جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 01.12.2008, 9:04


خطر شيوع ايدز از راه روابط جنسى

اعتماد ملى: روز جهانى ايدز، امسال در حالى در ايران سپرى مى‌شود كه مسوولان، از وزير بهداشت گرفته تا كارشناسان حوزه سلامت، نگرانى خود را از شيوع اين بيمارى از طريق روابط جنسى اعلام كرده‌اند؛ موضوعى كه شايد پيش از اين به بهانه فرهنگ، همانند بسيارى از معضلات اجتماعى، روى آن سرپوش گذاشته و به ندرت و حتى با ترديد مطرح مى‌شد. كار تا جايى پيش رفت كه لنكرانى پس از همه‌گيرى ايدز ناشى از ورود خون‌هاى آلوده و شيوع ايدز در ميان معتادان تزريقى، از انتقال اين بيمارى از طريق ارتباط جنسى به عنوان اپيدمى سوم كشور ياد مى‌كند.

بر اساس آمار ثبت‌شده در دانشگاه‌‌هاى علوم پزشكى كشور، ‌‌هم‌اكنون يك هزار و ۳۶۸ نفر مبتلا به ايدز شناسايى شده‌اند و ۲ هزار و ۵۳۳ نفر نيز فوت كرده‌‌اند، همچنين ۴۱ درصد از مبتلايان به ايدز كه در گروه سنى ۲۵ تا ۳۴ سال هستند، به ترتيب از تزريق مشترك مواد مخدر با ۱/۶۸ درصد، رابطه جنسى با ۷/۷ درصد، دريافت خون و فرآورده‌‌هاى خونى با ۴/۱ درصد، انتقال از مادر به كودك با ۶/۰ درصد و موارد نامشخص با ۲/۲۲ درصد به اين ويروس آلوده شده‌‌اند.

بر اساس اعلام اداره ايدز وزارت بهداشت، شمار مبتلايان شناسايى‌شده به ‌HIV تا ابتداى فروردين‌‌ماه ۸۷، ۱۷ هزار و ۲۷۰ نفر در كشور بوده است. به گفته كارشناسان، بيشترين شيوع ايدز در ايران ميان جوانان ۲۵ تا ۲۹ ساله است و اين در حالى است كه ۹/۹۳ درصد از مبتلايان را مردان و ۱/۶ درصد را زنان تشكيل مى‌‌دهند.

در اين رابطه رئيس انجمن تحقيقات ايدز نيز با اعلام وجود ۱۶۰۰ پرونده ثبت‌شده ابتلا به ايدز در اين انجمن گفت كه تمام موارد ثبت‌شده، مربوط به تماس‌‌هاى جنسى و استفاده از سرنگ در معتادان تزريقى است. در اين بيمارى اگر از تمام مشكلات و عوارض جسمى كه براى مبتلايان همراه دارد بگذريم، نمى‌توان مساله فشارهاى روحى و اجتماعى وارده را ناديده گرفت؛ فشارهايى كه شايد از عوارض بيمارى نيز دردناك‌تر باشد.

ترس از عنوان كردن بيمارى به دليل واكنش‌هاى متفاوت و گاه منفى ساير افراد باعث شده مبتلايان حتى هنگام مراجعه به پزشك هم از عنوان كردن بيمارى خود خوددارى كنند. «چطور مى‌توان انتظار داشت وقتى يك پزشك از اين بيمارى اطلاع كافى ندارد، ساير افراد جامعه واكنش مثبتى نسبت به آن داشته باشند.» اين موضوعى است كه رئيس انجمن ايدز ايران مطرح مى‌كند. او معتقد است بزرگ‌ترين مشكل اين افراد، انگ و تبعيضى است كه همراه اين بيمارى به وجود مى‌آيد.

هشدار سازمان ملل درباره نقش مردان در انتقال ايدز

بر اساس بيانيه‌اى كه در آستانه روز جهانى ايدز از سوى مقامات سازمان ملل منتشر شد، مقامات بهداشتى سازمان ملل هشدار دادند، مردانى كه به دنبال روابط نامشروع جنسى هستند به عنوان مهم‌ترين واسطه‌هاى انتشار و شيوع ايدز به ويژه در منطقه آسيا - اقيانوسيه فعاليت مى‌كنند. ‌

به گزارش ايسنا، بر اساس تحقيقات انجام‌شده از سوى كميسيون ايدز در آسيا، آنوپاما رائو سينگ، رئيس يونيسف در اداره منطقه‌اى آسيا-اقيانوسيه اعلام كرد كه به طور تقريبى ۷۵ ميليون مرد آسيايى به طور منظم و دائمى مشترى روابط نامشروع با حدود ۱۰ ميليون زن آسيايى هستند كه اين آمار براى شيوع ايدز در منطقه هشداردهنده و خطرناك است.

او تاكيد كرد: در اين منطقه بسيارى از زنان توسط شوهران‌شان كه در خارج از خانه روابط نامشروع و كنترل‌نشده دارند آلوده به ويروس ايدز مى‌شوند در حالى كه بسيارى از آنها از بيمارى خود اطلاع ندارند و از همين طريق وقتى زنان از شوهران آلوده خود صاحب فرزند مى‌شوند اين بيمارى به نسل آينده انتقال پيدا مى‌كند.

