پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 22.12.2008, 21:53


ریاست نوبتی اتحادیه‌ی اروپا که بر عهده‌ی فرانسه است روز دوشنبه (۲۲ دسامبر / ۲ دی‌ماه) از مقام‌های ایران خواست هر چه زودتر به رفع پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشراقدام کنند. در بیانیه‌ی ریاست اتحادیه اروپا آمده است، این اتحادیه بستن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را به شدت محکوم می‌کند.

اتحادیه اروپا گفته است، تهران باید به تعهدات بین‌المللی خود در خصوص رعایت حقوق بشرعمل کند و اجازه‌ دهد کانون مدافعان حقوق بشر به فعالیت آزادانه‌ی خود ادامه دهد.

انتقاد آمريكا

كاخ سفيد آمريكا نیز با انتقاد از پلمب دفتر كانون مدافعان حقوق بشر، اين اقدام دولت ایران را «نگران‌كننده» خواند.

تونی فراتو، سخنگوى كاخ سفيد روز دوشنبه به خبرنگاران گفت، واشنگتن موضوع تعطیل کانون را دنبال می کند. ما معتقديم اين افراد با شجاعت هر چه تمام تر در جامعه‌اى مانند ايران براى دفاع از حقوق شهروندان خود به پا خواسته‌اند.

وی افزود، مردم باید در هر جامعه‌ای قادر به سخن گفتن در مورد حقوق بشر باشند، وی همچنین از کسانی که در کشورهایی مانند ایران سرگرم فعالیت‌هایی در زمینه حقوق بشر هستند ستایش کرد.

واکنش دولت آلمان

دولت آلمان نیز به پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در تهران واکنش نشان داد و آن را "نگران‌کننده" خواند. ینس پلوتنر، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آلمان روز دوشنبه در برلین گفت، ما با نگرانی حادثه بستن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه‌ی آلمان افزود: ما این اقدام را نشانه‌ی محدود شدن میدان فعالیت برای مدافعان حقوق بشر تلقی می‌کنیم.

پلوتنر تاکید کرد، با توجه به انتخابات ریاست جمهوری بهار آینده درایران، بستن یک مرکز فعالیت حقوق بشری بسیار نگران‌کننده است. به گفته‌ی سخنگوی وزارت خارجه‌ی آلمان، یک جامعه‌ی مدنی پویا و انتقادی، زمینه‌ساز انتخابات و مبارزات انتخاباتی زنده است، اما در ایران بر خلاف آن عمل می‌شود.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه‌ی آلمان ماه سپتامبر شخصاً با خانم شیرین عبادی دیدار داشت.

اطلاعیه روابط عمومی کانون

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر بعد از ظهر روز یکشنبه اول دی ماه ۱۳۸۷ توسط نیروهای انتظامی و امنیتی بدون ارائه حکم قضایی پلمب شد. قرار بود روز یکشنبه به مناسبت شصتمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، مراسم جشنی در دفتر کانون مدافعان حقوق بشر برگزار شود. برگزاری این مراسم طبق معمول قبلا به مسئول مربوطه در نیروی انتظامی منطقه یوسف آباد تهران اطلاع داده شده بود.

دفتر کانون در خیابان یوسف‌آباد با قسمتی از جایزه صلح نوبل که در سال ۲۰۰۳ به شیرین عبادی تعلق گرفته بود، خریداری شده و در اختیار کانون قرار گرفته بود. در این دفتر علاوه بر کانون مدافعان حقوق بشر، نهاد مردمی دیگری به نام «کانون مشارکت برای پاکسازی مین» که آن نیز توسط شیرین عبادی و گروهی از هم‌فکران وی تأسیس شده بود، اداره می‌شد.

در اطلاعیه‌ای که ساعتی پس از پلمب دفتر از سوی روابط عمومی کانون مدافعان حقوق بشر انتشار یافت، آمده است: «از آنجایی که در دو سال اخیر به هیچ یک از گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد جهت ورود به ایران ویزا داده نشده بود، بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی به گزارش‌های این کانون استناد می‌کردند. از جمله بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در گزارشی که به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر ۲۰۰۸ ارائه کرد و منجر به صدور قطعنامه علیه دولت جمهوری اسلامی ایران شد نیز، به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر استناد کرده بود.»

کانون مدافعان حقوق بشر در اطلاعیه خود می‌افزاید: «به نظر می رسد مجموعه فعالیت‌های حقوق بشری این نهاد مردمی باعث برخورد غیرقانونی روز یکشنبه اول دی ماه ۱۳۸۷ شده است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024