جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.11.2008, 8:52


بيانيه رياست اتحادیه اروپا به نام اتحاديه اروپا درباره اعدام غلامرضا ح. در ایران

به تاریخ 23/08/1387

اتحادیه اروپا اعدام غلامرضا ح.، جوان ۱۹ ساله افغان، در اصفهان را، در تاریخ چهارشنبه ۲۹ اکتبر، به جرم قتلی که دو سال قبل مرتکب شده بود، با قاطعیت محکوم می‌کند.

این اعدام اتحادیه اروپا را به ‌شدت نگران کرده است زیرا به امیدهایی پایان میدهد که با انتشار بخشنامه 15 اکتبر در مورد ممنوعیت اعدام کسانی که در هنگام وقوع جرم دارای صغر سن بوده اند ایجاد شده بود. اتحادیه اروپا از ایران قویاً میخواهد که مفاد این بخشنامه را به موارد اعدام بر اساس قانون قصاص نیز تسری دهد که امروزه سرمنشاء کلیه موارد اعدام افرادی است که در زمان وقع جرم دارای صغر سن بوده اند.

اتحادیه اروپا از این متأسف است که ایران کشوری است که بالاترین تعداد اعدام کسانی را دارد که در زمان وقوع جرم صغیر بوده اند. به تصریح پیمان بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک که اعدام افراد صغیر و افرادی را که هنگام وقوع جرم صغیر بودند ممنوع میکند، اینگونه مجازاتها نقض شدید الزامات و تعهدات بین المللی ایران است و اتحادیه اروپا قویاً از ایران میخواهد که قوانین و روشهای خود را با متونی که آزادانه پذیرفته و تصویب کرده انطباق دهد.

اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی ایران میخواهد که هر چه سریعتر رویه مناسبی را در باره بزهکاران صغیر مانند دادگاههای ویژه اطفال و کیفرهایی با هدف آموزشی به منظور فراهم آوردن امکان بازگشت مجدد بزهکاران صغیر به اجتماع اتخاذ کند.

ترکیه، کرواسی٭ و جمهوری سابق یوگسلاوی مقدونیه٭، کشورهای نامزد عضویت در اتحادیه اروپا، آلبانی و بوسنی هرزگوین و مونته نگرو، کشورهای فرایند تثبیت و اشتراک و نامزدهای بالقوه عضویت در اتحادیه اروپا، ایسلند و لیختن اشتاین و نروژ، کشورهای عضو فضای اقتصادی اروپا، و همچنین اوکراین و جمهوری مولداوی نیز به این بیانیه محلق شده اند.

٭ کرواسی و جمهوری سابق یوگسلاوی مقدونیه همچنان در فرایند تثبیت و اشتراک شرکت دارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024