پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 19.10.2008, 10:22


سرمایه: شاخص بهای مواد خوراکی در شهریورماه امسال به رغم تمامی وعده‌ها و شعارهای مسوولان دولتی باز هم افزایش یافت. بر اساس اعلام بانک مرکزی، شاخص بهای مواد خوراکی در شهریورماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴/۴۱ درصد افزایش یافت که این امر نشان از فشاری دارد که جامعه ایرانی برای تامین اصلی ترین نیاز خود تحمل کرده است.

بر اساس این گزارش، شاخص بهای مواد خوراکی در سه ماهه تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به طور متوسط ۸۶/۳۵ درصد افزایش یافت. این شاخص در تیرماه امسال ۲/۳۱ ، در مردادماه ۳۵ و در شهریورماه ۴/۴۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

بررسی آمارهای ارائه شده بانک مرکزی همچنین نشان دهنده رشد ۷/۴۰ درصدی شاخص بهای گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است. این شاخص در دو ماه تیر و مرداد سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۹/۳۰ و ۵/۳۴ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر با وجود اینکه دولتمردان افزایش نرخ تورم و رشد بهای مواد خوراکی در کشور را به عوامل خارجی و رشد قیمت جهانی مواد غذایی مرتبط می دانند، گزارش اکونومیست از کاهش ۵/۱۰ درصدی شاخص بهای کالاهای مصرفی جهانی در یک ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۸ (۹ مهرماه) حکایت دارد. براساس این گزارش شاخص بهای کالاهای مصرفی در بازارهای جهانی طی یک سال منتهی به ۳۰ سپتامبر نیز ۱/۳ درصد کاهش یافته است.

این گزارش می افزاید؛ شاخص جهانی بهای مواد غذایی در یک ماهه گذشته ۷/۱۰ درصد کاهش داشته است که به این ترتیب همزمانی کاهش بهای مواد خوراکی در جهان و افزایش قیمت این مواد در ایران نشان دهنده نادرست بودن تحلیل برخی مسوولان دولتی - از جمله وزیر بازرگانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی و سخنگوی دولت - مبنی بر متاثر بودن بخش قابل توجهی از تورم ایران از تورم جهانی است.

گزارش های مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نشان می دهد تورم ایران ربطی به تورم جهانی ندارد، گرچه وزارت بازرگانی تاکید می کند گرانی ها حاصل اتفاقات بیرونی بوده است.

به هر حال کلاف سردرگم اقتصاد ایران قدرت خرید مردم را کاهش داده است و در چنین شرایطی به گفته قائم مقام سابق وزارت امور اقتصادی و دارایی «رفتار اقتصادی بی برنامه و ضداقتصاد دولت نهم نشان داده باید طی ماه های آینده نیز در انتظار اوج گیری دوباره تورم بود و متاسفانه هزینه بی برنامگی اقتصادی دولت نهم را مردم می پردازند.»

بر این اساس رشد تورم با گرانی های جدید همراه بوده و گرانی همچنان میهمان سفره های مردم خواهد بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024