جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.11.2008, 6:44


سرمايه : در حالى كه جامعه سياسى آمريكا درگير تحولات متعاقب از انتخابات رياست رئيس جمهورى اخير است و كاخ سفيد با نوعى خلأ قدرت مواجه است، انگليس و فرانسه در تلاش هستند تا با اعمال فشار به شركت هاى مالى و انرژى خود، آنها را در خصوص قطع تجارت با تهران متقاعد كنند . گرچه تلاش اين كشورها براى اعمال فشار به شركت هاى تجارى مزبور در مراحل اوليه قرار دارد، اما در شرايط فعلى عدم فروش تجهيزات پالايش نفت به تهران يك عامل كليدى براى اعمال فشار محسوب مى شود. روزنامه فايننشال تايمز دراين باره در شماره اخير خود نوشت: «تلاش هاى لندن و پاريس بر شركت هايى متمركز است كه در سه بخش كليدى اقتصاد ايران يعنى بانكدارى، پالايش نفت و نيز گاز طبيعى مايع فعاليت دارند و در محوريت يك استراتژى جديد بين المللى براى افزايش اهرم در قبال تهران از طريق ابزار غيررسمى قرار دارند.»

تاكنون تحريم هاى بين المللى بر قطعنامه هاى شوراى امنيت سازمان ملل و تصميم گيرى هاى رسمى اتحاديه اروپا متمركز بوده و عرصه بانكدارى ايران را هدف قرار داده بود.

اين در حالى است كه واشنگتن نيز به طور جداگانه تحريم هاى يك جانبه اى را عليه ايران اعمال مى كنند و ضمن آنكه با اعمال فشارهاى غيررسمى به بانك هاى آسيايى و اروپايى درصدد است تا از تعامل اين بانك ها با تهران جلوگيرى كند.

در چنين شرايطى لندن و پاريس در تلاش براى اعمال فشار به شركت هاى مالى و انرژى خود براى قطع تجارت با تهران هستند. به گزارش ايسنا به نقل از فايننشال تايمز، يك ديپلمات عالى رتبه اروپايى در اين باره گفت: «ما در سازمان ملل قادر به اعمال تحريم نخواهيم بود، چرا كه چين و روسيه با اين امر موافق نيستند.»

اين ديپلمات اروپايى افزود: «وقتى درباره تحريم ها توسط كشورهاى همفكر و هم عقيده صحبت مى كنيم اين به اين مفهوم نيست كه ما براى تصميم گيرى به سراغ پارلمان هاى خود مى رويم. آنچه ما انجام مى دهيم كارى است كه آمريكايى ها انجام داده اند. ما به سراغ بانك ها و شركت هاى بيمه مى رويم و به آنها پيشنهاد مى كنيم كه با ايران روابط تجارى نداشته باشند، چرا كه به شهرت شان لطمه مى زند.»

فرانسه ديروز درباره آنچه كه خطرات احتمالى موجود در طرح اوباما براى تعامل مستقيم تر با تهران ناميد، به آمريكا هشدار داد؛ چرا كه باراك اوباما در جريان مبارزات انتخاباتى خود در سال جارى بارها تصريح كرده بود در صورت پيروزى در انتخابات، رويكرد جديدى را در قبال تهران و برنامه هسته اى اش اتخاذ خواهد كرد. وى در مقطعى از كارزار انتخاباتى گفت حاضر است بدون قيد و شرط با رهبران ايران ديدار و مذاكره كند، گرچه اوباما اخيرا كمتر به اين سياست اشاره مى كند.

با اين حال برنارد كوشنه، وزير امور خارجه فرانسه يكشنبه هفته جارى، خطاب به اوباما هشدار داد، در تعامل با تهران كه سال هاست با قدرت هاى جهانى در حال مذاكره بوده است محتاطانه عمل كند.
به گزارش خبرگزارى رويترز كوشنر گفت: «ما مذاكراتى طولانى داشته ايم. برخى به فرانسه آمدند و ما نيز افرادى را به ايران فرستاديم؛ با آنها ملاقات كرديم و متاسفانه اين گفت وگوها هيچ نتيجه اى را به دنبال نداشت بنابراين بايد مراقب بود.»

كوشنر مدعى شد نگرانى اين است كه مذاكرات مستقيم بين واشنگتن و تهران به اتحاد قدرت هاى جهانى كه اين پيشنهادها را به ايران داده اند و تحريم هايى را عليه تهران اعمال كرده اند (فرانسه، انگليس، آلمان، روسيه، چين و آمريكا) آسيب برساند.

وزير امور خارجه فرانسه، گفت: «ما بايد عليه هر گونه مذاكره اى كه ممكن است نه تنها اتحاد طرف غربى بلكه اتحاد كل گروه ۱ + ۵ يعنى پنج عضو دائم شوراى امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان را به خطر بيندازد هشدار دهيم.»

به اعتقاد برخى از كارشناسان مسائل خاورميانه، فرانسه بعد از به قدرت رسيدن نيكلا ساركوزى در اين كشور، سياست بين المللى بسيار فعالى را به خصوص در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا در پيش گرفته است و اين ميزان از درگير شدن در بحران هاى منطقه، خواه ناخواه پاريس را به رويارويى ديپلماتيك با تهران مى كشاند. چرا كه نظم مورد دلخواه فرانسوى ها در خاورميانه، گرچه كاملاً با نظم مورد نظر ايالات متحده آمريكا منطبق نيست، اما خطوط كلى علايق آنان يكسان است و از همين ديد، به نظر مى رسد هر چه درگيرى فرانسوى ها در بحران هاى خاورميانه عميق تر مى شود، نگاه آنان به نقش تهران در منطقه نيز منفى تر مى شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024