جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 26.09.2008, 18:07


دویچه وله: نشست وزیران خارجه‌ی گروه شش روز جمعه ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) در حاشیه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد. این نشست پیش‌تر برای روز پنجشنبه پیش‌بینی شده بود، اما مسکو در اعتراض به رفتار آمریکا با روسیه در ارتباط با بحران گرجستان شرکت در آن را منتفی اعلام کرد. دیدار وزیران خارجه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا و روسیه در نیویورک اما اختلاف‌ها میان دو کشور، دستکم در مورد ایران را حل کرد که نتیجه‌ی آن نشست امروز گروه شش در نیویورک بود.

در محافل دیپلماتیک، تشکیل این نشست و توافق بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ی جدید، نشانه‌ی اجماع جهانی درباره‌ی برنامه‌ی اتمی ایران تلقی شده است.

مفاد پیش‌نویس قطعنامه

هنوز درباره‌ی مفاد پیش‌نویس قطعنامه‌ی جدید درباره‌ی ایران جزئیات بیشتری انتشار نیافته است. اما سرگئی لاوروف وزیر خارجه‌ی روسیه می‌گوید، پیس‌نویش جدید، تحریم‌های تاکنون برقرارشده علیه ایران را مورد تاکید قرار داده است. علاوه‌بر ادامه‌ی تحریم‌ها، گروه ۱+۵ برای گفت‌وگو با ایران اعلام آمادگی کرده است.

دیوید میلی‌بند، وزیر خارجه‌ی بریتانیا می‌گوید متن پیش‌نویس قطعنامه‌ی جدید "تحریم‌های موجود و اتفاق‌نظر" گروه شش‌گانه را نشان می‌دهد. به گفته‌ی وزیر خارجه‌ی بریتانیا، در این پیش‌نویس تحریم‌های جدید در نظر گرفته نشده است.

دیپلمات‌های آلمان می‌گویند وزیران خارجه‌ی شش کشور توافق کرده‌اند که اقدام‌ها در برابر برنامه‌ی اتمی ایران در چارچوب گروه ۱+۵ پیش برود. وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که بزرگترین مسئله برای مسکو عدم توسعه‌ی سلاح‌های هسته‌ای است.

هنوز روشن نیست پیش‌نویس قطعنامه‌ی جدید در چه تاریخی در شورای امنیت به رای‌گیری گذاشته خواهد شد.

تلاش‌های وزیر خارجه آلمان

به گزارش خبرگزاری‌ها، تشکیل نشست گروه ۱+۵ در نیویورک و توافق برسر پیش‌نویس قطعنامه، به میزان زیادی نتیجه‌ی تلاش‌های فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه‌ی آلمان است که در روزهای اخیر می‌کوشید از شکاف در میان پنج عضو دائم شورای امنیت در مواجه با مناقشه‌ی اتمی ایران جلوگیری کند.

وزیر خارجه‌ی آلمان در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به برنامه‌ی اتمی ایران گفت: «یک ایران مجهز به سلاح اتمی تمام خاورمیانه را دچار ناامنی خواهد کرد و یک مسابقه‌ی تسلیحاتی اتمی در منطقه به راه خواهد انداخت.»

اشتاین‌مایر افزود: «تهران باید برنامه‌ی اتمی خود را فاش سازد. اما این کشور تاکتیک وقت‌گذرانی در پیش گرفته است. شکیبایی جامعه‌ی جهانی اندازه‌ای دارد. ما از تهران انتظار داریم که نشانه‌ی روشنی از انعطاف و اعتمادسازی از خود نشان دهد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024