پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.11.2008, 10:18


کارگزاران / شیرین افشار: یك روزنامه چاپ آلمان خلاصه‌ای از گزارشی را منتشر كرده كه در آن جمعی از چهره‌های شاخص و نام‌آشنای جمهوریخواه و دموکرات یعنی دو حزب عمده آمریکا با امضای گزارش ۱۱۶ صفحه‌ای، پیشنهادهایی را درباره رویکردهای آتی دولت آمریكا در مواجهه با پرونده هسته‌ای ایران مطرح کرده‌اند.

خلاصه این گزارش در حالی در روزنامه چپگرای آلمانی «یونگه ولت» منتشر شده كه هر دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریكا در تب‌و‌تاب آخرین روزهای رقابت انتخاباتی خود به سر می‌برند.

در خلاصه گزارش این پژوهشگران آمریکا که با عنوان «شمارش معکوس برای حمله به ایران» در روزنامه آلمانی منتشر شده، رویکردهای متعددی از مذاکره بی‌قید و شرط اما با خواست‌های قاطع با دولت ایران تا بررسی گزینه نظامی علیه ایران مورد توجه قرار گرفته ‌است.

از امضاکنندگان سرشناس این سند، دنیس راس، مشاور باراک اوباما و مشاور عالی موسسه مطالعاتی «واشنگتن برای خاور نزدیک» است. دنیس راس، البته تجربه فعالیت‌های دیپلماتیك در دوران جمهوریخواهانی چون رونالد ریگان، جورج بوش (پدر) و در عین حال بیل کلینتون دموكرات را در سابقه دارد اما هم‌اكنون در زمره مشاوران اصلی باراك اوباما در مسائل خاورمیانه قرار دارد و هیچ بعید نیست كه در صورت پیروزی دموکرات‌ها، منصبی مهم در وزارت خارجه ایالات متحده آمریكا را از آن خود كند.

از دیگر امضاكنندگان این گزارش، می‌توان به ژنرال چاك والد، فرمانده پیشین نیروهای آمریكا و اروپا، دكتر اشتون كارتر، استاد دانشگاه هاروارد و دستیار وزیر دفاع در سیاست‌های مربوط به امنیت بین‌المللی و دانیال كوآتس، سناتور پیشین و سفیر سابق ایالات متحده در آلمان، سناتور چارلز راب، دكتر ادوارد مورس و ژنرال رونالد كیز اشاره كرد كه در كنار 11 پژوهشگر دیگر در نگارش این گزارش نقش داشته‌اند.

همه گزینه‌های محتمل

نكته قابل تامل در این گزارش كه حاوی مجموعه پیشنهاداتی درباره نحوه مواجهه رئیس‌جمهور آینده آمریكا با برنامه هسته‌ای ایران است، در نظر داشتن همه گزینه‌های محتمل از مذاكره بی‌قید و شرط با ایران تا برخورد نظامی است. گرچه تعابیر به كار رفته در مورد گزینه نظامی قابل تامل و نگران‌كننده به نظر می‌رسند و در آنها به طیف متعددی از پیشنهادها شامل بستن مسیر‌های دریایی تا بمباران‌های مستمر اشاره شده است.

در طرح ۱۱۶ صفحه‌ای منتشرشده از طرف مركز سیاست بایپارتیزان «Bipartisan Policy Center» آمده كه رئیس‌جمهور آمریكا هر کس که باشد، با درخواست جمعی از سیاستمداران بانفوذ ایالات متحده و اسرائیل در رابطه با موضوع ایران مواجه می‌شود، موضوعی كه به نوشته این نویسندگان در ماه‌های گذشته به آن توجه لازم نشده ‌است.

این طرح که با عنوان «Meeting the Challenge U.S. Policy toward Iranian Nuclear Development» منتشر شده شامل تمام پیشنهاداتی است که به نظر اعضای این گروه باید بلافاصله پس از انتخابات چهارم نوامبر به مرحله اجرا درآید.

