شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 21.11.2008, 19:04


دویچه وله: شورای ملی اطلاعات آمریکا در گزارشی تازه، وضعیت جهان در سال ۲۰۲۵ را پیش‌بینی کرده است. بر اساس این گزارش موقعیت ایالات متحده‌ی آمریکا در سطح بین‌المللی در ظرف دو دهه‌ی آینده، تضعیف خواهد شد. ادامه‌ی کاهش ارزش دلار در برابر واحدهای دیگر پولی، یکی دیگر از مشکلاتی است که با استناد به این گزارش، آمریکا در آینده‌ای نه چندان دور با آن دست به گریبان خواهد بود.

این گزارش که با توجه به روند تغییرات درازمدت در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی در جهان تدوین شده است، رشد کشورهایی چون هند و چین را عامل اصلی تضعیف آمریکا می‌داند.

بر اساس گزارش، ایران و روسیه نقشی محوری در جهان آینده خواهند داشت. تصمیم ایران درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای نیز، در تلاش کشورهای دیگر در رسیدن به سلاح‌های هسته‌ای نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت

موضوع مرکزی گزارش شورای ملی اطلاعات آمریکا، تغییر مناسبات قدرت در جهان است. تدوین‌کنندگان گزارش می‌نویسند: «تقسیم قدرتی که پس از جنگ جهانی دوم بر جهان چیره شد، دیگر به گذشته تعلق دارد. هر چند که آمریکا در سال‌های آینده، قدرتمندترین کنش‌گر در جهان باقی خواهد ماند اما قدرت نسبی او حتی در حوزه‌ی نظامی هم کاهش یافته و این کشور روز به روز ضعیف‌تر خواهد شد. در نظم نوین جهانی که در آینده چند قطبی خواهد بود، آمریکا در کنار چین و هند در رأس هرم قرار گرفته و بر سر توسعه‌ی قدرت، با هم رقابت خواهند کرد.»

افزایش وزن سیاسی ایران، در کنار کشوری چون ترکیه از نکات دیگر این گزارش است. همچنین به افزایش احتمالی نقش ایران و روسیه در اثر افزایش بهای نفت و گاز نیز اشاره شده‌است.

در این گزارش همچنین برای یک کشور غیر عربی، خارج از حوزه‌ی خاور میانه، پتانسیل رشد و دارا شدن نقش ژئوپلیتیک پیش‌بینی کرده‌است. ایران بنا بر اعتقاد کارشناسان اطلاعاتی آمریکا تا سال ۲۰۲۵ نقشی محوری در نظم نوین جهانی بازی خواهد کرد.

آمریکا بازنده، روسیه و کانادا برنده

تغییرات اقلیمی به دراز شدن فصل مفید برای کشاورزی در کشورهایی چون روسیه و کانادا خواهد انجامید و دسترسی به منابع نفتی در مناطق مرتفع شمالی کره زمین را آسان‌تر خواهد کرد. گزارش می‌افزاید: «دسترسی آسان‌تر به این منابع و طولانی شدن فصل کشاورزی، موقعیت دو کشور روسیه و کانادا را در مناسبات اقتصادی بیش از پیش بهبود می‌بخشد.» این بهبود وضعیت اقتصادی اما به نوشته‌ی این گزارش به معنای گسترش قدرت روسیه تا حد یک ابرقدرت نخواهد بود. تعلل در سرمایه‌گذاری‌ها در بخش انرژی و همچنین ادامه‌ی جنایت و فساد مالی در دستگاه‌های دولتی، از عواملی عنوان شده‌اند که مانع از تبدیل شدن روسیه به یک ابرقدرت خواهند بود.

شرایط امنیتی

کارشناسان اطلاعاتی آمریکا همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که قدرت در یکی از کشورهای شرق و اروپای مرکزی، احتمالا‌ به دست عاملان تبهکاری‌های سازمان‌دهی شده خواهد افتاد. این گزارش اما نامی از کشور یاد شده نبرده است. کشورهای آفریقایی و جنوب آسیا، بر اساس این گزارش، در آینده با بی‌ثباتی سیاسی روبرو خواهند بود. یکی دیگر از پیش‌گویی‌های نگران‌کننده‌ای که در این گزارش به چشم می‌خورد، افزایش رقابت میان کشورها بر سر مواد غذایی، آب و منابع انرژی است که زمینه‌ی بروز تنش‌های تازه‌ و در نهایت ناامنی در جهان خواهد بود.

نگاهی به روند تغییرات در مورد گروه‌های تروریستی و آینده‌ی سلاح‌های اتمی، بخش دیگر این گزارش را تشکیل می‌دهند؛ شبکه‌ی تروریستی القاعده رفته رفته محبوبیت خود را در میان مردم کشورهای اسلامی از دست خواهد داد و « زودتر از آنچه که همگان گمان می‌کنند» از هم پاشیده خواهد شد.

یکی دیگر از دلایل احتمالی ناامنی در جهان دست‌یابی گروه‌های تروریستی به سلاح‌های هسته‌ای است. این گزارش احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای با افزایش دسترسی به فن‌آوری هسته‌ای را داده است. بنا بر این گزارش، بسته به این‌که ایران چه تصمیمی در قبال برنامه‌ی هسته‌ای خود بگیرد، کشورهای دیگر منطقه نیز در راه دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای بر خواهند آمد. گسترش توان نظامی کشورها، ناامنی انرژی و منابع غذایی، زمینه‌های بروز تنش در جهان آینده خواهند بود.

گزارش „Global Trends 2025“ حاصل کار یک سال کارشناسان حوزه‌های گوناگون است که از سوی شورای ملی اطلاعات آمریکا ارائه شده‌است. این گزارش که هر ۴ سال یک‌بار منتشر می‌شود، به دولت وقت آمریکا، نگاهی اجمالی برای شناسایی تهدیدها و فرصت‌های آتی می‌دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024