جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 29.11.2008, 11:58


اعتماد / بهروز بهزادی: حمله تروریستی به چند هتل لوکس و پنج ستاره بمبئی و مرکز یهودیان این شهر در حجم و اندازه کنونی در هند بی سابقه و در دنیا کم سابقه است. این حمله از یک دیدگاه منحصر به فرد نیز قابل بررسی است و آن ایجاد درگیری بین هند و پاکستان دو قدرت اتمی شبه قاره برای کاستن از حجم فشار بر طالبان و تندروهای پاکستان در زمانی است که این دو کشور سیاست نزدیکی و دوستی را برگزیده بودند. نگاه از این زاویه از آن جهت قابل بررسی است که اگر هند دست پاکستان را پشت این حمله ببیند، موضوع حضور القاعده و طالبان در مرزهای پاکستان و افغانستان در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد.

در چنین حالتی نیروهای پاکستان متوجه مرزهای شرقی خواهند شد و از فشاری که هم اکنون روی نیروهای تندرو و حتی بر القاعده در مرز پاکستان - افغانستان وارد می‌شود، کاسته خواهد شد. در این حالت طالبان و القاعده از زیر فشار نظامی در شمال پاکستان و جنوب افغانستان رها خواهند شد تا بتوانند به برنامه‌های خود با خیالی آسوده ادامه دهند. این تحلیل از آنجا درست می‌نماید که پدید آورنده طالبان ISI سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان بوده است و طی دو دهه گذشته این سازمان که بعضی از دست‌های پنهان آن حتی به رئیس جمهور، نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان جوابگو نیستند، طی یکی دو سال گذشته زیر بیشترین فشارها برای جدایی از طالبان و القاعده قرار داشته است.

نخستین نشانه‌های سرد شدن فضای بین هند و پاکستان دیروز نمودار شد که مان موهان سینگ نخست وزیر هند، بدون اندکی تردید، اما غیرمستقیم دولت پاکستان را در حمله تروریستی به بمبئی مقصر اعلام کرد. سینگ گفت در حمله به بمبئی دست خارجی دیده می‌شود و تروریست‌ها به وسیله گروهی سازمان داده شده اند که پایگاه شان در خارج از هند و یک کشور همسایه است. چنین اظهارنظری در فرهنگ سیاسی هند، نام پاکستان را به میان می‌آورد و نشانه‌های آن نیز بلافاصله در پاکستان آشکار شد که دولت و مطبوعات پاکستان سخنان آقای سینگ را رد کردند.

در همین حال روزنامه هندوستان تایمز نیز که تیراژ زیادی در هند دارد و به محافل دولتی نزدیک است، نوشت که بدون تردید عملیات کار لشکر طیبه است که از پاکستان دستور می‌گیرد. این روزنامه همچنین نوشت لشکر طیبه را در حمله به بمبئی، ISI یاری داده است و اضافه کرد این خبر را از سازمان اطلاعات هند گرفته‌اند و در نتیجه دولت هند نیز معتقد است پشت حمله به بمبئی دولت پاکستان قرار دارد که در موارد مختلف لشکر طیبه را برای اقدام‌های تروریستی علیه هند تجهیز کرده است.

البته نباید از یاد برد که حمله بمبئی دیروز وارد سومین روز خود شد و گفته می‌شود در روز دوم پلیس هند موفق به دستگیری چندتن از تروریست‌ها که لهجه پنجابی داشته‌اند، شده است. با توجه به اینکه هر سازمان اطلاعاتی اگر تروریستی را دستگیر کند، در کمتر از یک روز می‌تواند با توجه به اقرار وی متوجه ماهیت گروه او شود، آنچه روزنامه‌های هندوستان به نقل از منابع رسمی نوشته‌اند چندان دور از حقیقت نیست و می‌توان دست‌های پاکستان را پشت ماجرا پنهان دید.

ولی این پرسش مهم که پاکستان چگونه چنین حمله یی را سامان داده است، هنوز در‌هاله یی از ابهام است. آیا مقام‌های رسمی دولت پاکستان از این حمله اطلاع داشته اند یا اینکه ISI خود مستقیم در این حمله دست داشته است.

آنچه به نظر نگارنده صحیح می‌آید، بی‌اطلاعی نخست وزیر و رئیس جمهوری پاکستان از طرح چنین حمله‌یی است و سازمان اطلاعات پاکستان که سابقه چنین حرکاتی داشته است، ممکن است در جهت رهایی القاعده و طالبان از زیر فشار توانفرسای نیروهای ناتو از یک سو و نیروهای نظامی پاکستان - که زیر نظر ژنرال کیانی است - از سوی دیگر، دست به چنین اقدامی زده است؛ اقدامی که در هر صورت برای صلح و امنیت منطقه گران تمام خواهد شد.

نظر کاربران:

آنچه را ما در خیابانهای تهران و شهرستانها بنام مانور نیروهای امنیتی می بینیم و زندگی میکنیم هیج دست کمی از آنچه در بمبئی اتفاق می افتد ندارند. با اینحال هنوز به خونریزی نرسیده اند. امیدواریم حکومت به یک انتخابات آزاد گردن نهد که هم سلامت مردم و هم سلامت باقی مانده ی طرفدارانش و کارگزارانش هست. شاید این این مهلت تکرار نشود.
باتشکر از سایت
عاشق ایران از تهران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024