بنا به آنچه روزنامه آلمانی منتشر كرده «در این طرح یک چارچوب زمانی احتمالا سه ماهه برای انجام مذاکرات بین دو کشور ایران و آمریکا» تعیین و بر «عدم پافشاری ایالات متحده بر پیش‌شرطی جهت مذاکرات» اشاره شده، به موجب این طرح می‌توان از پیش‌شرط پیش‌تر مطرح‌شده یعنی توقف غنی‌سازی اورانیوم، به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات صرف‌نظر كرد اما در عوض، تا پایان آن مهلت سه ماهه پیش‌بینی شده ایران، باید نه تنها شرایط پیشنهادی در قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله توقف غنی‌سازی اورانیوم را بپذیرد بلكه با هرگونه کنترل مداوم فعالیت‌های اتمی خود طی سالیان متمادی بعد نیز موافقت کند.

در این طرح کشورهای اروپایی نیز باید قبل از شروع مذاکرات با تهران چارچوب زمانی در نظر گرفته ‌شده را تایید كنند و خود را موظف به همکاری و مشارکت در اجرای قدم‌های بعدی این طرح بدانند.

در این گزارش تاكید شده كه در هر موافقتنامه احتمالی باید مراحل و نحوه دقیق کنترل همه برنامه‌های اتمی ایران قید شود و نظام كنترلی شبیه به مکانیسم کنترل کمیسیون ویژه سازمان ملل در عراق شكل گیرد.

در صورت عدم ‌همراهی ایران

در ادامه این گزارش آمده كه پس از سپری شدن دوران سه ماهه مذاكرات و در صورت عدم ‌همراهی ایران، لازم است تحریم‌های همه‌جانبه و جدی‌تری علیه ایران اعمال شود كه این تحریم‌ها شامل منزوی كردن هر چه بیشتر بانک‌های ایرانی از تجارت جهانی، جلوگیری از ورود بنزین به ایران و در نهایت جلوگیری از صدور نفت ایران که درآمد حاصل از آن، تقریبا دوسوم درآمد کل ایران است، می‌شود.

تنظیم‌کنندگان این طرح پیشنهادی از رئیس‌جمهور آینده آمریكا خواسته‌اند که توان جنگی آمریكا را در منطقه خلیج‌‌فارس گسترش دهد، چنان كه پیشنهاد شده پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهای حوزه خلیج‌فارس تقویت شوند،‌ دسترسی نیروهای آمریكایی به پایگاه‌های نظامی همسایگان شرقی، غربی و شمالی ایران آسان‌تر و بیشتر شود كه برای تحقق چنین شرایطی لازم است دیپلماسی فعالی برای جلب موافقت گرجستان، آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه و تا حد ممکن پاکستان برای افزایش نیروهای آمریكایی و ایجاد تدارکات لازم برای هرگونه عملیات نظامی احتمالی صورت گیرد.

اینان یادآوری كرده‌اند كه جز دولت گرجستان، بقیه کشورهای همسایه ایران، قبلا پیشنهادهای آمریكا برای در اختیار گذاشتن خاک خود برای هرگونه تخاصم علیه ایران را نپذیرفته‌اند.

در این طرح حتی به شرایط مناسب برای افزایش نیروهای نظامی آمریكایی در عراق و افغانستان در صورت بروز جنگ با ایران نیز اشاره و گفته شده که آمریکا می‌تواند تحت پوشش درگیری‌های نظامی در این دو کشور، نیرو و تجهیزات مورد نیاز خود را به این منطقه منتقل کند، در عین حال پیشنهادهایی هم درباره افزایش سریع تعداد ناوهای هواپیمابر آمریكا در اقیانوس هند ارائه شده‌است.

در نهایت نویسندگان این طرح اعلام كرده‌اند كه «پس از آرایش قوای نظامی، اولتیماتومی برای متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم به ایران داده خواهد شد و نسبت به انهدام تمام مراکزی که در برنامه اتمی ایران نقش دارند، هشدار داده خواهد شد و در صورت امتناع ایران و پس از پایان مدت اولتیماتوم، با پشتوانه نیروی دریایی و هوایی عملیات نظامی علیه ایران انجام خواهد گرفت و در صورت نیاز نیز حمله زمینی مورد توجه قرار خواهد گرفت.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024