پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 01.11.2008, 23:10



درخواست فوری برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر

اطلاعات جدید
IRN 011 / 1008 / OBS 176
حبس خودسرانه

۳۱ اکتبر ۲۰۰۸

برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر، به عنوان برنامه‌ای مشترک از "سازمان جهانی مبارزه با شکنجه" (OMCT) و "فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر" (FIDH) اطلاعات جدیدی را دریافت کرده و از شما درخواست می‌کند که سریعا درخصوص موارد زیر در جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایید.

اطلاعات جدید:
برنامه نظارت از سوی منابع قابل اطمینان مطلع شده که خانم نگین شیخ الاسلامی، مؤسس و رییس سازمان غیردولتی "آذرمهر" و یکی از اعضای فعال کمپین "یک میلیون امضاء"، به طور خودسرانه دستگیر و در حبس بسر می‌برد.

با توجه به اطلاعات به دست آمده، خانم نگین شیخ الاسلامی در تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۰۸ توسط مأموران امنیتی در منزل خود دستگیر شد. در زمان انتشار این درخواست فوری، وی همچنان در زندان اوین بسر می‌برد. این درحالی است که نمی‌توان هیچ اطلاعاتی در مورد اتهامات وارده بر او به دست آورد.

برنامه نظارت مراتب نگرانی عمیق خود را در مورد بازداشت خودسرانه خانم نگین شیخ الاسلامی و اینکه وی یک ماه پیش عمل قلب انجام داده و در زمان بازداشت دوره نقاهت خود را سپری می‌کرده اعلام می‌دارد. به طور کلی، برنامه نظارت افزایش سرکوب‌ها از سوی دولتمردان جمهوری اسلامی در قبال مدافعان حقوق بشر، به ویژه فعالان حقوق زنان که در کمپین "یک میلیون امضاء" فعالیت دارند را، به شدت محکوم می‌کند.

برنامه نظارت همچنین خاطرنشان می‌سازد که ایران با ارائه نامزدی خود در انتخابات شورای حقوق بشر سال ۲۰۰۶ متعهد شده است تا "بالاترین سطح استانداردها را در ارتقاء و حمایت از مقوله حقوق بشر حفظ کند". قابل ذکر است که ایران روی این واقعیت تأکید نموده که "تلاش‌هایی را به طور مستمر در زمینه حفظ شئونات انسانی و ارتقاء و حمایت از مقوله حقوق بشر و آزادی‌های اصلی انجام می‌دهد". برنامه نظارت به منظور اطمینان بخشیدن به واقعیت ادامه این تلاش‌ها، از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد تا براساس استانداردهای بین المللی حقوق بشر عمل کند.

اقدامات فوری مورد درخواست:
از شما خواهشمندیم که هر چه سریعتر دولتمردان جمهوری اسلامی را از درخواست‌های زیر باخبر سازید:

۱. تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی خانم نگین شیخ الاسلامی و دیگر اعضای فعال در کمپین "یک میلیون امضاء" را تضمین کنند.

۲. اطمینان دهند که خانم شیخ الاسلامی هرچه سریعتر و بدون هیچ گونه قید و شرطی آزاد خواهد شد، زیرا حبس او خودسرانه بوده و کاملاً مشخص است که صرفاً به دلیل فعالیت‌های وی در زمینه حقوق زنان صورت گرفته.

۳. اطمینان دهند که هرگونه اتهام خودسرانه برضد مدافعان حقوق زنان که در کمپین "یک میلیون امضاء" فعالیت می‌کنند رفع خواهد شد.

۴. سریعا به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده در قبال تمامی مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند.

۵. به مواد اعلامیه مدافعان حقوق بشر، تصویب شده توسط مجمع کل سازمان ملل در تاریخ 9 دسامبر 1998، احترام گذاشته و آن را رعایت کنند. به ویژه ماده اول آن که می‌گوید: "هر شخصی به صورت فردی یا گروهی این حق را دارد که در سطوح ملی و یا بین المللی اقدام به حمایت از حقوق بشر کند و آزادی‌های اصلی را تحقق بخشد" و همچنین ماده 6 قسمت دوم که می‌گوید: "هر شخصی این حق را دارد (...) تا به شکلی آزادانه به افشا، اشاعه یا نشر نظریات دیگران و اطلاعات مربوط به حقوق بشر و آزادی‌های اصلی اقدام کند" و همچنین ماده 12.2 که می‌گوید: "دولت باید کلیه تدابیر لازم را انجام دهد تا حمایت فردی و گروهی همه کس در برابر خشونت، تهدید، تعقیب، اقدامات تلافی جویانه، فشار، تبعیض‌های منفی شخصی و یا قانونی و هرگونه اقدام مستبدانه دیگری که به دنبال اقدامات مشروع و قانونی این اشخاص براساس این اعلامیه انجام شده، توسط مراجع ذیصلاح تضمین گردد".

۶. به طور کلی، تحت هر شرایطی اطمینان دهند که مفاد حقوق بشر و آزادی‌های اصلی در ایران مطابق با اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر عهدنامه‌های بین المللی و منطقه‌ای که در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کنند و ایران نیز آنها را به رسمیت می‌شناسد رعایت خواهند شد.

رونوشت:
- رهبر انقلاب اسلامی، جناب آیت الله سیدعلی خامنه ای.
- ریاست جمهوری، جناب آقای محمود احمدی نژاد.
- ریاست دادگستری، جناب آقای محمود‌هاشمی شاهرودی.
- وزیر امور خارجه، جناب آقای منوچهر متکی.
- دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، جناب آقای محمد جواد لاریجانی.
- نماینده جمهوری اسلامی ایران در سوئیس.
- سفیر ایران در فرانسه، جناب آقای علی آهنی.

لطفا رونوشت این نامه را به دیگر نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی در دیگر کشورها نیز ارسال فرمایید.

پاریس – ژنو، 31 اکتبر 2008

لطفا در پاسخ خود ما را از هرگونه اقدام انجام شده درخصوص این درخواست‌ها مطلع فرمایید.

برنامه نظارت، برنامه مشترکی است از "فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر" (FIDH) و "سازمان جهانی مبارزه با شکنجه" (OMCT) که به حمایت از مدافعان حقوق بشر اختصاص داشته و هدف اصلی آن، پشتیبانی همه جانبه از این افراد در زمان نیاز می‌باشد.

برنامه نظارت، همچنین برنده جایزه حقوق بشر در سال 1998 از کشور فرانسه است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024