شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 20.11.2008, 21:51


ادوارنیوز: شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل با انتقاد از صدور حکم سنگین ۱۱ سال حبس برای محمد صدیق کبودوند به دلیل تاسیس سازمان حقوق بشر کردستان گفت: بر طبق مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۹ که دولت ایران نیز به آن رای مثبت داده است، دولت‌های عضو سازمان ملل موظف به تامین آزادی و امنیت کسانی هستند که برای دفاع از حقوق بشر می‌کوشند.

عبادی با اشاره به اینکه به همراه محمد سیف زاده و نسرین ستوده اعضای کانون مدافعان حقوق بشر وکالت این فعال مدنی را بر عهده داشته است گفت: کبودوند بی‌گناه است و حکم صادره برای او خلاف موازین بین‌المللی، قوانین داخلی و عدالت است.

شیرین عبادی که در مراسم "دفاع از مدافعان حقوق بشر" در دفتر سازمان دانش آموختگان (ادوارتحکیم وحدت) سخن می‌گفت همچنین با اشاره به دهمین سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای و با گرامیداشت جان باختگان این قتل‌ها گفت: امروز در دهمین سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای هستیم. قتل‌هایی که از سوی بسیاری رسیدگی به آن پرونده ملی نام گرفت و دولتمردان صراحتا خواهان اجرای عدالت و مشخص شدن حقایق این قتل‌ها بودند. اما در عمل روند رسیدگی به این پرونده به سمت و سویی رفت که از دیدگاه افکار عمومی وجدان عمومی را اقناع نکرد.

وکیل خانواده شادروان داریوش فروهر دبیرکل فقید حزب ملت ایران و همسرش پروانه اسکندری ادامه داد: من به اتفاق همکارم آقای دکتر ناصر زرافشان وکیل خانواده مرحوم مختاری که به دلیل پیگیری رسیدگی به پرونده قتل‌های زنجیره‌ای به ۵ سال حبس محکوم شد و دکتر بشیری وکیل خانواده مرحوم محمد جعفر پوینده بارها به صورت متفق و جداگانه به نقض آیین دادرسی در این پرونده اعتراض کردیم. ما درخواست کردیم که این پرونده ملی باید در دادگاهی علنی رسیدگی شود تا مردم از جریان کار آگاه شوند اما روند نقض آیین دادرسی و چنان بود که تمامی وکلا با توافق خانواده‌های مقتولان از سمت خود استعفا دادند و دیگر در این روند شرکت نکردند.

عبادی به مواردی از ایرادات این پرونده اشاره کرد و گفت: در پرونده بسیار حجیمی که مشتمل بر چند گونی بود و برای مطالعه در اختیار وکلا قرار داده شد. در جریان مطالعه متن پرونده متوجه می‌شدیم که صفحات ناگهان از ۱۳۰ به ۲۸۰ تغییر می‌کند و به بیان دیگر بخش‌هایی از پرونده وجود نداشت. هنگامی که به این روند اعتراض می‌کردیم قاضی مدعی می‌شد که این صفحات پرونده در جریان رسیدگی "مفقود" شده است! عبادی ادامه داد: ما تقاضای مطالعه اعترافات سعید اسلامی(امامی) را داشتیم اما قاضی مدعی بود که بازجویی‌های ایشان "غیرمرتبط" با پرونده است. و از طرف دیگر این فرد فوت کرده است.

عبادی گفت: امروز که ۱۰ سال از آن تاریخ می‌گذرد، این پرونده ملی به سرانجام نرسیده است و ما باید یاد شادروانان داریوش و پروانه فروهر محمد مختاری و محمد جعفر پوینده را گرامی بداریم. آنها که مظلومانه کشته شدند و عدالت در مورد پرونده آنان اجرا نشد.

عبادی دربخش اول سخنان خود در تشریح پرونده موکلش محمد صدیق کبودوند گفت:من سال‌ها در این کشور قاضی بودم اما شغلم را از دست دادم اگرچه به این شغل عشق می‌ورزیدم به همین دلیل تعصب خاصی نسبت به دستگاه قضایی،سلامت آن و استقلال آن دارم و وقتی می‌بینم همکار من آقای کبودوند تنها به دلیل ایجاد سازمان حقوق بشر کردستان به ۱۰ سال حبس محکوم شده است متاسف و حیران می‌شوم.

وی ادامه داد: می‌دانید که مصوبات سازمان ملل متحد در حقوق بین الملل جنبه الزام آور دارد اگر دولتی به میثاق‌ها پیوسته باشد باید آن میثاق‌ها را اجرا کند مثلا به دلیل اینکه ایران عضو کنوانسیون حقوق مدنی سیاسی و اجتماعی است ما ما حق داریم از دولت ایران بخواهیم که به تعهدات خود عمل کند.

اما برخی مصوبات فراتر از این است و آن مصوبات مجمع عمومی است که جنبه اخلاق بین المللی پیدا می‌کند. در پنجاه سومین جلسه مجمع عمومی سازمان در ۸ مارس ۱۹۹۹ یک مصوبه‌ای گذرانده شده است که همه کشورها از جمله دولت ایران به آن رای مثبت داده است. در این مصوبه تضمین شده و از دول خواسته شده است آزادی و امنیت کسانی را که برای آزادی و امنیت و دفاع از حقوق بشر فعالیت می‌کنند.

عبادی با قرائت مقدمه و بندهای این مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل گفت در این مصوبه که در پنجاهمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر تصویب شده است دولت‌ها موظف به تامین آزادی و امنیت مدافعان حقوق بشر و گرو‌های یاری رسان هستند همچنین این افراد نیز باید موارد نقض حقوق بشر را به مجامع بین المللی گزارش دهند.

شیرین عبادی در پایان با ابراز خرسندی از حضور در دفتر سازمان ادوار تحکیم وحدت گفت:بسیار خوشحالم که علیرغم محدودیت‌های اعمال شده به این سازمان، بار دیگر موفق شدم در جمع شما سخن بگویم و خرسندم که علیرغم فشارهای وارده همچنان توانسته اید روند فعالیت‌های خود را ادامه دهید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024