پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 10.11.2008, 10:25


دویچه وله: نیروی انتظامی ایران از روز دوشنبه ۲۰ آبان (۱۰ نوامبر) یک رزمایش ۶ روزه‌ در سطح شهر تهران برگزار می‌کند. این مانور «رزمایش امنیت و آرامش در شهر تهران» نام دارد و در آن ۳۰ هزار مامور نیروی انتظامی شرکت می‌کنند.

رسانه‌های ایران به نقل از فرمانده نیروی انتظامی تهران، «ارتقای امنیت اجتماعی، آمادگی، هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط، حراست و حفاظت مبتنی بر آرامش فردی، آموزش به شهروندان، حفاظت از مراکز حساس و همچنین نمایش قدرت» از جمله اهداف این رزمایش اعلام کرده‌اند.

بنا به این گزارش‌ها، «اجرای مراسم رژه، رژه هوایی با حضور ۵۰ پرنده، انجام عملیات چتر‌ریزی، راهپیمایی تاکتیکی در ۱۰ مسیر تعیین شده، گسترش و استقرار واحد‌های عملیاتی در مکان‌های از پیش تعیین شده و همچنین اجرای پدافند غیرعامل، بخشی از محورهای عملیاتی این رزمایش است.»

رییس مرکز فوریت‌های پلیس ‬تهران گفته است: «قرنطینه کردن مناطق حساس و مهمی چون بازار و بانک‌ها و استقرار لایه به لایه نیروهای پلیس در مناطق تعیین شده در رزمایش، از دیگر برنامه‌هایی است که در سناریوی رزمایش امنیت و آرامش دیده شده است.»

بنا برگزارش‌ها، سازمانهای خدمات شهری نظیر آب و برق، فاضلاب، گاز شهری، مخابرات، آتش نشانی، اورژانس، شهرداری و جمعیت هلال احمر در این رزمایش شرکت دارند. در طول شش روز مانور، مقررات رانندگی و محدودیت‌های ویژه‌ی ترافیکی در سطح تهران بزرگ به اجرا گذاشته خواهد شد.

عزیزالله رجب‌زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در باره‌ی این رزمایش بی‌سابقه‌ی شهری در تهران به خبرنگاران گفته است: «این طرح هر ساله به صورت غیرمحسوس و به صورت فرماندهی‌های مجزا در بدنه ناجا اجرا می‌شده است. امسال نیز از ۳ ماه قبل برنامه‌ریزی اجرای آن انجام شده و با حضور من در فرماندهی انتظامی اجرایی شد.»

معاون عملیاتی نیروی انتظامی تهران نیز درباره‌ی این مانور گفته است: «در روز نخست رزمایش با شروع برنامه‌های عملیاتی بیش از چهار هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت یگان‌های موتوری در محدوده میدان امیرکبیر واقع در اتوبان آزادگان حد فاصل بزرگراه همت تا بزرگراه تهران - کرج مستقر شده و مراسم سان و رژه در این محل برگزار می‌شود.»

سرهنگ محسن خانچرلی معاون عملیات فرمانده انتظامی تهران بزرگ، روز یک‌شنبه ۱۹ آبان (۹ نوامبر) به خبرنگاران گفت: «پلیس تهران بزرگ در راستای وظایف ذاتی خود در برقراری نظم و امنیت شهر تهران و آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه اقدام به برگزاری این رزمایش کرده است تا بتواند با تمرینات و برنامه‌های اتخاذ شده، آمادگی خود را در معرض دید مردم قرار دهد.»

مقابله با "تهدیدات نرم"

اجرای مانوری چنین بزرگ و بی‌سابقه در تهران در حالی آغاز می‌شود که نیروی مقاومت بسیج نیز به تازگی به صورت منظم گشت‌زنی خود را در سطح تهران و دیگر شهرهای بزرگ آغاز کرده است. هدف این حضور مقابله با "تهدیدات نرم و نیمه‌سخت" اعلام شده است.

محمدجعفر اسدی، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران اخیراً اعلام کرد: «ماموریت بسیج در عرصه کل‎ ‎کشور مقابله با تهدیدات نرم و نیمه سخت است تا جایی که به اقدام ‏مسلحانه منجر نشود‎ ‎یعنی اگر تهدیدات نیمه سخت و سخت به سمت تهدیدات نرم سوق داشته باشد، مقابله با آن‎ ‎در ‏حیطه وظایف بسیج قرار دارد، اما اگر برای مقابله با این تهدیدات نیاز به اقدام‎ ‎مسلحانه باشد، نیروی زمینی سپاه ‏مسئولیت مقابله با آن را برعهده دارد.»‏

وی گفت: «‎از ‏آنجایی که امروز دشمن با شگردهای مختلف و جدید در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وارد ‏شده و قصد دارد تا از این طریق به نظام جمهوری اسلامی‎ ‎ایران ضربه بزند، نیروی مقاومت بسیج باید با استفاده ‏از توانمندی بالای خود در عرصه‎ ‎های مورد اشاره ورود پیدا کند و مانع تحقق اهداف دشمنان گردد‎.‎‏»‏

یکی دیگر از فرماندهان بسیج، علت بازگشت دوباره‌ی بسیج به شهرها را «درخواست‌های مردم و اوضاع اجتماعی ایران» اعلام کرد.


