پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.12.2008, 11:46




اعتماد ملی: هرچند كه دولتی‌های نهم با شعار عدالت و توزیع بهینه منابع و همچنین رفع فقر پا به عرصه انتخابات گذاشتند و پس از آن نیز كرسی‌های دولت را به خود اختصاص دادند اما خبرهای موجود نشان می‌دهد كه درست در اتوبان همین شعارها نه‌تنها توفیقی به دست نیامده است بلكه از سوی دیگر فقر و بی‌عدالتی با رشدی شدید روی دست اقتصاد ایران بار شده است و در همین رابطه دیروز یكی از معاونان وزیر اقتصاد اعلام كرد كه اكنون در ایران ثروتمندان ۱۵ برابر بیشتر از فقرا از سبد هزینه‌ای كشور بهره می‌برند و از سوی دیگر نیز این ارقام به تنهایی گویای این واقعیت است كه در حال حاضر بی‌عدالتی و به‌تبع آن فقر به معضلی جدی برای اقتصاد ایرانی تبدیل شده است. معضلی كه كارشناسان وابستگی بیش از حد به نفت را در سه سال قبل دلیل اصلی آن می‌دانند.

البته دولتی‌ها توزیع مستقیم یارانه‌ها را در قالب اجرای طرح تحول اقتصادی اصلی‌ترین راهبرد خود برای فرار از این ماجرا می‌دانند ولی این كه چنین طرحی با ماهیت تورمی در سال پایانی حضور دولت نهم چگونه سرنوشتی برای سبد تورمی اقتصاد ایران خواهد داشت، پرسشی است كه تحلیلگران با اشاره به آن با ناامیدی به آینده اقتصاد ایرانی نگاه می‌كنند.

بنیادگرایی نفتی

به نظر می‌رسد در حال حاضر بهترین اتفاق برای جبران بی‌عدالتی در اقتصاد ایرانی دور شدن دولتی‌ها از بنیادگرایی نفتی باشد. یعنی فرآیندی كه سیاست‌ها و راهبردهای تورمی را به اقتصاد ایران تحمیل كرده است. البته این نكته را نباید فراموش كرد كه بر اساس سخنان معاون وزیر اقتصاد تا امروز حجم زیادی از طرح تحول اجرا شده است كه می‌توان گفت با اتكا به آن، اقتصاد ایرانی در جایگاه فعلی خود ایستاده است. رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و كمك‌های فنی و اقتصادی ایران با تاكید بر اینكه فضای كسب و كار در كشور باید دگرگون شود، گفت: سه دهك بالای جامعه ۵۸ درصد از درآمد كشور را به خود اختصاص داده‌اند. ‌

بهروز علیشیری در همایش طرح تحول اقتصادی در خرم‌آباد اظهار داشت: بعد از جنگ تحمیلی، كشور دارای رشد اقتصادی مثبتی بوده است؛ رشد اقتصادی مانند موتور محركی است كه حركت و شتاب اقتصاد را تعیین می‌كند. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به رابطه بین رشد اقتصادی و نرخ بیكاری افزود: در فاصله بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ نرخ رشد بیكاری كاهش یافت و علی‌رغم همه تلاش‌هایی كه توسط دولت صورت گرفت به‌علت حركت شتاب نرخ رشد جمعیت در سال‌های پس از جنگ نتوانستیم نرخ رشد بیكاری را تك‌رقمی كنیم.

علیشیری افزود: در اقتصاد، جمعیت كشور را به ۱۰ قسمت تقسیم می‌كنند كه دهك اول پایین‌ترین و دهك دهم بالاترین درآمد را دارد. وی در ادامه گفت: از كل سهم هزینه‌ای كشور سهم دهك اول تنها دو درصد و سهم دهك دهم ۳۰ درصد است. همچنین سه دهك بالای جامعه ۵۸ درصد از درآمد كشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به حضور كمرنگ بخش خصوصی در فضای كسب و كار، كشور گفت: در رتبه‌بندی فضای كسب و كار، كشور ما جزو پایین‌ترین كشورهای منطقه است و این با سند چشم‌انداز تناقض دارد؛ به همین دلیل در طرح تحول اقتصادی در بخش بهره‌وری به دنبال دگرگونی در فضای كسب و كار در كشور هستیم. وی در پایان گفت: بسیاری از بخش‌های طرح تحول اقتصادی اجرا شده و فقط در برخی بخش‌های مربوط به قوانین مالیاتی و یارانه‌ها منتظر نظر مجلس هستیم. ‌



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024