شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.09.2008, 20:42


دویچه وله: شیرین عبادی و نسرین ستوده، دو وکیل مدافع ایرانی به خاطر فعالیت‌هایشان در دفاع از حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان، برنده‌ی دو جایزه‌ی بین‌المللی شده‌اند: خانم عبادی برنده‌ی جایزه‌ی رواداری و خانم ستوده برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی حقوق بشر زودتیرول ایتالیا.

جایزه‌ی رواداری به شیرین عبادی

شیرین عبادی، حقوقدان و مدافع حقوق بشر در ایران، جایزه رواداری (تولرانس) آکادمی اوانگلیک توتسینگ آلمان را دریافت می‌کند. هیات داوری جایزه‌ی تولرانس، علت انتخاب شیرین عبادی را مبارزه وی برای حقوق بشر و دموکراسی در ایران اعلام کرده است. به گفته‌ی آنها، خانم عبادی با وجود ممنوعیت شغلی، بازداشت و تهدیدهای جانی علیه وی، به عنوان وکیل مدافع در دادگاه‌‌ها از منتقدان و مخالفان رژیم ایران دفاع می‌کند.

جایزه تولرانس به شخصیت‌هایی اعطا می‌شود که در سطح جهان برای حل و فصل مدنی و روادارانه‌ی تنش‌های فرهنگی، دینی و سیاسی تلاش می‌کنند. رومان هرتسوگ، رئیس‌جمهور پیشین آلمان، دانیل بارنبویم، آهنگساز و سفیر صلح سازمان ملل، و هنینگ مانکل، نویسنده‌ی آلمانی، برندگان پیشین جایزه‌ی رواداری هستند.

خانم شیرین عبادی به ویژه از این نظر مورد توجه هیئت داوری جایزه رواداری قرار گرفته که وی در ایران برای برابرحقوقی زنان و حقوق کودکان تلاش می‌کند و به عنوان یک مسلمان براین باور است که تناقضی میان "اسلام واقعی" و حقوق بشر وجود ندارد.

جایزه برای نسرین ستوده



جایزه حقوق بشر بنیاد زودتیرول (منطقه‌ای در شمال ایتالیا) در سال ۲۰۰۸ به خانم نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل مدافع شمار زیادی از فعالان حقوق زنان در ایران تعلق می‌گیرد. اعطای این جایزه به نسرین ستوده، از سوی شیرین عبادی پیشنهاد و توصیه شده است.

خانم عبادی در ماه ژوئن گذشته به هنگام سخنرانی در مراسم گشایش کنگره‌ی موزه‌های زنان پیشنهاد کرد که جایزه امسال بنیاد بین‌المللی حقوق بشر زودتیرول به زنان ایران تعلق گیرد تا به این ترتیب از آنها در برابر فشارهای حکومتی حمایت شود.

در میان مهمانان این کنگره، آدولف فیچر، بنیان‌گذار بنیاد بین‌المللی حقوق بشر زودتیرول نیز حضور داشت. وی توصیه‌ی خانم عبادی را پذیرفت و به اتفاق همکارانش تصمیم گرفت که جایزه‌ی امسال بنیاد تحت سرپرستی خود را به خانم نسرین ستوده، حقوق‌دان مدافع برابرحقوقی زنان ایران اعطا نماید.

چند روز پیش از تصمیم‌گیری بنیاد بین‌المللی حقوق بشر زودتیرول، نسرین ستوده که به عنوان وکیل مدافع، به کمک شماری از موکلان بازداشت شده‌‌اش رفته بود، خود نیز برای ساعاتی بازداشت گردید. خانم ستوده که دارای کودکی شیرخواره است، در حال حاضر به قید ضمانت آزاد است. شیرین عبادی متعقد است که به خاطر اعطای چنین جایزه‌ای، اتهام‌های وارده به نسرین ستوده منتفی خواهند شد.

خانم ستوده ازاعطای جایزه‌ی حقوق بشر به وی خشنود است و از طریق ای‌میل از بنیاد بین‌المللی حقوق بشر زودتیرول قدردانی کرده است. او در ای‌میل خود نوشته است، این جایزه او را تشویق خواهد کرد، فعال‌تر از پیش به کارهایش ادامه دهد. به گفته‌ی نسرین ستوده، چنین کمک‌هایی از خارج برای فعالیت‌های حقوق بشری در ایران بسیار مهم و اساسی هستند. خانم ستوده نوشته که، امیدوار است بتواند حضورا جایزه خود را دریافت کند.

جایزه خانم ستوده در روز ۱۲ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر، در شهر مران، مرکز ایالت زودتیرول ایتالیا به وی اعطا خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024