جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.09.2008, 7:05



سازمان ملل: احمدی نژاد باید جوابگوی بحران حقوق بشر در ایران باشد

نیویورک – ۲۸ شهریورماه ۱۳۸۷- دیده بان حقوق بشر و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، امروز در گزارش جدید خود اعلام کردند که در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد حفاظت از حقوق اساسی بشر در ایران به شدت تقلیل پیدا کرده است .

"چهره‌ها و نمونه‌هایی از سرکوب احمدی نژاد" که امروز منتشر شد، گزارش مستندی از وضعیت بسیار هولناک و نگران کننده برای مدافعان حقوق بشر و ابعاد اصلی بحران حقوق بشر در ایران است. در این سند که پیش از ورود احمدی نژاد برای شرکت در مراسم افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شده است، اعدام نوجوانان بزهکار و مقام پیشتازی ایران در اعدام نوجوانان در سطح جهان برجسته شده است. از ایران بعنوان تنها کشوری یاد می شود که در سال ۲۰۰۸ میلادی، ۶ نوجوان بزهکار در آن اعدام شده‌اند. بیش از ۱۳۰ نوجوان دیگر که به اعدام محکوم شده‌اند در صف انتظار اجرای احکام اعدام هستند.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: "اصرار ایران در اعدام نوجوانان بزهکار آنهم به این وسعت، عملی ظالمانه و وحشیانه است و مدال شرم را نصیب ایران کرده است." هادی قائمی تاکید کرد که "دیگر زمان آن رسیده است که حکم اعدام برای کودکان در ایران لغو شود."

در این گزارش همچنین اشاره شده است که تعداد کل اعدامها در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد سر به فلک کشیده است بطوری که درتیرماه سال ۱۳۸۷، فقط در یک روز، بیست و نه نفر اعدام شدند، در حالیکه مقامات فقط اسامی ۱۰ را اعلام کردند. تعداد اعدامها در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد تقریبا ۴ برابر شده و از ۸۶ اعدام در سال ۲۰۰۵ میلادی به ۳۱۷ مورد در سال ۲۰۰۷ افزایش پیدا یافته است، یعنی افزایشی در حدود ۴۰۰ درصد.

سرکوب دگراندیشان نیز بخاطر عقاید مسالمت آمیزشان در سالهای اخیر شدت گرفته است. مدافعان حقوق بشر بطور مداوم تحت آزارو اذیت هستند و بخاطر ثبت و گزارش نقض حقوق بشر زندانی می شوند.

اکبر گنجی؛ روزنامه نگار و زندانی سیاسی سابق گفت :"ایران باید همه زندانیان سیاسی را آزاد کرده و به سرکوب دگردندیشان پایان دهد."

مقامات ایرانی بطور نظام مند بر سر راه تلاشهای صلح آمیر و قانونی جامعه مدنی در دفاع از حقوق زنان مانع ایجاد می کنند. مدافعان حقوق زنان مورد آزارد، ضرب و شتم و سرکوب قرار می گیرند و محاکمه می شوند.

مهرانگیز کار؛ حقوقدان و محقق سرشناس حقوق زنان در این مورد گفت "علیرغم سرکوب خشن دولتی، زنان ایران همچنان با شدت خواسته‌های حقوقی‌شان را مطرح می کنند."

وزارت اطلاعات در دولت احمدی نژاد متخصصین ایرانی را که با خارج ارتباط دارند هدف قرارداده و آنها را به عامل کشورهای غربی برای به راه انداختن "انقلاب مخملی" در ایران متهم می کند. در حال حاضر سه ایرانی که با دانشگاهها و موسسات علمی در امریکا ارتباط داشتند، در بازداشت و تحت بازجویی هستند. آرش و کامیار علایی؛ پزشکان متخصص ایدز که در سطح جهان شناخته شده هستند، در دوم تیرماه ۱۳۸۷ بطور خودسرانه بازداشت شدند. مهدی ذاکریان، محقق امور حقوقی، در حالی که برای تدریس در ترم پاییز سال جاری در دانشگاه پنسیلوانیا آماده می شد، بطور خودسرانه توسط نیروهای امنیتی سه هفته قبل بازداشت شد. تاکنون مقامات در مورد وضعیت این متخصصین هیچ اطلاعاتی منتشر نکرده است.

سارا لی ویتسون؛ مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر گفت "بازداشت خودسرانه محققین به روابط فرهنگی و اموزشی ایرانیان با جهان خارج لطمه می زند. احمدی نژاد باید به سرکوب دانشگاهیان و روشنفکران ایرانی خاتمه دهد."

گزارش منتشر شده چنین جمعبندی می کند که هزینه انسانی سیاستهای احمدی نژاد تلفات سنگینی است که بیشتر بر بخش های بنیادین جامعه مدنی در ایران وارد می شود.از این رو ضروری است که جامعه جهانی از فرصت حضور رئیس جمهور احمدی نژاد در سازمان ملل استفاده کرده و نگرانی های خود را از وضعیت ناگوار نقض حقوق بشر که در ایران شدت گرفته است، ابراز کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024