شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 20.11.2008, 10:04


اعتماد/ صبا آذرپیک:
مناقشه «محصولی» و «نیم رای» باز هم دیروز جو مجلس را مشتنج کرد چرا که علی لاریجانی با استدلال ریاضی اصرار داشت چون ۱۳۸ (موافق) بیشتر از ۱۳۷ (مخالف) است پس محصولی وزیر است. اما نمایندگان معترض قانع نمی شدند و پیاپی تذکر می دادند که تاکنون سابقه نداشته یک نفر با «نیم رای» وزیر شود. درگیری لفظی وقتی شدت گرفت که برخی از نمایندگان از لاریجانی خواستند روشن کند حکایت چند رای سفید - موافق - ریخته شده توسط دو نماینده به گلدان رای چیست؟

گرچه هیات رئیسه توضیح داد که سه رای باطل شده به خاطر وجود رای سفید و کبود با یک کد شناسه بوده است اما مخالفان همین را استناد قرار می دادند که رای سفید سه نماینده که به محصولی رای کبود داده بودند به روایت برخی شاهدان عینی به یکباره سر از گلدان درآورده است.

از طرفی برخی از نمایندگان هم از رئیس مجلس می خواستند یک «نیم تای» نماینده نشان دهد که به استناد رای آن نماینده «نیم تا» محصولی وزیر کشور شده است.

در جبهه سوم هم برخی از نمایندگان این سوال را مطرح می کردند که چرا هیچ یک از نمایندگان مخالف محصولی برای شمارش آرا به جایگاه هیات رئیسه دعوت نشدند؟

لاریجانی به نمایندگان تذکر می داد که وقت مجلس را نباید صرف این مسائل کرد اما نمایندگان مخالف این سوال را مطرح کردند که چرا از طیف های مخالف محصولی کسی در لحظه شمارش آرا دعوت نشده است.

لاریجانی پاسخ داد محمدرضا تابش در کنار باهنر حضور داشته اما تابش نماینده اقلیت اعلام کرد این طور نبوده و به دلیل ازدحام جمعیت در لحظات شمارش حضور نداشته است.

نصف به علاوه نیم یا یک!

به همین دلیل سوالات و تذکرهای پیاپی آغاز شد که حکایت چند رای اضافه چه بوده که در نهایت سبب شده سه رای باطل شود. این شبهه در کنار همان ایراد «نصف به علاوه یک» سبب شد لاریجانی و ابوترابی فرد مجبور شوند چند بار توضیح دهند که هیات رئیسه به عنوان امین مجلس اطمینان می‌دهد هیچ تخلفی صورت نگرفته و به این داستان باید پایان داد.

اما در این میان اظهارات میرتاج الدینی و مطهری برای نمایندگان بسیار حاشیه ساز شد. میرتاج الدینی هم در جمع نمایندگان و هم خبرنگاران اذعان کرد سه رای باطل اعلام شده است چون چند نماینده هم رای سفید و هم رای کبود به گلدان ریخته بودند. از طرفی محمدرضا تابش دبیر کل فراکسیون اقلیت هم به نقل از علی مطهری نماینده اصولگرا خطاب به نمایندگان و لاریجانی اعلام کرد که «یکی از دوستان» چند کارت اضافه به گلدان ریخته است.

داریوش قنبری همچنین به نقل از خبرنگاران که در جایگاه رسانه ها به هیات رئیسه و صحنه شمارش آرا اشراف داشتند و چند نماینده قابل وثوق جناح راست روایتی مشابه را مطرح کردند. این اظهارات همهمه‌ای را بین نمایندگان به راه انداخت. معترضان معتقدند که چند نماینده رای کبود داده‌اند اما هنگام شمارش آرا کارت سفید همین نمایندگان طبق رویه مشکوکی به آرا اضافه می شود. به همین دلیل هم نمایندگان دیروز این تشکیک را مطرح کردند که سه رای سفید اضافه، سه رای مخالف نمایندگان را ملغی کرده تا چند رای مخالف باطل شود.

