جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 19.10.2008, 19:27



نگرانی از وضع ابوالفضل جهاندار و سعید درخشندی شدت گرفت؛
درخواست آزادی، پس از گذراندن بیش از دوسال محكومیت


خانواده های ابوالفضل جهاندار و سعید درخشندی از فعالان دانشجویی که با گذشت دو سوم از دوران محکومیت زندانشان با وجود درخواست آزادی مشروط و مرخصی همچنان در زندان به سر می برند، از شهرستان به تهران آمدند تا با پیگیری پرونده فرزندانشان و بر اساس رویه قضایی موجود و آیین نامه زندان ها، شرایط آزادی آنان را فراهم کنند. بر این اساس، آنان با اعلام وضعیت خود به مسؤلان، از فعالان حقوق بشر خواستند آنان را در این راه یاری کنند. ازهمین‌رو جمعی از فعالان حقوق بشر و دانشجویی صبح جمعه نوزدهم مهرماه 1387 با دعوت از خانواده های این دو زندانی به گلایه ها و تظلم خواهی آنان گوش فرا دادند. این حساسیت ها و نگرانی ها از آن رو شدت گرفته است که ابوالفضل جهاندار از بیماری رنج می برد و بر اساس نظر پزشکی باید در بیرون از زندان تحت درمان قرار گیرد و سعید درخشندی نیز با وجود مشکلات جسمانی نتوانسته است برای انجام مراسم عقد خود از حق مرخصی استفاده کند. بنابراین مراسم عقد بدون حضور او و با وکالتی که به پدرش می دهد، برگزار می شود. همچنین انتقال این خبر که در ابتدای بازداشت سعید درخشندی پدر او پس از انجام چند مصاحبه احضار و برای او قرار وثیقه صادر شده است، بر نگرانی فعالان حقوق بشر افزود.

ابوالفضل جهاندار و سعید درخشندی به همراه دو نفر دیگر بر اساس پرونده ای که در مرداد ماه سال 1385 و پس از سفر به آلمان و هم زمان با برگزاری جام جهانی تشکیل شد، بازداشت و پس از یرگزاری دادگاه به زندان محکوم شدند.

پرونده ای که روند رسیدگی قضایی آن از دید خانواده های این دو زندانی و فعالان حقوق بشر عجیب بوده است. از همین‌رو مادر ابوالفضل جهاندار در نامه ای نوشت:

«عدل و دادگری، ستم نکردن است. (امام علی(ع))
سلام علیکم
احتراماٌ به استحضار می رسانم، اینجانب، بی بی الکائی کجوری، والده زندانی ابوالفضل جهاندار که پدر ایشان هم یکی از رزمندگان دفاع مقدس بوده و بر اثر خدمت در مناطق صعب العبور و جنگی غرب کشور دچار سائیدگی شدید مفاصل و از کارافتادگی می باشد و در مدت زندانی فرزندم که تنها نان آور خانواده است، سختی امرار معاش و هزینه سنگین زندگی را به دوش کشیده‌ام.

فرزند اینجانب در تاریخ 30/5/85 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی،دستگیر و در دوران بازداشت، از ناحیه مهره کمر آسیب دیده است و بیش از یک سال است که تحت درمان می باشد.

با توجه به کمبود امکانات درمانی زندان، روند درمان ایشان مناسب نمی باشد و شاهد پیشرفت بیماری ایشان می باشیم، با ارائه عکس رادیولوژی فرزندم به پزشک متخصص بیمارستان بقیة الله (عج) ایشان انجام ام، آر، آی را تشخیص داده است، مراتب را به پیوست دستور العمل جهت اطلاع و اقدام مقتضی به حضور ارسال می گردد.»
مادر جهاندارهمچنین در نشست صبح جمعه گفت: «الله اکبر صدای توحید است. در انقلاب مردم خالص بودند.چرا حالا باید اینگونه شود؟ کجاست آن شعار برابری و برادری؟ کجاست عدالت علی؟ علی با قاتلش چه کرد؟ کجاست حق؟ بیایید زندگی من را ببینید. من به کشورم ادای دین کردم. من پابه پای دیگران الله اکبر گفتم. حال چگونه حق من را ادا می کنند؟ پول تلفنی که به بچه ام می زنم را از کجا بیاورم؟ نان آور من در زندان است. نمی گویید این خانواده چه بخورد؟ ماه ها نمی توانم برای ملاقات فرزندم به تهران بیایم چرا که باید پول کرایه ماشین را تهیه کنم. به مقام ها از جمله رییس جمهور نامه نوشتم. می گویند رییس جمهور در نیویورک وقتی در مقابل پرسشی در خصوص وضعیت منتقدان قرار می گیرند از آن مسأله به گونه ای می گذرند. آقای رییس جمهور یک سری به پرونده این دو زندانی و دیگر زندانیان بیاندازید.»

همسر سعید درخشندی نیز در این نشست از تهدید همسرش مبنی بر انتقال به زندان رجایی شهر و مخالفت با درخواست مرخصی او سخن گفت.

همسر درخشندی که برای انجام ملاقات حضوری با همسرش با موانعی مواجه بوده است گفت که همسرش حق استفاده از آزادی مشروط را دارد اما مخالفت ها به گونه ای انجام می شود که گویا دستگاه قضایی آزادی عمل ندارد.
درخواست معاونت امنیت دادستانی تهران از خانواده های زندانیان برای سکوت و مخالفت برخی نهادها با آزادی این دو زندانی از جمله سؤالاتی بود که توسط حاضران در این نشست مطرح شد.

همسر درخشندی با گلایه از اینکه حمایت ها از این دو زندانی کم صورت گرفته است گفت که گویا آنان اصلا فراموش شده اند. او گفت: حمایت کردن فقط آوردن نام آنها در اطلاعیه ها نیست، بلکه پیگیری نیز است.
هاشم آقاجری استاد دانشگاه نیزکه برای شنیدن تظلم خواهی خانواده این دو زندانی در این نشست حاضر شده بود از دارا بودن حقوق بر اساس قوانین برای هر فردی حتی اگر مجرم باشد، سخن گفت که باید رعایت شود. بنابراین او بر این نکته تأکید کرد که در همه نظام ها دستگاه قضایی باید بر دستگاه اطلاعاتی و سیاسی مسلط باشد اما متأسفانه گاهی این رابطه معکوس می شود، یعنی مقامی بالاتر از قاضی دستور می دهد.

تقی رحمانی که خود نیز سابقه سال ها زندان در کارنامه سیاسی دارد در این نشست با اشاره به آئین‌نامه زندان ها خواستاراتخاذ وحدت رویه توسط دستگاه قضایی در برابر همه زندانیان و بازداشت‌شدگان شد. او همچنین بر لزوم داشتن دقت توسط فعالان سیاسی برای جلوگیری از سوء استفاده تأکید کرد چرا که به اعتقاد او رعایت نکردن ظرافت ها موجب خدشه دار شدن حقانیت می شود. بنابراین بر دقت در شیوه ها برای رسیدن به حق تأکید کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024