سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 07.01.2009, 22:25


گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا: به تهدیدها علیه شیرین عبادی پایان دهید

دویچه وله: بدنبال پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر و تهدیدها علیه خانم شیرین عبادی، حقوقدان و برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل، گروه "سبزها - ائتلاف آزاد اروپایی" در پارلمان اروپا بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه‌ از حکومت ایران خواسته شده به تهدیدها علیه خانم عبادی پایان داده شود.

خانم آنگليکا بر، سخنگوی سياست خارجی و امنيتی "سبزها ـ ائتلاف آزاد اروپايی" و رئيس گروه ايران در پارلمان اروپا می‌گوید: «ما با نگرانی زیاد شاهد آن هستیم که پابه پای آغاز مبارزات انتخاباتی، حقوق بشر در ایران به طور گسترده‌ نقض می‌شود. به ویژه ما نگران تازه‌ترين حمله‌ها به خانم شیرین عبادی، دارنده‌ی جايزه صلح نوبل و بسته شدن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر هستیم، اقدامی که از سوی حکومت هدایت‌شده‌ است.»

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در روز اول دی‌ماه، ۲۱ دسامبر ۲۰۰۸ بدون ارائه‌ی حکم از سوی ماموران دولتی بسته شد. در این روز قرار بود مراسمی به مناسبت شصتمين سال تصویب اعلاميه جهانی حقوق بشر برگزار شود.

در بیانیه‌ی خانم آنگلیکا بر آمده است: «گروه ایران در اروپا از آغاز پايه‌گذاری آن در سال ۲۰۰۴، همواره برای تعميق روابط ميان پارلمان اروپا و مجلس ايران تلاش کرده و پیگیر موضوع حقوق بشر در ایران بوده است.»

سخنگوی گروه نمایندگان "سبزها- ائتلاف آزاد اروپایی" در پارلمان اروپا، در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود می‌گوید: «حوادث پيش‌آمده اخیر به برای ما به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیستند. ما از مسئولین حکومت در تهران می‌خواهيم امنیت جانی خانم عبادی را تضمين کنند، دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در تهران را مجددا باز نموده و به مسئوليت‌های خود در مورد کنوانسيون‌های بين‌المللی حمایت از حقوق بشر پایبند بمانند.»

هفته‌ی گذشته بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز نسبت به تهدیدهای اخیر علیه امنیت جانی و فعالیت حرفه‌ای خانم عبادی ابراز نگرانی کرد. دبیرکل سازمان ملل از مقام‌های ایرانی خواست، برای جلوگیری از هر گونه آزار و اذیت خانم عبادی هر چه سریع‌تر اقدام کرده و امنیت و سلامتی وی را تضمین کنند.

کانون مدافعان حقوق بشر نهادی مدنی است که در سال ۱۳۷۹ توسط گروهی از حقوقدانان تاسیس شده و ریاست آن را خانم عبادی برعهده دارد. این کانون در سال‌های اخیر در حمایت از قربانیان نقض حقوق بشر در ایران فعال بود. علاوه بر دفتر کانون مدافعان حقوق بشر، دفتر وکالت شیرین عبادی نیز مورد بازرسی قرار گرفته و ماموران دولتی اسناد و مدارک دفتر وی را با خود برده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024