پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.10.2008, 22:39



بازار طلای تهران هم تعطیل شد

به دنبال اعتصاب فروشندگان طلا در شهرهای تبریز و اصفهان، فروشندگان بازار طلای تهران نیز از صبح روز مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

به گزارش برنا، به گفته یکی از فروشندگان طلا در بازار تهران علت اصلی این اعتصاب اعتراض فروشندگان به اخذ سه درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

یکی از فعالان بازار طلای تهران با بیان اینکه کلیه فروشندگان طلا با نوعی سردرگمی روبرو شده‌اند گفت: اعلام اخذ سه درصد مالیات بر ارزش افزوده در زمانی صورت می‌گیرد که هیچ یک از اصناف از کم و کیف آن آگاهی ندارند.

وی با بیان اینکه طلا به عنوان موجودی فروشندگان این بخش محسوب می‌شود گفت: به دنبال نوسانات قیمت جهانی طلا و رکود نسبی در این بازار اعلام اخذ این مالیات فروشندگان را دچار شوک کرده است.

این فعال بازار طلا با بیان اینکه از بستن مغازه خود رضایت ندارد گفت: عمده فروشندگان طلا مایل به فعالیت خود هستند ولی در شرایط فعلی قادر به ادامه کار نبوده و برای اعلام نارضایتی خود مغازه‌های خود را تعطیل کرده اند.

یکی دیگر از فروشندگان بازار طلای تهران با بیان اینکه سالانه 25 تا 30 درصد از سود خود را در قالب مالیات پرداخت می‌کند گفت: اخذ سه درصد مالیات بر ارزش افزوده هزینه مضاعفی به فروشنده و مصرف کننده وارد می‌سازد.

به اعتقاد وی در صورت افزایش قیمت‌ها مشتریان این بخش به طور مجدد کاهش می‌یابد.

یکی از عمده فروشان بازار طلا با اشاره به نوسانات جهانی قیمت طلا گفت: قیمت هر اونس طلا از 98 هزار تومان در شب عید به ۹۲ هزار تومان در حال حاضر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو طلا در مقایسه با سال گذشته 4 میلیون تومان کاهش یافته است گفت: به نظر می‌رسد اخذ سه درصد مالیات بر ارزش افزوده در یک گرم طلا مبلغ ناچیزی باشد ولی این میزان برای صنف ما که به طور عمده فروشی کار می‌کند مبلغ بسیار زیادی است.

وی با بیان اینکه از شب گذشته تا کنون قیمت هر کیلو طلا ۶۰۰ هزار تومان گرانتر شده است گفت: روز گذشته قیمت هر اونس طلا ۸۸۰ دلار بوده که این میزان امروز به ۹۱۰ دلار رسیده است.

یکی دیگر از فروشندگان بازار طلای تهران با بیان اینکه تعطیلی مغازه‌های طلا بر اساس تصمیم هیات امنای این بخش صورت گرفته است گفت: اتحادیه طلا فروشان از کلیه مشکلات این بخش مطلع بوده و تا کنون هیچ اقدام موثری انجام نشده است.


گزارشی از تبریز

تبریزنیوز: سرویس اجتماعی: اعتراض طلا و جواهر فروشان استان آذربایجان شرقی و تبریز به "قانون مالیات بر ارزش افزوده"، که با تعطیلی کامل مغازه های این صنف همراه بوده وارد سومین روز خود شد.
یکی از اعضا صنف طلا و جواهر فروشان استان آذربایجان شرقی ، در خصوص واکنش های اعتراض آمیز طلا و جواهر فروشان استان آذربایجان شرقی و تبریز به طرح "قانون مالیات بر ارزش افزوده"، به سرویس اجتماعی تبریز نیوز گفت: بیش از ۴۰۰ طلا فروش در تبریز و سایر شهرهای استان آذربایجان شرقی در اعتراض به این قانون ، محل های کسب و مغازه های خود را از روز پانزدهم تا (امروز) هفدهم مهر ۱۳۸۷، تعطیل کرده اند.