همچنين طبق تازه‌ترين آمار دفتر برنامه ايدز سازمان ملل كه به مناسبت اين روز منتشر شده هم‌اكنون ۲/۳۳ ميليون نفر در جهان آلوده به ويروس ايدز هستند كه ۵/۲ ميليون از آنها را كودكان تشكيل مى‌دهند. همچنين در طول سال ۲۰۰۷ حدود ۵/۲ ميليون نفر به تازگى به اين ويروس آلوده شدند. ‌

بر اساس اين محاسبات از بين تمام افراد آلوده به ‌HIV در جهان نيمى از آنها را افراد زير ۲۵ سال تشكيل مى‌دهند كه تمام آنها نيز قبل از رسيدن به ۳۵ سالگى جان خود را از دست خواهند داد. ‌ دفتر برنامه ايدز سازمان ملل همچنين منتشر كرده است كه حدود ۹۵ درصد از افراد ايدزى را ساكنان كشورهاى در حال توسعه تشكيل مى‌دهند. اما امروز ‌HIV تهديدى براى مردان، زنان و كودكان در تمام قاره‌هاى كره زمين محسوب مى‌شود.

افزايش شمار زنان باردار مبتلا به ايدز

از همه عوامل شيوع ايدز كه بگذريم، افزايش شمار زنان باردار مبتلا به ايدز در كشور موضوعى است كه رئيس انجمن تحقيقات ايدز مطرح كرد. مينو محرز به خبرنگار ايلنا گفت كه در حال حاضر كمتر از يك درصد كودكان از طريق مادر مبتلا به ايدز شده‌‌اند. ‌ تعداد كودكان مبتلا به ايدز به صورت كلى به دليل كم بودن زنان مبتلا به ايذر نسبت به مردان در سطح كشور كم است اما با همين ارقام نيز بايد نگران شد. ‌

«موج سوم ایدز در ایران»

اعتماد ملی: اظهارات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در خصوص اپیدمی سوم ایدز در ایران حقیقتا نگران‌كننده است. ایشان ورود ایدز به ایران را به سه مرحله تقسیم‌بندی كردند. موج اول كه با ورود خون‌های آلوده به كشور آغاز شد و در دور دوم گسترش ایدز، معتادان تزریقی قربانیان و حاملا‌ن این مرحله از مرگ و نابودی بودند. حال موج سوم ایدز با گسترش روابط نامشروع و نابهنجار در میان مردان و زنان آسیایی و البته حتی در میان ایرانیان در حال گسترش و اپیدمی است.

گزارش سازمان بهداشت جهانی نیز نگرانی خود را از گسترش ایدز به دلیل نابهنجاری‌های اخلا‌قی در آسیا پنهان نكرده است.

در این میان باید با اظهار تاسف بیان كرد كه بر اساس محاسبات این سازمان‌ها و نهادهای مستقل، از بین تمام افراد آلوده به ‌HIV در جهان نیمی از آنها را افراد زیر 25 سال تشكیل می‌دهند كه تمام آنها نیز قبل از رسیدن به 35 سالگی جان خود را از دست خواهند داد. نكته دردناك‌تر آنكه حدود 95 درصد از افراد ایدزی را ساكنان كشورهای در حال توسعه تشكیل می‌دهند. در این میان نرخ سن مبتلا‌یان به ایدز در ایران حتی پایین‌تر از كشورهای دیگر آسیایی قرار دارد. این امر به دلیل گستره جمعیت جوان كشور است. متاسفانه شرایط خاص اخلا‌قی و اجتماعی در ایران و برخی ملا‌حظات اخلا‌قی در پنهان‌كاری امور اخلا‌قی مربوط به جنسیت و روابط جنسیتی سبب شده پدیده‌های ناهنجار ازجمله ایدز به صورت مخفیانه و زیرزمینی گسترش یابد. در حالی كه بابت اظهارنظر صریح جناب وزیر باید سپاسگزار بود اما در سالیانی دراز در این كشور سیاست مسوولا‌ن در آغاز انكار و سپس پنهان‌كاری غیرضروری بود.

در حالی كه در اكثر كشورهای در حال توسعه، برنامه‌های صریح و شفافی درخصوص آشنایی نسل‌جوان با پدیده ایدز از طریق روابط جنسی و امكان جلوگیری از اپیدمی شدن این بیماری صورت می‌گرفت، در ایران سیاست‌های دولتی بسیار كند و البته دیر آغاز شد. با این همه می‌توان اینگونه اظهار كرد كه در سال‌های اخیر اقدامات فرهنگی، رسانه‌ای و آموزشی مناسبی برای آگاهی جامعه از این بحران خطرناك صورت گرفته است. ایدز اینك در میان كشورهای آسیایی در حال رشد است و تنها می‌توان از طریق ارتقای سطح دانش و آموزه‌های خانوادگی، پایبندی اخلا‌قی و اعتقادات مستحكم دینی و روابط سالم جنسی با آن به مقابله پرداخت؛ انتظاری كه از جامعه دینی ایران می‌رود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024