پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 05.01.2009, 23:32



دانشجویان بازداشتی را آزاد کنید و پیگرد قضایی دانشجویان دانشگاه شیراز را متوقف کنید

۱۶ دی ماه ۱۳۸۷- به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، چهار دانشجوی دانشگاه شیراز به نامهای عبدالجلیل رضایی، کاظم رضایی، محسن زرین کمر و لقمان قدیری گل تپه پس از احضار به اداره اطلاعات شیراز، در روز شنبه چهاردهم دی ماه بازداشت شدند. به خانواده این دانشجویان از طریق اداره اطلاعات شیراز تلفنی اطلاع داده شد که هنوز برای دانشجویان پرونده ای تشکیل نشده و آنها تا پایان تحقیقات در بازداشت خواهند بود. خانواده دانشجویان از محل نگهداری فرزندانشان بی اطلاع هستند.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: "این اصلا قابل پذیرفتن نیست که دانشجویان بخاطر تجمع مسالمت آمیز که حق تضمین شده بین المللی آنهاست سرکوب وبازداشت شوند." قائمی اضافه کرد "زندگی و شرایط تحصیلی این دانشجویان با این بازداشتهایی که منشاء سیاسی دارند به هم ریخته شده است. در حالیکه دانشجویان باید از آرامش برخوردار باشند، بویژه در این روزها که برای امتحانات پایان ترم آماده می شوند و نیاز به فضایی آرام دارند."

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در تاریخ ۱۵ آذرماه گزارشی منتشر کرد مبنی بر تهدیدهایی که دانشجویان برای برگزاری روز دانشجو با آن مواجه هستند. در دانشگاه شیراز، در تاریخ ۱۶ آذرماه دو مراسم برگزارشد. مراسم اصلی، توسط بسیج دانشجویی که از طرف مسئولین دانشگاه حمایت می شدند، برگزار شد. دانشجویان مستقل نیز تجمع کوچکی در این روز برگزار کردند و اعلام کردند که تریبون آزاد برای بیان دیدگاهها در باره روز دانشجو در روز ۱۸ آذرماه برگزار خواهد شد. روز بعد از اعلام این برنامه، ده نفر از دانشجویان توسط حراست احضار شدند و آنها را برای لغو تریبون آزاد تحت فشار گذاشتند و اعلام کردند که اگر تریبون آزاد برگزار شود با آنها با شدت برخورد خواهد شد.

یکی از دانشجویانی که احضار شده بود به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت که قبل از برگزاری تجمع درروز ۱۸ آذر، انتظامات دانشگاه با حمله به برگزار کنندگان تلاش می کرد که بلندگوها را جمع کند. دانشجویان مقاومت کردند و با اینکه یکی از دانشجویان توسط نیروهای انتظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفت، تجمع با حضور ۲۵۰۰ دانشجو برگزار شد. این دانشجو تاکید کرد که "بعدها، طبق منابع موثق معلوم شد که رئیس دانشگاه دستور این حمله به دانشجویان را صادر کرده بود."

بدنبال تجمع روز ۱۸ آذر و در طول سه هفته گذشته، ۳۷ دانشجو به کمیته انظباطی احضار شدند و به همه آنها اتهام شرکت در تجمع در روزهای ۱۶ و ۱۸ آذرماه تفهیم شد. ۱۷ نفر از این دانشجویان تاکنون حکم کمیته انضباطی دریافت کرده اند که اتهام آنها در این احکام به "ایجاد بلوا و آشوب" و "توهین به شعائر ملی و اسلامی و تبلیغ علیه نظام" تغییر داده شده است. همچنین در حالیکه هنوز ۲۰ نفر از دانشجویان احضار شده منتظر دریافت احکام از کمیته انضباطی هستند، ۱۷ نفری که احکام دریافت کرده اند مجموعا ۲۷ ترم از تحصیل محروم شده اند. چهار دانشجوی بازداشت شده نیز قبل از احضار به اداره اطلاعات شیراز، هر کدام دو ترم محرومیت از تحصیل دریافت کرده بودند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مقامات ایران خواست که الزامات ملی و بین المللی خود را در حفاظت از آزادی علمی رعایت کند و فورا دانشجویان بازداشتی را آزاد و پیگرد قانونی آنها را متوقف کند. این کمپین همچنین از مسئولین دانشگاه شیراز خواست که همه احکام انضباطی دانشجویان را که مرتبط با تجمع مسالمت آمیز آنها بوده، لغو کرده و شرایطی فراهم کنند که دانشجویان از حقوق اولیه خود از جمله حق تجمع، آزادی تشکل و آزادی بیان برخوردار شوند.

http://www.iranhumanrights.org/farsi/shirazstudents05jan09.html

لیست دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی در دانشگاه شیراز به پیوست است.

برای اطلاعات بیشتر در باره سابقه مسائل دانشجویی در دانشگاه شیراز به این پیوندها مراجعه کنید:

http://www.iranhumanrights.org/farsi/shirazu100408.html

http://www.iranhumanrights.org/themes/news/single-news/article/police-attack-shiraz-university-seminar-after-days-of-student-protests.html

برای اطلاعات در باره هشدارکمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در باره تهدیدها برای برگزاری مراسم روز دانشجو به این پیوند مراجعه کنید:

http://www.iranhumanrights.org/farsi/studentrightsiran.htmlhttp://www.iranhumanrights.org/farsi/studentrightsiran.html


اسامی بیست و نه نفر از دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی دانشگاه شیراز:

۱- محسن زرین کمر (دو ترم تعلیق از تحصیل و بازداشت شده توسط اداره اطلاعات شیراز)
۲- اکبر حسن پور( دو ترم تعلیق از تحصیل)
۳- لقمان قدیری گل تپه (دو ترم تعلیق از تحصیل و بازداشت شده توسط اداره اطلاعات شیراز)
۴- افشین هوشنگ (دو ترم تعلیق از تحصیل)
۵- آلما رنجبر (دو ترم تعلیق از تحصیل)
۶- امین کریمی (یک ترم تعلیق از تحصیل)
۷- آرمین برازش (یک ترم تعلیق از تحصیل)
۸- امین درستی (توبیخ کتبی و درج در پرونده)
۹- کاظم رضایی (دو ترم تعلیق از تحصیل و بازداشت شده توسط اداره اطلاعات شیراز)
۱۰- سعید خلغتبری (دو ترم تعلیق از تحصیل)
۱۱- عبدالجلیل رضایی (دو ترم تعلیق از تحصیل و بازداشت شده توسط اداره اطلاعات شیراز)
۱۲- آرش روستایی (دو ترم تعلیق از تحصیل)
۱۳- هادی الم لی (دو ترم تعلیق از تحصیل)
۱۴- حمدالله نامجو (دو ترم تعلیق از تحصیل)
۱۵- نوید غفاری (دو ترم تعلیق از تحصیل)
۱۶- حامد معصومی (دو ترم تعلیق از تحصیل)
۱۷- دلبر برخوردار
۱۸- روح الله قاسمی
۱۹- اسمایعیل جلیل وند
۲۰- یونس میرحسینی
۲۱- احسان هاشمی
۲۲- نسیم دالوند
۲۳- ندا اسکندری
۲۴- محدثه محوی شیرازی
۲۵- فاطمه آقایی
۲۶- اسماعیل معدنچی
۲۷- کامران محمدی
۲۸- همت جهانشاهی
۲۹- محمد امین کریمی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024