جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 05.12.2008, 22:09


دویچه وله: روز جمعه، پانزدهم آذرماه قرار بود مراسمی بر مزار دو تن از قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای، مختاری و پوینده از طرف خانواده‌های ایشان، در امامزاده طاهر کرج برگزار شود. این مراسم با ممانعت مسئولان نیروی انتظامی روبرو شد.

امسال دهمین سالگرد وقوع قتل‌های پاییز ۱۳۷۷ موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای است. به همین مناسبت، خانواده‌های دو تن از قربانیان این قتل‌ها، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، از چندین روز قبل طی فراخوانی از مردم دعوت کرده‌بودند تا در امامزاده طاهر کرج بر سر مزار این دو گردهم آیند.

در این مراسم قرار بود سیمین بهبهانی شاعر معاصر، شعری در رثای درگذشتگان بخواند. علی‌اشرف درویشیان، نویسنده و عضو کانون نویسندگان نیز قرار بود متنی را قرائت کند. همچنین سیدعلی صالحی و ناهید کبیری نیز قرار بود اشعاری را بخوانند. همسر مجید شریف، یکی دیگر از قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای نیز، بنا بود یکی از شعرهای همسرش را قرائت کند. اما از سوی مسئولان امام‌زاده طاهر و نیز رئیس کلانتری مهرشهر که خود شخصا در محل حضور داشت از اجرای این مراسم جلوگیری شد.

خودداری مسئولان از دادن مجوز

مریم حسین‌زاده، همسر محمد مختاری می‌گوید که رئیس کلانتری مهرشهر به همراه تعدادی نیروی انتظامی اجازه برگزاری مراسم را به آنها نداده‌اند: «ما الان تقریبا از ساعت یک اینجا هستیم و از وقتی که حضور پیدا کرده‌ایم رییس کلانتری آمده و اینجا ایستاده با یک عده دیگر و می‌گویند حق ندارید مراسم را برگزار کنید، شما مجوز ندارید. با همه‌ی این‌ها ما رفتیم با آن‌ها صحبت کردیم. با مسئولان خود این امامزاده صحبت کردیم و گفتیم به ما گفتند بیایید و ما مجوز را می‌دهیم. ولی گفتند نه، شما باید از کلانتری می‌گرفتید. کلانتری هم می‌گوید باید از فرمانداری می‌گرفتید. خانم پوینده به کلانتری رفتند، ولی اصلا ندادند و گفتند شما فقط درخواست کردید و ما هم نمی‌دهیم. به‌هرحال، آن چیزی که مسلم است این‌ها نمی‌خواهند بگذارند که مراسم برگزار شود».

صفا پوینده، خواهر جعفر پوینده که از چندین روز قبل برای گرفتن مجوز برگزاری مراسم به فرمانداری و کلانتری مهرشهر مراجعه کرده‌ بود، می‌گوید: «وقتی که من رفتم فرمانداری، گفتند از نظر ما اشکالی ندارد. من هم درخواستم را دادم. مسئولان فرمانداری وقتی که می‌خواهند موضوع را با امامزاده هماهنگ کنند، آن‌ها معترض می‌شوند. نهایتا مجوز ندادند. الان هم که آمدیم اینجا، صندلی‌ها و بلندگو را جمع کردند و گفتند که فقط خانواده می‌تواند سرخاک بایستند و اجازه ندارید مراسمی داشته‌باشید».

به گفته‌ی شاهدان عینی، بیش از پانصد نفر از قشرهای مختلف مردم در این مراسم شرکت کرده‌بودند. همچنین حضور جوانان و دانشجویان در این مراسم چشمگیر بوده‌است.

سکوت به نشانه اعتراض

مریم حسین‌زاده، همسر محمد مختاری می‌گوید که به احترام کسانی که از راه دور برای شرکت در این مراسم آمده‌اند و نیز به نشانه اعتراض به برگزارنشدن مراسم، ما تا ساعت چهار بعدازظهر که قرارمان بوده اینجا می‌ایستیم: «به هرحال ما اینجا تصمیم گرفتیم همه‌مان سکوت کنیم، سکوت را به علامت اعتراض حفظ بکنیم. و من تشکر بکنم از همه‌ی این دوستانی که از راههای خیلی دور آمدند و در مراسم سالگرد قتل محمد مختاری و محمدجعفر پوینده شرکت کردند. از همه‌شان تشکر می‌کنم».

محمد مختاری و محمدجعفر پوینده نویسنده، شاعر و مترجم و عضو کانون نویسندگان بودند که در پاییز سال ۱۳۷۷ به فاصله‌ی یک هفته ربوده شدند و چندین روز بعد جسد آنان در حوالی تهران کشف شد. قتل این دو به همراه قتل داریوش و پروانه فروهر رهبر و عضو حزب ملت ایران و چندین قتل مشکوک دیگر از جمله مجید شریف (شاعر و نویسنده)، پیروز دوانی (نویسنده و مترجم)، غفار حسینی (نویسنده و مترجم)، ابراهیم زال‌زاده (روزنامه‌نگار) و احمد میرعلائی (مترجم) سبب شد که روزنامه‌های اصلاح طلب عنوان “قتل‌های زنجیره‌ای” را به این جنایات بدهند.

متهم اصلی این پرونده سعید امامی، معروف به اسلامی، معاون امنیتی وزارت اطلاعات در دولت محمد خاتمی بود که گفته ‌شد در زندان خودکشی کرد. وکیل این پرونده ناصر زرافشان نیز به اتهام افشای اسناد دولتی ۵سال در زندان بود.

گفته‌می‌شود که دستور این قتل‌ها از سوی مقامات بالاتر حکومت ایران صادر شده ‌بود اما تاکنون در این رابطه دادگاه بی‌طرفی برگزار نشده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024