این عضو صنف طلا و جواهر فروشان که نخواست در این گفتگو ، نامی از وی برده شود گفت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای صنف طلا و جواهر فروشان غیر ممکن است . اگر در هر معامله ی طلا ۷ درصد مالیات اخذ شود ما نیز باید آن را از مشتری بگیریم و به حساب دارایی واریز کنیم ، که چنین چیزی امکان پذیر نیست. سودی که از مشتری در معامله می گیریم کمتر از ۷ درصد است.

عضو صنف طلا و جواهر فروشان استان آذربایجان شرقی افزود:درخواست ما این است که این قانون هرچه سریعتر توسط مجلس شورای اسلامی لغو شود.

خاطرنشان می سازد تعطیلی ۳ روزه بازارهای طلا و جواهر فروشی امیر ، امیرکبیر ، برلیان ، قطران و سایر مغازه های مرتبط با این صنف در تبریز ، مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده و خسارات های مالی برای طلافروشان وارد نموده است.


اعتصاب کنندگان در اصفهان دست به تظاهرات زدند

بازاریان اصفهان از ساعتی پیش دست به تظاهرات گسترده ای زده‌اند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاری از اصفهان، بازاری های اصفهان که اعتصاب آنها امروز به شکل سراسری درآمده است و موجب تعطیلی اکثر مغازه ها و بازارهای شهر اصفهان شدند از ساعتی پیش دست به تظاهرات گسترده ای زده اند.

مشاهدات خبرنگار یاری حاکی از آن است که تعداد تظاهر کنندگان بیین ۵۰۰ تا هزار نفر است و این تظاهرات که از میدان انقلاب آغاز شده است و به سمت پل فردوسی ادامه دارد موجب بسته شدن خیابان کمال اسماعیل و بوجود آمدن ترافیک سنگینی در خیابان های منتهی به این مرکز شهر اصفهان شده است.

تظاهر کنندگان اقدام به سردادن شعاری نمی کنند و در سکوت تظاهرات خود را ادامه می دهند.نیروهای یگان ویژه نیز برای کنترل اوضاع به محل اعزام شده اند.

گفتنی است این اعتراض و اعتصاب صنفی از هشت روز پیش در اصفهان و به دنبال افزایش مالیات بر ارزش افزوده آغاز شده است.


دولت کوتاه آمد؛
تعویق ۶ ماهه اجرای مالیات بر ارزش افزوده


رئیس دوره دوم شورای اصناف کشور در گفت‌‏وگو با ایلنا با بیان این مطلب گفت: با توجه به ادامه اعتراضات و تعطیلی بازار در چند شهر، سازمان امور مالیاتی قول داده است حداقل به مدت ۶ ماه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را به تعویق بیاندازد.

محمد آزاد در گفت‌‏وگو با ایلنا ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم تا این قانون یک سال به تعویق بیفتد. اگر اینگونه شود، می‌‏توان برای اجری این قانون بسترسازی کرد. برای این کار در حال مذاکره با سازمان امور مالیاتی هستیم.

وی افزود: اعتراض در برخی شهرها کم‌‏کم جنبه سیاسی پیدا می‌‏کند که این موضوع نگران‌‏کننده است، در حالی که اصناف هرگز سیاسی نیستند. به همین دلیل تمام تلاش‌‏ها برای کنترل اوضاع و پایان اعتراضات و تعطیلی‌‏ها در حال انجام است.

آزاد تصریح کرد: بازار اصفهان متشنج‌‏ترین شرایط را در این چند روز سپری کرده است که با وعده سازمان امور مالیاتی مبنی بر تعلیق اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، بازار این شهر هم در حال کنترل است.
وی گفت: برای کنترل اوضاع اصفهان، آقای عرب مازار، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به این شهر سفر کرده‌‏اند تا با وعده تعلیق اجرای این قانون اوضاع را کنترل کنند.

رئیس اتحادیه آهن فروشان تهران گفت: بازار آهن در تهران هیچ گونه اعتراض و تعطیلی را تجربه نکرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024