جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.10.2008, 9:26


محمد مصطفایی: رضا علی نژاد نوجوانی است که در هنگام دفاع از جان خود که متوقف به قتل مرحوم اسماعیل درودی گردید ۱۷ سال بیش نداشت او شش سال است که در زندان عادل آباد شیراز در حبس به سر می‌برد در حال حاضر ۲۱ سال سن دارد و با استیذان از جانب ریئس قوه قضاییه به زودی به پای چوبه دار خواهد رفت. پس از بهمن سلیمیان، رحیم احمدی، امیر امرالهی، محمدرضا حدادی، بهند شجاعی و محمد فدایی، رضا علی نژاد هفتمین محکوم به قصاصی است که حکم اعدامش توسط ریاست قوه قضاییه تنقیذ شده است.

در ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه مورخ ۵/۱۰/۱۳۸۱ رضا به همراه دوستش به نام هادی عابدینی در پیاده روی بلوار امام زاده حسن شهرستان فسا پس از خریدن سمبوسه ، مشغول خوردن آن بودند که دو نفر(مقتول و محمد فیروزی) به سمت آنها آمده ، و با استفاده از الفاظ نا متعارف و دور از ادب ، زمینه یک درگیری را فراهم می‌کنند این دو از زیر لباس خود لانچیکویی که یک نوع وسیله خطرناک رزمی است خارج کرده و به بدن رضا و هادی ضرب و شتم وارد می‌کنند در این حین چون رضا جان خود و دوستش را در خطر می‌دید کاردی که گاهی اوقات همراهش بود از جیب خود خارج کرده و بی آنکه قصد وارد آوردن ضربه‌ای به بدن مقتول داشته باشد برای دفاع از خود به سمت جلو می‌برد و با دست چپ از سر و صورت خود در مقابل ضربات وسیله رزمی محافظت می‌نماید و در نهایت با شدت درگیری کارد به گردن ، مقتول اصابت کرده و او را از پای می‌اندازد.

تحقیقات مفصلی در خصوص این پرونده با دستورات مرجع قضایی توسط اداره آگاهی صورت می‌پذیرد و در نهایت محزر و مسلم می‌گردد که:

اولا – محمد فیروزی دوست و همراه مقتول در تمام مراحل دادرسی اقرار نموده که شروع کننده نزاع و درگیری مقتول بوده ، که با وسیله لانچیکو به طرف رضا و هادی هجوم آورده است به گونه‌ای که رضا مجبور می‌شود در مقابل جان خود و دوستش عکس العمل نشان دهد . مسلما در چنین شرایطی راه فراری وجود نداشت تا این دو بتوانند از این درگیری بگریزند چرا که دو نفر با لانچیکو، مضروبین را در محاصره خود قرار داده بودند و اجازه خروج به آنها نمی‌دادند مضافا به اینکه رضا از ناحیه سر به وسیله لانچیکویی که در دست مقتول بود به شدت مجروح می‌گردد.

ثانیا – آقای غلامحسین چهره نگار که شاهد ماجرا بود مراتب درگیری را به طور کامل بیان نموده‌اند به گونه‌ای که هیچ جای شک و شبهه‌ای بر اینکه قتل مرحوم درودی متوقف بر دفاع مشروع بوده ، باقی نمی‌گذارد.

۳ – با وجود دلایل متقن و مبرهن در این پرونده بر دفاع مشروع و اینکه متهم هیچگونه سوءنیتی بر ارتکاب قتل نداشت و مهمتر اینکه سن قانونی وی در زمان قتل ۱۷ سال بود ، شعبه ششم دادگاه شهرستان فسا حکم به محکومیت وی به قصاص نفس (اعدام) صادر مینماید این حکم توسط وکیل متهم مورد درخواست تجدیدنظر قرار گرفته و با ارجاع پرونده به شعبه ششم دیوانعالی کشور ، قضات شعبه با این استدلال که : « ... بین طرفین دعوا سابقه خصومت و دشمنی نبوده و اقدام کننده دعوا و نزاع ، مقتول و فرد همراهش بودند که با لانچیکو آقای رضا علی نژاد و همراهش را مورد حمله قرار داده و نامبرده را از ناحیه سر (پیشانی) با وسیله مذکور که وسیله خطرناکی است مجروح و خونی نموده و نامبرده (رضا علی نژاد) مدعی است به خاطر دفاع از خون خود که از ناحیه مقتول در معرض خطر قرار گرفته اقدام به پرت کردن کارت آشپزخانه‌ای که همراهش بوده نموده و تصادفا به ناحیه گردن مقتول اصابت و موجب مرگ او گردیده به نظر می‌رسد مدافعات محکوم به قصاص مقرون به صواب می‌باشد ... » حکم صادره را نقص و پرونده را برای رسیدگی به شعبه دیگری ارجاع می‌نمایند .

۴ – پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه ۱۰۱ دادگاه جزایی شهرستان فسا ارسال می‌گردد و آن شعبه به این استناد که متهم می‌توانسته از صحنه درگیری فرار کند مجدد او را به قصاص نفس محکوم می‌نماید این در حالی است که دلایل و شواهد موجود در پرونده موید آن است که رضا و هادی نمی‌توانستند از صحنه در گیری فرار کنند .به هر تقدیر با اعتراض رضا پرونده به دیوانعالی کشور ارجاع می‌گردد و قضات هیات عمومی دیوانعالی کشور بدون در نظر گرفتن واقعیت های موجود در پرونده حکم به قصاص نفس رضا علی نژاد صادر می‌نمایند .

پس از قطعیشدن حکم قصاص رضا، پرونده به اجرای احکام ارسال می‌شود دادیار اجرای حکام نیز در اجرای ماده ۲۰۵ قانون مجازت اسلامی پرونده را به نظر ریاست محترم قوه قضاییه می‌رساند که چند روز گذشته ریاست محترم قوه قضاییه، حکم صادره را تنفیذ و رضا رادر آستانه مرگ قرار می‌دهند.

در صورتی که ریاست محترم قوه قضاییه با توجه به ایرادات موجود در پرونده حکم صادره را متوقف ننمایند و یا اولیاء دم رضایت خود را اعلام کنند در آینده‌ای نزدیک رضا به پای چوبه دار رفته و جانش از بدن جدا می‌گردد این در حالی است که ایران تنها کشوری است که بیشترین آمار اعدام اطفال زیر ۱۸ سال را به خود اختصاص داده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024