لاریجانی به این جو مجلس و اظهارات نمایندگان معترض شد که این حرف ها سبب می شود به «حیثیت مجلس لطمه وارد شود»، چرا که «کسی» که سه کارت در گلدان ریخته «شاید» آرای دوستانش بوده است. لاریجانی که مجبور بود در دو جبهه معترضان را قانع کند از طرفی مرتباً آیین نامه را تفسیر می کرد که در قانون مجلس هیچ جا تعریفی از اکثریت نشده است و به همین دلیل اکثریت یعنی بیشتر از نصف، اما مصطفی کواکبیان نماینده سمنان از لاریجانی پرسید چطور یک انسان را می توان به نصف یا یک چهارم تقسیم کرد. به همین دلیل هم نصف به علاوه نیم رای نداریم و هر وقت در مجلس «نیم تای انسان» داشتیم محصولی می تواند وزیر کشور باشد.

درحالی که کواکبیان و داریوش قنبری خواستار تفسیر آرا و تصمیم گیری مجدد بودند، لاریجانی جلسات دولت را مورد استناد قرار داد تا نتیجه بگیرد اکثریت یعنی بیشتر از نصف و این بیشتر حتی اگر عدد اعشار هم باشد کفایت می کند. ابوترابی فرد هم به کمک رئیس مجلس آمد و توضیح داد؛ نمایندگان از من خواستید که با حضور هیاتی از دوستان همچون آقایان نریمان و زارعی بار دیگر رای مورد کنترل قرار بگیرد.

آقای نریمان به هیات رئیسه آمده و دغدغه های سوال برانگیز نمایندگان را به بنده منتقل کردند. یکی از این سوالات این بود که آخرین تعداد حاضران در جلسه دیروز چقدر بوده است. حاضران از ۲۷۱ نفر به ۲۷۵ نفر افزایش می یابند و رای گیری براساس ۲۷۵ نفر بوده است.»

به گفته وی آرای ماخوذه ۲۷۳ رای بوده است اما ملاک عمل تعداد حضار بوده که ۲۷۵ نفر بودند. وی خطاب به لاریجانی گفت؛ بر این اساس بلافاصله عنوان کردم آقای تسلی بخش را دعوت می کنیم تا گزارش کار را ارائه کند، بنابراین در دفتر کار بنده حضور یافتند. سوالاتی که وجود داشت یکی نظر حضرتعالی بود که آخرین عددی که هنگام رای گیری اعلام شده، چه عددی بوده که جداً شما از این زاویه دغدغه داشتید، بنده کنترل کردم که در این جهت اولین بار عدد تابلو ۲۷۱ بود، حضرتعالی اعلام کردید ۲۷۱ نفر حضور دارند گلدان ها را بگردانند. بعد از چند دقیقه اطلاع دادند که ۲۷۳ نفر کارت گرفته‌اند، مجدداً شما اعلام کردید، بعد از مدتی به شما اطلاع می دهند که ۲۷۵ نفر کارت گرفته‌اند، لذا آخرین و بالاترین عدد که شما اعلام کردید آن بود که ۲۷۵ نفر کارت گرفته اند و طبق این عمل شود. آرای ماخوذه هم که در گلدان ها ریخته شده ۲۷۳ رای است، تاکید حضرتعالی این بود که ما ملاک را بالاترین عدد قرار دهیم. اگر عدد حضار مثلاً ۲۷۶ است ملاک را روی آن قرار دهیم و اگر آرای اخذ شده بالاتر است آن را ملاک قرار دهیم. این نظر برای این بود که اتفاق و استحکام افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد؛ آقای تسلی بخش مدیر محترم هیات رئیسه نظرش این است که روال این بوده که ملاک رای را آرای ماخوذه قرار می دادند، یعنی آرایی که به گلدان ها ریخته شده، اگر این طور قرار دهیم آرایی که به گلدان ها ریخته شده ۲۷۳ رای است. بر این اساس قطعاً وزیر محترم رای آورده است.

