جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.12.2008, 8:54


اطلاعیه مطبوعاتی
ایران: پلمب تنها سازمان غیردولتی مستقل در زمینه دفاع از حقوق بشر

۲۲ دسامبر ۲۰۰۸

برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر، به عنوان برنامه ای مشترک از "سازمان جهانی مبارزه با شکنجه" (OMCT) و "فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر" (FIDH)، پلمب شدن "کانون مدافعان حقوق بشر" (DHRC)، تنها سازمان غیردولتی مستقل در زمینه حقوق بشر در داخل ایران را به شدت محکوم می کند.

روز ۲۱ دسامبر ۲۰۰۸، دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در تهران که یکی از اعضای فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر نیز به شمار می رود، به شکلی وحشیانه و زورگویانه و بدون صدور هیچ گونه حکمی از سوی قاضی پلمب شد. این اتفاق زمانی روی داد که قرار بود مراسمی در این دفتر به مناسبت شصتمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر برگزار شود.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، در این مورد اظهار داشت: "چند هفته بود که نگران بسته شدن کانون مدافعان حقوق بشر بودیم. خانم شیرین عبادی، یکی از مؤسسان این کانون، بارها تحت فشار و تهدیدهای مکرر و روزافزون بوده تا بلکه فعالیت این کانون قطع شود. نمایندگان وزارت اطلاعات طی دو دیدار در دفتر وکالت ایشان از وی خواسته بودند که به فعالیت کانون مدافعان حقوق بشر خاتمه دهد و هر دو بار با مخالفت قاطعانه خانم عبادی روبرو شدند."

به مناسبت شصتمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر، ۳۰۰ نفر برای شرکت در این مراسم دعوت شده بودند و قرار بود جایزه این کانون نیز به آقای تقی رحمانی، روزنامه نگار مستقل که بیش از ۱۰ سال در دوران جمهوری اسلامی در زندان بسر برده، اهدا شود. ازطرف دیگر، خانم نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان، از سوی مأموران مورد اهانت قرار گرفته و به همراه دیگر اعضای حاضر، از دفتر کانون به بیرون رانده شده اند. سپس دفتر کانون مدافعان حقوق بشر توسط مأموران پلمب شد.

اریک سوتاس، دبیر کل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، در این رابطه اظهار داشت: "دولتمردان جمهوری اسلامی روز به روز سرکوب های خود را در قبال مدافعان حقوق بشر در ایران افزایش می دهند. دستگیری، تعقیب های جزایی و صدور محکومیت های سنگین بسیار افزایش یافته است. کانون مدافعان حقوق بشر خود را متعهد به انجام مسائلی کرده که برای آینده کشور بسیار حائز اهمیت اند: حمایت از زندانیان سیاسی و خانواده های آنان، انتشار اخبار مربوط به تخلفات حقوق بشری، حمایت از کمپین ایجاد برابری برای زنان، بررسی قوانین و رویه های انتخاباتی."

او در ادامه افزود: "ازطرف دیگر، کانون مدافعان حقوق بشر در چارچوب تهدیدهای مداخله نظامی امریکا به ایران، گروهی را برای ترویج صلح و مسایل مربوط به حقوق بشر (که از نظر مردم ایران بسیار اساسی و ضروری اند) تعیین کرده است."

سرکوب کانون مدافعان حقوق بشر به لحاظ اعتباری است که این کانون نزد مردم ایران به دست آورده. امروز مبارزه جدیدی در ایران آغاز گردیده: بازگشایی هرچه سریعتر کانون مدافعان حقوق بشر. این مهم تنها راه چاره برای قربانیان نقض حقوق بشر در ایران است که متأسفانه هر روز بر تعدادشان افزوده می شود.

برنامه نظارت از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهد که به هرگونه عمل سرکوب گرایانه در قبال مدافعان حقوق بشر پایان دهند و مطابق با اعلامیه مدافعان حقوق بشر سازمان ملل، اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر عهدنامه های بین المللی و منطقه ای در زمینه حقوق بشر که ایران به آنها ملحق شده رفتار کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024