پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 13.11.2008, 11:27


اعتماد: طبق آخرین گزارش بلومبرگ کاهش رشد اقتصادی و افت تقاضا دلیل اصلی کاهش قیمت نفت به سطح ۵۸ دلار و ۳۴ سنت است که این خبرگزاری این گونه می نویسد؛ «انتشار اخبار مربوط به احتمال کاهش مجدد پیش بینی آژانس بین المللی انرژی از میزان تقاضای مصرف نفت در سال ۲۰۰۹ موجب کاهش قیمت نفت در دومین روز متوالی شد.» به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آژانس بین المللی انرژی که سیاست انرژی ۲۸ کشور توسعه یافته جهان را هماهنگ می کند در نظر دارد، پیش بینی خود از میزان تقاضای جهانی مصرف نفت را برای سومین ماه متوالی کاهش دهد.

این خبر علاوه بر افزایش ارزش دلار در امریکا عامل کاهش مجدد قیمت نفت در بازار شده است. طبق آخرین داده ها، قیمت نفت خام سبک برای تحویل در ماه دسامبر به ۶۸/۵۸ دلار در هر بشکه رسیده است. گزارش ها حاکی است؛ هم اکنون قیمت نفت ۶۰ درصد نسبت به ۲۷/۱۴۷ دلار در روز یازدهم ماه جولای کاهش یافته است. همچنین آسوشیتدپرس به نقل از مارک پروان کارشناس ارشد ان ای زد بانک ملبورن درباره کاهش قیمت نفت نوشت؛ به دلیل کاهش رشد اقتصادی قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کرد. او معتقد است؛ روند کاهش قیمت نفت به شدت ادامه پیدا می کند. رشد اقتصادی جهان طی سال ۲۰۰۹ به شدت کاهش خواهد یافت و این مساله طی سال ۲۰۱۰ نیز ادامه خواهد داشت.

حباب قیمت نفت از بین رفته است و قیمت نفت به این زودی افزایش نخواهد یافت. در کنار این عوامل کاهش رشد اقتصادی چین نیز به شدت تحلیلگران انرژی را نسبت به آینده تقاضای جهانی نفت، نگران کرده است. بانک مورگان استنلی امریکا نیز پیش بینی کرد، رشد اقتصادی چین طی سال ۲۰۰۹ از ۲/۸ درصد به کمتر از ۵/۷ درصد خواهد رسید.

بر اساس این گزارش رشد اقتصادی آسیا به غیر از ژاپن طی سال آینده به کمتر از ۵/۵ درصد خواهد رسید و رشد اقتصادی امریکا نیز به کمتر از ۳/۱ درصد و رشد اروپا نیز به کمتر از ۶/۰ درصد خواهد رسید. بازار نفت به شدت در برابر اخبار منتشر شده درخصوص کاهش رشد اقتصادی امریکا و اروپا واکنش نشان می دهد.

بانک جهانی نیز پیش بینی کرد رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه سال آینده به کمتر از ۵/۴ درصد خواهد رسید. رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته نیز طی سال ۲۰۰۹ به کمتر از ۱/۰ درصد می رسد. این در حالی است که کاهش تولید اوپک طی دو نشست اخیر تاثیری بر روند نزولی قیمت ها نداشته است. کاهش قیمت نفت به کمتر از ۷۰ دلار، اکثر پروژه های نفتی جهان را متوقف خواهد کرد.

پروان پیش بینی کرد قیمت نفت تا سه ماه نخست ۲۰۰۹ به کمتر از ۴۵ دلار در هر بشکه برسد. کارشناسان و پیش بینی کنندگان اما دیگر به افزایش قیمت نفت امیدوار نیستند. کارشناس پیشین سازمان بین المللی انرژی پیش بینی کرد بحران اقتصادی بی سابقه موجب افت تقاضای نفتی جهان طی سال ۲۰۰۹ خواهد شد.

لورنس ایگلز رئیس بخش تحقیقات بازار موسسه جی پی مورگان و کارشناس پیشین سازمان بین المللی انرژی در مصاحبه با نشریه اقتصادی میس تصریح کرد؛ با توجه به گزارش صندوق بین المللی پول مبنی بر کاهش رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۹، سازمان بین المللی انرژی نیز در گزارش آتی خود، تقاضای جهانی نفت را کاهش خواهد داد.

وی گفت؛ به نظر من تقاضای جهانی نفت طی سال ۲۰۰۹ بیش از ۳۲۰ هزار بشکه در روز معادل ۴/۰ درصد کاهش خواهد یافت و پیش بینی رشد مثبت تقاضای نفت در سال ۲۰۰۹ کاملاً خوشبینانه خواهد بود. چهار کارشناس پیشین سازمان بین المللی انرژی نیز در مصاحبه با میس اعلام کردند، سازمان بین المللی انرژی پیش بینی خود نسبت به تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۰۹ را ۷۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد داد.
صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود پیش بینی کرد امریکا، اروپا، انگلیس و ژاپن با نخستین رکود اقتصادی طی ۶۰ سال اخیر روبه رو خواهند شد. این نخستین بار از سال ۱۹۸۳ میلادی است که تقاضای جهانی نفت با کاهش روبه رو خواهد شد. جمع بندی اظهارنظر کارشناسان نشان می دهد تقاضای جهانی نفت سال آینده بین ۵۰۰ هزار بشکه افزایش تا ۵۰ هزار بشکه کاهش در نوسان خواهد بود. اوپک نیز در گزارش ماه گذشته خود تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۰۹ را ۲/۸۷ میلیون بشکه اعلام کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024