جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.11.2008, 11:41


در همایشی با عنوان «توسعه پایدار و ایمن با روحیه و تفکر بسیجی با رویکرد پدافند غیرعامل» که از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت؛ تهدید در محورهای مختلف افزایش پیدا کرده است و تنها در حوزه نظامی نیست بنابراین باید آمادگی و توجه خود را بیشتر کنیم.

سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی افزود؛ تهدید امروز نسبت به گذشته تغییراتی دارد. تهدید از نوع کاملاً نظامی تغییر کرده و با استفاده از تکنولوژی و فناوری در همه حوزه های تهدید عمل می‌کند و این یعنی استفاده از همه تجهیزات.

وی ادامه داد؛ اگر امروز بخواهیم جنگ را تعریف کنیم باید بگوییم که امروز کشور ما درگیر یک جنگ اقتصادی است و مدل جدیدی در جنگ اقتصادی علیه ما در حال اجراست و این مساله خود را در تحریم های اقتصادی علیه کشورمان به خوبی نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد؛ دفاع را باید یک دفاع یکپارچه و منسجم ببینیم و تنها در حوزه نظامی خلاصه نکنیم. ما در شرایطی قرار گرفته ایم که نیازمند یک راهبرد مدون و هماهنگ نیز در حوزه نظامی باشیم. برای این موضوع تلاش می‌کنیم حضور سازمان یافته نیروهای بسیج را در حوزه های مختلف کارکردی شاهد باشیم.

جلالی با اشاره به انتخاب اخیر داوود احمدی نژاد به عنوان دبیر کمیته پدافند غیرعامل اظهار کرد؛ با حضور آقای داوود احمدی نژاد این کمیته با شش نفر کار خود را انجام می‌دهد. در این کمیته تا به حال شش مصوبه داشته‌ایم که به عنوان مصوبات دولت محسوب می‌شوند.

وی در پایان از ایجاد دبیرخانه مستقلی به ریاست داوود احمدی نژاد در این سازمان خبر داد و افزود؛ طبق مصوبه اخیر آموزش و پرورش مکلف شده است مباحث مربوط به پدافند غیرعامل را در کتاب های درسی بگنجاند. در دانشگاه ها نیز چنین بحثی پیگیری می‌شود و همچنین رشته دانشگاهی پدافند غیرعامل نیز ایجاد شده است و به آن توجه خواهد شد.

تهدید منطقه یی نداریم

پس از او فرمانده نیروی مقاومت بسیج گفت؛ ما تهدید منطقه‌یی نداریم، اما این طور نیست که کشور ما در مقابل قدرت‌های فرامنطقه‌یی همیشه مصون باشد بنابراین باید مردم را در گردان های دفاعی در عرصه های مختلف سازمان دهی کنیم تا قدرت بازدارندگی تولید شود.

حسین طائب با بیان اینکه «بسیجیان امروز آمادگی دفاع در برابر تهدید ناهمطراز را دارند»، گفت؛ بسیج باید خود را برای پدافند غیرعامل کشور آماده کند. اگر بخواهیم این اتفاق به صورت واقعی بیفتد، نقش بسیج در پدافند غیرعامل باید مورد توجه قرار گیرد.

جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح نیز بر لزوم تقویت عرصه های نظامی و دفاعی کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسنا سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید به دوران جنگ اشاره کرد و گفت؛ بسیج آن طور که باید و شاید در آن زمان تجهیز نشد. بنی صدر حرف از بسیج ملت می‌زد، ولی این کار را نمی‌کرد. وقتی جنگ شروع شد بسیج با همه این کاستی ها وارد جنگ شد و جنگ را به یک دفاع مردمی تبدیل کردند.

وی به تهدیدات علیه کشور اشاره کرد و گفت؛ متاسفانه عده‌یی ساده اندیش تصور می‌کنند با تغییر رئیس جمهور در امریکا تهدیدات امریکا علیه ایران تغییر خواهد کرد. تهدیدات امریکا در طول پنج شش سال گذشته اهدافی را دنبال می‌کرد از جمله تلاش برای تغییر ساختار نظام و به قول خودشان براندازی نظام. به دو طریق؛ حمله نظامی مانند کاری که در عراق انجام داده‌اند و نیز انجام انقلاب های مخملی با هدف ایجاد خاورمیانه جدید.

رشید با بیان اینکه «راهبرد جدید امریکا پس از عملیات مشکوک ۱۱ سپتامبر عملیات پیش‌دستانه بود»، افزود؛ مساله اساسی آنها در خاورمیانه حمله به ایران و حمله به افغانستان و عراق به عنوان دست گرمی بود.

وی با اشاره به اینکه «اطلاعات ما می‌گویند حداقل در دو مقطع زمانی دشمن قصد حمله به ایران را داشت»، تصریح کرد؛ یکی از آن مقاطع زمانی پس از سقوط صدام بود. البته در این قضیه معادلات آنها کاملاً به هم ریخت و دولت مالکی که دولت مورد نظر آنها نبود، روی کار آمد. هدف دیگر امریکا در منطقه مهار نفوذ و قدرت منطقه یی ایران بوده است. برخی دولت های عربی هم در این زمینه با اسرائیلی ها همکاری می‌کنند. حتی در جنگ ۳۳ روزه نیز علائمی از این ائتلاف به چشم می‌خورد و به طور مشخص دولت عربستان، مصر و اردن از اسرائیل حمایت می‌کردند.

وی با طرح این سوال که «چرا هنوز طبل جنگ در برابر ایران خاموش نمی‌شود»، خاطرنشان کرد؛ تهدیدات امریکا ساختارمند شده است و در منطقه پایگاه های نظامی ایجاد کرده‌اند. این تهدیدات ساختاری بسیار خطرناک است. امروزه امریکایی‌ها وارد فضاهای عملیاتی شده اند و دائم برای حفظ آمادگی برای جنگ اقدام می‌کنند.

رشید اظهار کرد؛ ساده اندیشی است اگر فکر کنیم تغییر دولت در امریکا به معنی تغییر ماهیت تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران است. جنس گروهک‌هایی که امروز علیه ما فعالیت می‌کنند، بسیار با نیروهای ضدانقلابی که در ابتدای انقلاب فعالیت می‌کردند، فرق دارد. جنس اینها جنس القاعده است.
جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح یکی از فرصت های کشور را گسترش تعامل با کشورهای منطقه عنوان کرد و افزود؛ البته من این مساله را در تدبیر دولتمردان کشور می‌بینم. فرصت دیگر جبران برخی عقب ماندگی ها در عرصه نظامی دفاعی است. در این زمینه باید به برگزاری رزمایش و آزمایش سلاح ها و تجهیزات، تمرین های تخصصی و شناسایی نقاط ضعف توجه کنیم.

رشید در ادامه بر تولید قدرت بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمن تاکید کرد و گفت؛ امر مهم در این زمینه، پدافند غیرعامل است. وی در پایان نیز اظهار کرد؛ استراتژی امریکایی ها در چارچوب تشکیل خاورمیانه بزرگ شکست خورده است، خطر حمله به ایران برطرف نمی‌شود، بعد از یک سال دوباره اوج خواهد گرفت و ما باید به این مسائل توجه کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024