جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 16.10.2008, 8:00


ایرنا: حسین ذبحی معاون قضایی دادستان كل كشور روز چهارشنبه با قاطعیت اعلام كرد كه در جمهوری اسلامی ایران اعدام افراد زیر ۱۸‬سال وجود ندارد.

وی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: متهمانی كه سن آنها كمتر از ۱۸‬سال است، با هر درجه از جرمی كه مرتكب شوند، به استناد قوانین موضوعه ایران، اعدام نخواهند شد بلكه به سایر مجازات مقرر در قانون محكوم می‌شوند.

معاون قضایی دادستان كل كشور گفت: البته این رافت و رحمت نظام اسلامی مانع از برخورد قاطع با مجرمین حرفه‌ای و قاچاقچیان مواد مخدر نخواهد شد و چنانچه مجرمان حرفه‌ای بخواهند از افراد زیر ۱۸‬سال برای اعمال مجرمانه خود سوء استفاده كنند، نظام قضایی اسلامی با قاطعیت برخورد می‌كند.

ذبحی افزود: چنانچه متهمان زیر ۱۸‬سال مرتكب اعمال مجرمانه شوند، حداكثر مجازات آنها حبس ابد خواهد بود.

وی تاكید كرد: چنانچه به موارد اتهامی متهمی كه كمتر از ۱۸‬سال سن دارد در دادگاه انقلاب رسیدگی شود و منجر به صدور حكم شود، حتی اگر حكم صادره صحیح باشد، رای نقض و پرونده به دادگاه صلاحیت دار اطفال و كیفری برای رسیدگی مجدد ارجاع می‌شود.

معاون قضایی دادستان كل كشور با اشاره به اینكه جمهوری اسلامی ایران عضو كنوانسیون حقوق كودك است، گفت: فقه اسلامی در مورد حقوق كودكان و افراد زیر ۱۸‬سال تاكیدات فراوانی كرده است و جمهوری اسلامی ایران به این تاكیدات توجه ویژه می‌كند.

ذبحی افزود: در بخشنامه‌ای به مراجع قضایی سراسر كشور از آنان خواسته شده است تا در صدور رای برای مجرمین كمتر از ۱۸‬سال سن، همزمان مقررات مربوط به آیین نامه كمیسیون عفو، بخشودگی و تبدیل مجازات را اعمال كنند.

وی تاكید كرد: در این بخشنامه از مراجع قضایی سراسر كشور خواسته شده است تا مقررات مربوط به آیین نامه كمیسیون عفو، بخشودگی و تبدیل مجازات دو بار شامل حال مجرمان كمتر از ۱۸‬سال سن شود.

معاون قضایی دادستان كل كشور توضیح داد كه بر اساس این بخشنامه مجازات افراد كمتر از ۱۸‬سال سن در مرحله نخست با یك درجه تخفیف به حبس ابد كاهش خواهد یافت و در مرحله دوم نیز به ۱۵‬سال حبس محكوم می‌شوند، ضمن آنكه در صورت اصلاح رفتار مجرمان كمتر از ۱۸‬سال سن این افراد می‌توانند با آزادی مشروط ، مشمول رافت اسلامی شوند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024