پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.09.2008, 7:50


اوجگیری اعتراضها به سخنان ضداسرائیلی احمدی نژاد

بی‌بی‌سی: درحالی که حمله شدیداللحن رئیس جمهور ایران به اسرائیل از پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل، با واکنش گسترده ای در داخل اسرائیل مواجه شده بود، اکنون آمریکا، بریتانیا و آلمان نیز وی را ملامت کرده اند.

روز جمعه ساعاتی پس از برگزاری تجمع روز قدس در تهران، وزیر خارجه آمریکا با محکوم کردن اظهارات آقای احمدی نژاد خواستار بررسی "تهدید اسرائیل توسط ایران" در شورای امنیت سازمان ملل شد.

اما از طرف دیگر در تهران، مقام های جمهوری اسلامی با رونمایی از کتابی در تمسخر واقعه قتل عام یهودیان بار دیگر بر موضع رسمی خود یعنی زیر سوال بردن هولوکاست صحه گذاشتند.

کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفت: "ایالات متحده آمریکا از شورای امنیت خواهد خواست بار دیگر برای این مساله که یکی از اعضای سازمان ملل خواستار نابودی عضو دیگر سازمان ملل شده است، تشکیل جلسه دهد."

وی به آنچه تهدیدهای رئیس جمهور ایران علیه اسرائیل می داند اشاره کرد با این حال گفت که "باور ندارد مردم ایران در کل چنین دیدگاه هایی" داشته باشند.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: "بیانیه های رئیس جمهور ایران درباره اسرائیل غیرمسئولانه و غیرقابل قبول است."

وی افزود: "یهودستیزی آشکار در نطق امسال او غیرقابل تحمل بود و محکومیت متقابل ما را لازم می آورد."

وی ۱۹۲ عضو سازمان ملل را ترغیب کرد در محکومیت اظهارات آقای احمدی نژاد به او ملحق شوند.

دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا نیز به شورای امنیت گفت که "ما همگی اظهارات توهین آمیز و زننده پرزیدنت احمدی‌نژاد را شاهد بوده‌ایم و باید محکوم کنیم."

رئیس جمهور ایران در نطق خود دولت اسرائیل را با واژه‌هایی چون "آدمکشان" و "جنایتکاران صهیونیست" توصیف کرده بود.

یک روز پیشتر مرکز سیمون ویزنتال از سازمان ملل خواسته بود سخنان آقای احمدی نژاد در حمله به اسرائیل را محکوم کند. مرکز سیمون ویزنتال یک موسسه بین‌المللی حقوق بشر یهودی است.

از سوی دیگر واکنش اسرائیلی‌ها به سخنان آقای احمدی نژاد ادامه دارد.

گابریلا شالف سفیر اسرائیل در سازمان ملل از شورای امنیت خواست "تروریسم و تحریک را محکوم کنند. شما باید افراط گرایی را رد کنید، از جمله تحریکات سمی ضداسرائیلی و ضدیهودی پرزیدنت احمدی نژاد را."

این درخواست ها در همان روزی مطرح می شود که شورای امنیت به درخواست عربستان سعودی - به نمایندگی از سوی اتحادیه عرب - برای سرزنش کردن اسرائیل به خاطر ادامه شهرک سازی یهودیان در سرزمین های فلسطینی تشکیل جلسه داده بود.

رئیس جمهور ایران در نطق روز سه شنبه خود در مجمع عمومی گفته بود که تعداد اندکی "صهیونیست" که آنها را "فریبکار" توصیف کرد بر مراکز مالی و پولی و مراکز تصمیم گیری سیاسی از جمله در "بخش هایی از دولت های اروپایی و آمریکایی مسلط شده اند."

وی همچنین گفت: "امروز رژیم صهیونیستی در سراشیبی قطعی سقوط قرار دارد و راهی برای نجات او از منجلاب ساخته خود و حامیانش وجود ندارد."

هرچند آقای احمدی نژاد در سال ۲۰۰۵ خواستار "محو" اسرائیل از نقشه جهان شده بود اما مقام های جمهوری اسلامی تاکید کرده اند که قصد استفاده از زور علیه هیچ کشوری را ندارند مگر آنکه اول مورد حمله قرار گیرند. البته ایران اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی شناسد.

آقای احمدی نژاد در سخنرانی روز سه شنبه تاکید کرد که ایران خواهان برگزاری "همه پرسی آزاد از مردم فلسطین برای تعیین و برپایی نوع حکومت در همه فلسطین است."

پاسخی از پشت تریبون مجمع عمومی

شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل روز چهارشنبه وقتی برای سخنرانی پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل رفت مستقیما به اظهارات آقای احمدی نژاد واکنش نشان داد و به تندی به او حمله کرد.

وی گفت محمود احمدی نژاد "خطری برای مردم خود، برای منطقه، برای جهان است. او برای مردم و سنن ایران مایه شرم است."

رئیس جمهور اسرائیل اظهار نظر کرد که انکار هولوکاست توسط ایران "یعنی به تمسخر گرفتن شواهد غیرقابل انکار" و آن را "توهینی به بازماندگان هولوکاست" دانست. وی تاکید کرد که "مردم ایران دشمن ما نیستند."

روز جمعه همزمان با برگزاری روز قدس در تهران که با سر دادن شعار "مرگ بر اسرئیل" همراه بود دانشجویان بسیجی از انتشار کتابی در استهزاء هولوکاست خبر دادند.

علیرضا علی احمدی وزیر آموزش و پروش ایران در مراسم رسمی انتشار کتاب "هولوکاست" که حاوی کاریکاتورها و اظهارات طعنه آمیز در مورد واقعه قتل عام یهودیان است حضور داشت.

هفت هزار جلد از این کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای توسط موسسه فرهنگی شهید شهبازی وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت منتشر شده است.

در جریان جنگ جهانی دوم شش میلیون یهودی به دست نازی ها در اروپا کشته شدند اما تهیه کنندگان این کتاب همچون رئیس جمهور ایران این مساله را زیر سوال بردند.

زیر سوال بردن هولوکاست یکی از سیاست های دولت محمود احمدی نژاد بوده است.

در سال ۲۰۰۶ کنفرانسی با شرکت منکران هولوکاست در تهران برگزار شد و یک روزنامه کثیرالانتشار رقابتی برای ارائه کاریکاتور در این زمینه برگزار کرد.

روز قدس که در آخرین جمعه ماه رمضا برای اعلام همبستگی با فلسطینی ها برگزار می شود را آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی بدعت گذاشت.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024