پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 21.11.2008, 19:56


دویچه وله: همانند چند سال گذشته، امسال نیز، در دهمین سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر، ماموران امنیتی از ورود یاران و اعضای خانواده‌ی این دو به محل برگزاری مراسم سالگردشان جلوگیری کردند.

به گفته‌ی شاهدان عینی، ماموران از ساعات اولیه صبح روز جمعه، اول آذرماه، با بستن کوچه‌ها و خیابانهای اطراف محل سکونت خانواده‌ی فروهرها، مانع نزدیک شدن افراد به این محل شدند.

روز جمعه، اول آذرماه، برابر است با دهمین سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر، رهبر و عضو حزب ملت ایران. پرستو فروهر، دختر این دو، به رسم هرساله، از چند روز قبل اعلام کرده بود که مراسمی از ساعت ۳ تا ۵ بعدازظهر در منزل مسکونی‌شان در خیابان هدایت تهران برگزار می‌شود. ولی به گفته‌ی او، امسال نیز از چند روز قبل از مراسم، ماموران امنیتی با او تماس گرفته و خواهان بر هم زدن این مراسم شده‌اند.

پرستو فروهر در گفت‌وگو با دویچه وله می‌گوید: «امسال هم از قبل به ما اطلاع داده بودند. البته سال گذشته از درج آگهی ما در روزنامه خودداری شد. دستور داده بودند که درج نشود. امسال این آگهی درج شد و ما امید داشتیم که شاید جلوگیری نشود. ولی بعد از آن با من تماس گرفتند و به صورت رسمی ابلاغ کردند که مراسم ممنوع خواهد بود».

یکی از شاهدان عینی می‌گوید که به همراه چندین نفر دیگر از ساعت سه بعدازظهر در خیابان محل اقامت فروهرها حضور داشته‌اند، اما ماموران اجازه‌ی نزدیک شدن به خانه‌ی فروهرها را هم به آنها نداده‌اند. وی می‌گوید: «الان ماموران اینجا هستند. عین پارسال سر کوچه‌ها را نرده گذاشتند و نمی‌گذارند کسی وارد شود. منتها دوستان و یاران داریوش و پروانه فروهر می‌‌آیند و می‌روند و مامورین هم از تجمع آنها جلوگیری می‌کنند و مرتب می‌گویند حرکت کنید. حتا بعضی وقتها که دو یا سه نفر می‌ایستند تا با هم حرف بزنند، مامورین می‌آیند و با لحنی تند به آنها می‌گویند که پراکنده شوند و توقف نکنند و محل را ترک کنند و از کسانی هم که عبور می‌کنند، فیلم و عکس می‌گیرند».

به گفته‌ی پرستو فروهر، یکی از آشنایان خانواده‌ی فروهر که صبح زود قبل از حضور ماموران، از کردستان برای دیدن خانواده‌ی فروهر به منزل آنان رفته، پس از خروج از منزل، چند ساعتی بازداشت شده و از او خواسته شده که فورا تهران را ترک کرده و به کردستان بازگردد.

بعد از سال ۱۳۷۷، یعنی سال وقوع قتل فروهرها، تا چندین سال مراسم سالگرد آنان در خانقاه صفی‌علیشاه و مسجد فخر برگزار می‌شد، اما در سال ۱۳۸۱، وقتی جمعیت شرکت‌کننده، که به گزارش خبرگزاری‌ها تعدادشان به پنج هزار نفر می‌رسید، از مسجد به طرف منزل مسکونی فروهرها به راه افتاد، ماموران نیروی انتظامی با حمله به جمعیت به ضرب و شتم آنها پرداخته و تعدادی را مصدوم و مجروح کردند. عزت‌الله سحابی و پرستو فروهر نیز مورد ضرب و شتم لباس شخصی‌ها قرار گرفتند.

سال ۱۳۸۲، مراسم سالگرد فروهرها در حسینیه‌ی ارشاد برگزار شد و با وجود حضور گسترده‌ی نیروهای انتظامی در خیابانهای اطراف و درگیری‌های پراکنده و پاره کردن پوسترها، درگیری شدیدتر یا دستگیری پیش نیامد.

پس از سال ۱۳۸۲، دیگر اجازه‌ی برگزاری مراسم در محل‌های عمومی به خانواده‌ی فروهر داده نشد. به گفته پرستو فروهر، ماموران، علت عدم صدور مجوز مراسم را جلوگیری از برهم خوردن نظم عمومی و امنیت اعلام کرده‌اند. از این رو پرستو فروهر تصمیم گرفت، مراسم سالگرد پدر و مادرش را در منزل مسکونی‌شان برگزار کند.

از سال ۱۳۸۵، دیگر اجازه‌ی برگزاری مراسم در منزل شخصی فروهرها نیز به آنها داده نشد. از آن سال به بعد، همه‌ساله در سالگرد قتل فروهرها ماموران امنیتی با حضور در کوچه‌ها و خیابانهای اطراف منزل مسکونی فروهرها در خیابان هدایت تهران، اجازه‌ی نزدیک شدن رهگذران عادی را هم به خانه‌ی آنان نمی‌دهند.

سال ۱۳۸۶، لباس شخصی‌ها در کوچه پس‌کوچه‌های خلوت اطراف خانه‌ی فروهرها، اقدام به ضرب و شتم و تهدید کسانی کردند که قصد رفتن به منزل فروهرها را داشتند.

امسال نیز همانند دوسال گذشته، اجازه‌ی برگزاری مراسم سالگر قتل داریوش و پروانه فروهر در منزل شخصی این دو به بازماندگان آنها داده نشد. پرستو فروهر، تنها دختر داریوش و پروانه فروهر، این را عین «بیداد» می‌داند و می‌گوید: «مسلم است که این ناحق است. این ناحق است که ما نتوانیم دو ساعت در سال، یاد آن دو عزیز را در خانه‌ی خودشان گرامی بداریم، در حالی که هیچ‌کس نیاز به مجوز برای برگزاری مراسم در خانه‌ی خود ندارد. این ناحق است که ما حتا این امکان را هم نداشته باشیم. این ناحق است و بسیار تلخ».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024