جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 24.12.2008, 22:32



روابط عمومی كانون مدافعان حقوق بشر به دنبال اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص این نهاد مردمی ، اطلاعیه شماره ۳ خود را صادر كرد. متن اطلاعیه روابط عمومی كانون مدافعان حقوق بشر به شرح زیر است:

اطلاعیه شماره ۳ روابط عمومی کانون مدافعان حقوق بشر

هم وطنان گرامی

اخیراً سخنگوی وزارت امور خارجه در پی بسته شدن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر اظهار نظر نموده که علت بسته شدن دفتر کانون ، نداشتن مجوز از وزارت کشور بوده است.

لازم به ذکر است که طبق اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۶ قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی مصوب ۷/۶/۱۳۶۰ تشکیل هیچ حزب یا گروهی اعم از صنفی، سیاسی یا نهاد مدنی مستلزم کسب مجوز از هیچ مرجع و مقامی نمی‌باشد. چرا که حق ایجاد تشکل از حقوق بنیادین احاد ملت ایران است که افزون بر آن در ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۲۱ میثاق بین المللی حقوق مدنی – سیاسی حق مذکور، از حقوق اساسی انسانها به شمار می‌آید.

شایان ذکر است که علی رغم حقیقت فوق‌الذکر، این کانون ۸ سال قبل به وزارت کشور مراجعه نموده و کلیه مدارک لازم جهت صدور پروانه را تقدیم کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب نموده است و متعاقب آن اساسنامه کانون مدافعان حقوق بشر در کمیسیون مذکور به تصویب رسیده است ، به نحوی که معاون سیاسی وقت وزارت کشور - آقای جنتی – (که سمت ریاست کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را برعهده داشته است) در مصاحبه خود با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) مورخ ۳۱/۶/۱۳۸۵ به صراحت اعلام نموده است که: "نگفته‌ایم که کانون مدافعان حقوق بشر حقوق بشر غیرقانونی است... وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و گروهها ، به هیچ وجه اعلام نکرده که اساسنامه کانون مدافعان حقوق بشر رد شده است و آنچه به نقل از کمیسیون گفته شده ، خلاف واقعیت است. با تقاضای تأسیس آنها (کانون مدافعان حقوق بشر) در دولت قبلی موافقت اصول شده بود. "

بنا به مستندات فوق اعلام می‌شود که نه تنها کانون مدافعان حقوق بشر تشکلی قانونی است ، بلکه عدم ارائه پروانه به این کانون ، ناشی از قصور مسئولین ذی ربط وزارت کشور می‌باشد و عمل آنان می‌تواند از مصادیق ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی تلقی گردد.

افزون بر انچه ذکر شد ، کانون مدافعان حقوق بشر ، عضو رسمی فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر (fidh) می‌باشد که متشکل از ۱۹۰ نهاد حقوق بشری از سراسر جهان است.

بنا به مراتب ، به اطلاع عموم می‌رساند که این کانون همچون گذشته به کلیه فعالیت‌های قانونی خود ادامه می‌دهد و از مسئولین عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌نماید که:

۱- دستور فرمایند در اسرع وقت ممکن ، نسبت به فک پلمپ غیرقانونی اقددام گردد. چرا که این عمل بدون ارائه هیچگونه حکمی از هیچ دادگهی صورت گرفته است.
۲- مسئول ذیربط وزارت کشور را ارشاد فرمایند تا بیش از این حقوق اساسی این نهاد حقوق بشری را تضییع ننموده و مطابق وظایف قانونی خویش نسبت به ارائه پروانه به کانون مدافعان حقوق بشر اقدام عاجل به عمل آورند.

کانون مدافعان حقوق بشر
۴/۱۰/۱۳۸۷



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024