جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.09.2008, 4:52


گزارشات منتشر شده از وضعیت فعالین مدنی در بند کرد حاکی از آن است که ده ها نفر از ایشان در اعتراض به شرایط ناگوار و سخت بازداشتگاه ها و زندان ها، عدم رسیدگی عادلانه به پرونده هایشان، صدور احکام سنگین حبس های طویل المدت و اعدام برای جمع کثیری از ایشان ، بیش از ۱۳ روز است که در اعتصاب غذا به سر می برند.

اعتصاب غذای دسته جمعی فعالین کرد در بند در حالی وارد سومین هفته خود می شود که تاکنون نه تنها هیچ یک از مقامات مسئول در دولت و قوه قضاییه واکنشی نسبت به مطالبات به حق فعالین کرد، که منطبق با قوانین جاری کشور و میثاق نامه بین المللی حقوق بشر بوده، نشان نداده اند، بلکه با حمله به تجمع خانواده های ایشان، که جهت پیگیری وضعیت فرزندانشان در شهرهای سنندج، مهاباد و مریوان تشکیل شده بود، با ایشان شدیدا برخورد شده و جمعی از خانواده های زندانیان نیز بازداشت شده اند.

در چند سال اخیر، همراه با افزایش فشارهای فراقانونی بر کلیه اقشار اجتماعی، به خصوص فعالین مدنی، و همچنین وخامت وضعیت حقوق بشر در کل ایران توسط حاکمیت، برخورد با اقلیت های قومی و مذهبی در کشور شدتی چندین برابر داشته است. در چند سال اخیر حاکمیت اقتدارگرا با بازداشت خودسرانه و گسترده فعالین کرد، ترک، بلوچ، ترکمن و...، ایراد اتهامات سنگین به ایشان، نگه داری آن ها در بازداشتگاه هایی فاقد حداقلی از استانداردهای لازم که بعضا با بدرفتاری و اذیت و آزار بازداشت شدگان همراه است و همچنین محاکمه های ناعادلانه، اقدام به صدور احکام به شدت سنگین برای ایشان می نماید.

در این خصوص می توان از ابراهیم لطف اللهی، دانشجوی در بندی که شکنجه های سنگین وارده در زندان موجب مرگ وی شد، یاد کرد. حبیب الله لطیفی، فعال دانشجویی کرد، نیز چندی پیش به اعدام محکوم شد. همچنین هانا عبدی، محکوم به 5 سال حبس همراه با تبعید، روناک صفارزاده، صباح نصری، هدایت غزالی، یاسر گلی و... همگی فعالین دانشجویی کرد هستند که ماه هاست در حال تحمل شرایط سخت زندان هستند.

این در حالی است که چندین فعال کرد دیگر نیز در خطر اعدام به سر می برند. از آن جمله می توان به فرزاد کمانگر، معلم کامیارانی، اشاره کرد که به همراه دو فعال دیگر کرد با محاکمه ای چند دقیقه ای به اعدام محکوم شدند و در کمال ناباوری حکم ایشان توسط دیوان عالی کشور تایید شد. همچنین آقای دکتر محمدصدیق کبودوند، دبیر سازمان حقوق بشر کردستان، که سال گذشته در پی پیگیری حقوق پایمال شده مردم کردستان بازداشت شد، اخیرا به ۱۱ سال حبس محکوم شده است. از دیگر فعالین مدنی کرد که در بازداشت به سر می برند می توان به زینب بایزیدی، فاطمه گفتاری، مسعود کردپور، هیوا بوتیمار، عدنان حسن پور و... اشاره کرد.

دفتر تحکیم وحدت راه پیشرفت، توسعه و نیل به دموکراسی در ایران را منوط به پایبندی حاکمان به حقوق بشر و حقوق شهروندی کلیه افراد، خصوصا اقلیت های قومی و مذهبی، می داند و معتقد است سرکوب مطالبات به حق و در چارچوب قوانین هموطنان کرد، ترک، بلوچ و... تنها ناشی از بی تدبیری و نگاه تنگ نظرانه اقتدارگرایان به حقوق ملت ایران است. دفتر تحکیم وحدت ضمن ابراز نگرانی و اعتراض نسبت به شرایط زندانیان کرد، که اعتصاب غذا وضعیت آن ها را بسیار بغرنج تر از پیش کرده است، خواستار توجه فوری مسئولین به خواسته ها و مطالبات اعتصاب کنندگان است. همچنین از همه احزاب و گروههای منادی حقوق بشر و سازمانهای داخلی و بین المللی می خواهیم با حمایت و پیگیری مطالبات این هموطنانمان ایشان را در استیفای حقوق از دست رفته اشان تنها نگذارند.


شورای مرکزی
دفتر تحکیم وحدت
۲۰ شهریور ماه ۱۳۸۷



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024