوه روند برخورد با فعالان صنفی محدود به موارد فوق الذکر نبوده و از آن جمله می توان به بازداشت «محسن حکیمی» عضو کانون نویسندگان ایران در تاریخ 5 دی ماه و نیز بازداشت یکی از کارگران شرکت پارس خودرو اشاره کرد.

بر این اساس «کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه» از مقام های قضایی می خواهد ضمن حفظ استقلال رای خود از ادامه برخورد با فعالان صنفی که با طرح خواسته های قانونی خود اقدام به اعتراض مسالمت آمیز صنفی یا تشکیل سندیکای کارگری کرده اند، بپرهیزند و هر چه سریع تر ناقضان حقوق قانونی این فعالان را مورد تعقیب قانونی قرار داده و محاکمه کنند.

برخورد با دگر مذهبان و گرایش های مذهبی نیز طی هفته های اخیر شدت گرفته و در این راستا هم میهنان اهل تسنن و دراویش گنابادی با بازداشت تعدادی از اعضای جامعه خود مواجه شدند.

مطابق گزارش های واصله در تاریخ ۷ دی ماه پنج تن از دراویش در جزیره کیش بازداشت شده اند و به دنبال آن حسینیه و محل تجمع و عبادت آنان پلمپ شد. علاوه بر این، بازداشت «محمد اسماعیل صلاحی» از دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی که در تاریخ سی ام آبان ماه در یزد بازداشت شد نیز قابل ذکر است. از سوی دیگر بازداشت تعداد دیگری از دگر دینان در سمنان، ساری و قائم شهر گزارش شده است.

همچنین در تاریخ 5 دی ماه دو روحانی اهل سنت در کرمانشاه به نام های «ماموستا سیف الله حسینی» امام جماعت مسجد خاتم الأنبیاء جوانرود و «ماموستا حسین حسینی» امام جماعت مسجد سید الشهداء حمزه جوانرود، بازداشت شدند. این دو روحانی اهل سنت سال گذشته نیز به ترتیب به دو سال وچهار ماه زندان وشش سال تبعید و ده ماه زندان و چهار سال تبعید محکوم شده بودند. بازداشت حجت الاسلام قیصری امام جماعت حسینیه اعظم اصفهان نیز در تاریخ ۷/۱۰/۱۳۸۷ گزارش شده است.

متاسفانه بازداشت فعالان مدنی تنها منحصر به افراد مذکور در بالا نبوده و فعالان مدنی آذری زبان نیز در موارد متعددی با نقض حقوق قانونی خود مواجه شده اند. در این زمینه موارد زیر قابل توجه است:

۱- تداوم بازداشت «عبدالله عباسی جوان»، استاد دانشگاه شهید رجایی و «حسین حسینی»، دبیر اسبق انجمن اسلامی آموزشکده رازی شهر اردبیل، كه در جریان برگزاری مراسم بزرگداشت ستارخان در شهر ری (بیست و سوم آبان ماه) بازداشت شد و از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده اند. در جریان مراسم بزرگداشت ستارخان ۱۰ تن از حاضران بازداشت شدند که ۸ تن از آنان به تدریج آزاد شده‌اند.

۲- بازداشت «وحید شیخ بگلو» عضو سابق تشكل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد تبریز كه عصر چهارشنبه چهارم دی ماه توسط مأموران اداره اطلاعات تبریز بازداشت شد.

۳- بازداشت «شهناز غلامی» در تاریخ نهم آذرماه در منزل مسكونی اش در تبریز توام با توهین.
۴- بازداشت «فیروز یوسفی» در تاریخ بیست و پنجم آبان ماه در کرج، همچنین بازداشت «هاشم برزگری» در همین تاریخ که پس از چند روز آزاد شد و نیز بازداشت «جمشید زارعی»که در تاریخ بیست و هشتم آبان ماه صورت گرفته و ۱۲ روز بعد آزاد شد.

«کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه» در پایان ضمن ابراز تاسف از عدم توجه مسئولان قضایی، امنیتی و انتظامی نسبت به هشدارهای متعدد نهادهای حقوق بشری از جمله این کمیته نسبت به عواقب سوء نقض حقوق قانونی شهروندان، بار دیگر خواستار توقف صدور گسترده قرارهای بازداشت موقت به ویژه در مورد فعالان مدنی و سیاسی شده و لزوم جبران خسارات وارده به قربانیان نقض حقوق دادرسی عادلانه از جمله بازداشت شدگان خودسرانه را مطابق تصریح قانون اساسی و موازین جهانی حقوق بشر به محاکم مستقل و صالح قضایی یادآوری می کند.

کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه
24/10/1387



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024