«ایران خود را برای شورش‌های احتمالی مهیا می‌کند»

شهاب نیوز: در حالی که مانور ۶ روزه و بی‌سابقه نیروی انتظامی در تهران با حضور ۳۰ هزار مامور ناجا و ۴۰۰۰ وسیله نقلیه سبک و سنگین از صبح فردا دوشنبه کلید خواهد خورد؛ رسانه‌های خارجی موج بزرگی را درباره آن چه که «اهداف پشت پرده» این رزمایش می‌خوانند، آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز، رزمایش ۶ روزه نیروی انتظامی در پایتخت با عنوان «امنیت و آرامش عمومی» از صبح فردا دوشنبه (۲۰ آبان) آغاز خواهد شد. قرنطینه کردن مناطق حساس و مهمی چون بازار و بانک‌ها، رژه کاروان‌های ۲.۵ کیلومتری ناجا در معابر و میادین اصلی تهران، تشدید حراست از مراکز استراتژیک و انتقال سریع نیرو از سایر استان‌ها به پایتخت در حالی در دستور کار این مانور بی‌سابقه قرار دارد که ارتقای آمادگی ناجا برای امداد و نجات و خدمات ‌دهی به مردم در صورت وقوع حوادثی چون زلزله نیز از دیگر اهداف اصلی این رزمایش است.

برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای طی چند روز گذشته این مانور بی‌سابقه را به تغییر و تحولات اخیر در نیروی انتظامی و پر رنگ شدن نگاه‌های امنیتی در ناجا مرتبط دانسته‌اند. این در حالی است که پیگیری‌های خبرنگار شهاب‌نیوز نشان می‌دهد برنامه‌ریزی این رزمایش از حدود سه ماه قبل یعنی پیش از تحولات اخیر در ستاد فرماندهی ناجا صورت گرفته و در زمان فرماندهی جدید «ناتب» (نیروی انتظامی تهران بزرگ) صرفاً اجرایی شده است.

در این میان، برخی رسانه‌های خارجی طی دو روز گذشته با پررنگ‌تر کردن ابعاد و اهداف امنیتی این مانور ۶ روزه؛ موج بزرگی را درباره آن چه که «اهداف پشت پرده» این رزمایش می‌خوانند، آغاز کرده‌اند.

شبکه العربیه روز یک‌شنبه با انتشار گزارشی تحت عنوان «ایران خود را برای شورش‌های احتمالی مهیا می‌کند»! با اشاره به اظهارات وزیر سابق کشور (علی کردان) و فرمانده سپاه پاسداران مدعی شد که این رزمایش با هدف مقابله با «دموکراسی خواهی، سکولاریسم، جنبش مجازی و اینترنتی، جنبش روشنفکری، خرافه گرایی، مسئله فمنیسم و مدرنیسم» اجرا می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارش کوتاهی، مانور بی‌سابقه نیروی انتظامی را بخشی از تلاش‌های دولت برای کنترل اعتراضات گسترده اجتماعی دانست و تیتر شبکه العربیه را تکرار کرد.

روزنامه انگلیسی تریبیون با اشاره به اظهارات سردار عزیزالله رجب‌زاده فرمانده جدید ناتب که تاکید کرده بود «نمایش قدرت» یکی از اهداف این رزمایش است؛ مدعی شد این مانور بی‌سابقه با هدف ترساندن مردم از ابراز انتقادات گسترده خود به عملکرد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دولت احمدی‌نژاد و ارعاب جامعه اجرا می‌شود.

شبکه بی‌بی‌سی نیز با تاکید بر «بی سابقه» بودن این رزمایش، آن را با آغاز گشت‌های عملیاتی بسیج از ده روز قبل مرتبط دانست و به صورت غیرمستقیم ادعا کرد ایران به روزهای اول انقلاب یعنی روزهایی که نیروهای نظامی «با گشت‌زنی و ایجاد پست‌های بازرسی، سعی در کنترل شهر داشتند» بازگشته است.

روزنامه‌های اسرائیلی و آمریکایی لوس‌آنجلس تایمز، واشنگتن پست و هاآرتص نیز در گزارش‌هایی؛ این رزمایش بی‌سابقه را نشانه‌ای از نگرانی نیروی انتظامی ایران از شورش‌های اجتماعی به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی کشور خواندند. چنین تحلیلی‌هایی در برخی دیگر از رسانه‌های غربی نیز تکرار شده است…



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024