داستان کارت های تکراری

ابهام بعدی که مطرح شد ماجرای مقایسه شماره سریال های کارت های سفید بود. ابوترابی این طور به ابهامات پاسخ داد که با آقای تسلی بخش و آقای نریمان کارت های سفید را دسته بندی کردیم. همه کنترل شد یک دانه شماره سریال تکراری وجود نداشت، ضمناً آقای تسلی بخش تذکر داد برای استحکام کار بنده در هر دفعه یی که برای کارت رای گیری سفارش می دهم مقیاس ها را تغییر می دهم که قابل کنترل بیشتری باشد.

نماینده قزوین گفت؛ بر این اساس در اینجا به آقای جمشیدیان نوشته است کارتی که من می خواهم ۶ در ۶ سانتیمتر است، ضمناً برای اینکه مجدداً افرادی که کارت ها را به دست نمایندگان می دهند گرفتار خطا نشوند، آقای تسلی بخش از تجارب طولانی خود استفاده می کند، جلوی اسم تعدادی از نمایندگانی که مرخصی هستند یک خط قرمز می کشد، یعنی اگر دوستان ما دارند کارت می دهند کسی نباید احیاناً و اشتباهاً کارت نماینده یی را بگیرد که در حال حاضر در مرخصی است.

وی تاکید کرد؛ این مراحل کاملاً انجام شده و از نظر بنده و نریمان که این مراحل را طی کردیم، کاملاً رای گیری استحکام و اتقان لازم را در آن مرحله داشت. به گزارش ایسنا در ادامه لاریجانی گفت؛ هیات رئیسه هم دیروز وقت خود را مصروف همین کرد که اگر اشکالی وجود دارد، رفع کنیم.

وی افزود؛ علاوه بر کارهایی که آقای ابوترابی انجام داد، خود هیات رئیسه هم فیلم را مشاهده و آن را بررسی کرد. فکر می کنم بیش از حد متعارف در این مورد بررسی شده، البته جا داشت، چون تفاوت در نیم رای بود. خواهشم این است که این مساله را مختومه کنید و بگذارید به کاری اصلی تر بپردازیم.

چه کسی سه رای اضافی به گلدان ریخت

در حالی که لاریجانی تاکید داشت در کنار باهنر یک نماینده از اقلیت مجلس حضور داشته و نباید داستان سه رای مبهم را مطرح کرد، محمدرضا تابش با سخنانش این تعریف لاریجانی را خدشه دار کرد.

تابش با اشاره به اظهارات لاریجانی در مورد حضور وی در جایگاه هیات رئیسه حین شمارش آرا، توضیح داد؛ من قبل از شمارش آرا در جایگاه هیات رئیسه بودم و خدمت ایشان عرض کردم خوب است طبق روال همیشگی شما ناظرینی برای شمارش آرا تعیین کنید و ایشان فرمودند که این کار را هیات رئیسه انجام خواهد داد، ولی نسبت به شخص من آقای لاریجانی لطف داشتند و گفتند در هیات رئیسه بمانم که آقای قربانی مخالف بودند و من با بیان اینکه آقای رئیس فرمودند، ماندم و این در حالی بود که آنقدر ازدحام جمعیت زیاد شد که من در آغاز رای گیری جایگاه را ترک کردم و در مورد مسائلی که آقای مطهری فرمودند یا آنکه ممکن است یک نماینده سه رای سفید، کبود و زرد انداخته باشد، آنها هم محل مناقشه است که ظاهراً بخشی از آن را جناب آقای ابوترابی پاسخ دادند.

لاریجانی در نهایت با تکرار چندین و چند باره نظرش در مورد اینکه اکثریت یعنی ۱۳۸ رای و محصولی وزیر است، جلسه صحن علنی را خاتمه داد تا راهرو های مجلس آغازگر بحث های مخالفان و موافقان این ایده باشد. برخی از مجلسی ها که هنوز قانع نشده بودند طرح استیضاح از هیات رئیسه را مطرح کردند و برخی هم به استناد اینکه مجلس هفته آینده تعطیل است این ماجرا را تمام شده تلقی کرده و به دوستان همچنان معترض خود توصیه می کردند که با وجود ابهامات به این داستان پایان دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024